sarek vandring för oerfarna

Hej..

Jag och en kompis hade tänkt oss att åka till sarek och fjällvandra i sommar men vi är tämmligen oerfarna av det. har vandrat lite i norge innan men inte så mycket.

Tänkte höra vad ni som är betydligt erfarnare på den fronten har att säga angående vilken tid som är lämpligt och vilka leder som är fina även hur länge som kan vara lämpligt.

ang. tid så funderar vi runt midsommar då vi vill se midnattsol men vet inte hur det är med temperatur och snö mm runt den tiden.
Sen har vi kollat lite om rapadalen men vet inte vart jag kan läsa med specifik om den.
Annars är vi öppna för andra förslag (behöver inte vara sarek)
som det ser ut nu så hade vi tänkt att vandra 1-2 veckor, vad tror ni om det?

För övrigt så gillar vi utmaningar och ingen av oss drar sig det minnsta för att behöva kämpa lite.

hoppas någon orkar ta sig tid att svara.

Mvh Axel
 
Hej

Sarek och midsommar kan bli lite problem med snö på vissa ställen. Beror lite på hur mycet snö det blir i vinter. Kan rekommendera slutet på juli början av augusti.
I Sarek finns inga leder, men väl upptrampade stigar. En Populär väg att gå är Ritsem - (båt) -Änonjalmme - Kisuris - Ruothesvagge - Pastavagge - Rinim - (båt) - Sitojaure - Saltoluokta. Det blir ungefär 7 dagar.

Istället för Pastasvagge kan man gå Rapadalen ner till Aktse, MEN vid den tiden finns det en hel del mygg där. Ska egentligen inte uttala mig eftersom jag inte har varit där, men...

Tycker ni om att kämpa kan jag rekommendera att ni stannar en dag extra och gör en topptur, eller kanske flera, till exempel Niak.

/Ulf
 
Första eller andra veckan i augusti skulle jag säga är den lämpligaste tiden för en första-vandring i Sarek. Då är myggplågan i avtagande; dagar och nätter är allt som oftast fortfarande sommarvarma och vattenflödena är oftast normala.

Vandrar ni tidigare är myggrikedomen större och risken för stora flöden (till följd av snösmältning) också större. Vandrar ni så tidigt som kring midsommar kan ni lyckas komma före premiär-myggkläckningen, men har å andra sidan en hel del snö att forcera.

Vandrar ni senare än första veckan i augusti börjar sannolikheten för ett myggfritt fjäll att öka. Men detta beror på ökad risk för nattfrost med allt vad det innebär i termer av kalla nätter. Även under dagtid blir det kyligare och sommarbekväma temperaturer ersätts då lätt av bitande höstvindar.

Ulf föreslår en bra första-tur. Dalarna ni då vandrar i är tillgängliga. Pastavagge kan emellertid bli besvärlig då vattenflödena är höga. Ett alternativ är då att istället vandra norrut vid Pielavalta och avsluta turen vid Sourva.

Rapadalen är besvärlig under sommartid och jag rekommenderar att inte tillbringa alltför mycket tid nere längs älven under myggsäsongen (precis som Ulf var inne på). Det går dock att planera en vandring så att man håller sig längs dalens norra fjällsida under en stor del av turen (man stiger ned i Rapadalen via Lulep eller Alep Vassjajågåsj). En sådan tur, dvs. Cykelstigen-Aktse-Rapadalen-Snavvavagge-Pielavalta och sedan antingen Pastavagge till Sitojaure och Saltoluokta eller via Pierekjaure till Sourva, kan klaras på sju dagar. Försök dock att hinna med en toppbestigning av Låddepakte.
 
Kom nu att tänka på att vi kommer ha hunnit med våran led kurs är avklarad så det skulle vara roligt att praktisera det där om det finns möjligheter?
Någon som vet några fina väggar där eller vart man kan läsa om det?
 
Läs in!

Jag tycker att ni ska köpa en fräsch karta över området, fjällkartan BD10. Låna eller köp Claes Grundstens "Sarek, turbeskrivningar". I den boken kan ni få reda på om tex. eventuella svåra vad eller annat på er tänkta rutt. Samt tips på sevärdheter.
Sök även på detta forum! Finns massor av diskussioner om Sarek!

God tur!
 
jag behöver sälskap

gammal man skall gå Sarek runt i sommar. vill ha sällskap utgår från Kvikkjokk den ca 22 juli vem vill gå med kommer att ligga över i stugor ej tält så gammal är jag kan någon ställa upp beräknar ta 14 dagar.
över 65+ men har vana så ni o jag får en upplevelse. hör av er
 
65+ är ingen ålder för fjällvandring om du är någorlunda frisk, jag vet vad jag talar om.........

Men Sarek kan du glömma, som Håkan F redan påpekat. Där är det tält som gäller och en hel del strapatser. Jag tycker du ska vandra Padjelantaleden från Kvikkjokk till Ritsem. Det tar ungefär tio dagar, vilodagar oräknade. Då har du fina stugor att bo i, spångad led med broar, och du träffar också andra fjällvandrare regelbundet. Så du är inte beroende av eget sällskap, även om det naturligtvis är trevligt.

Ett bra sätt att planera är att välja kso.lantmateriet.se på datorn, välj Fjällkartan längst upp till höger. Sen skriver du in en ort, t. ex. Kvikkjokk, tryck på Sök, sen klickar du på ett av Kvikkjokkalternativen som dyker upp i spalten till vänster och zoomar sen till lämplig skala. Med musen flyttar du dig sedan enkelt längs leden.

Lycka till önskar en annan Pelle
 
Ett bra sätt att planera är att välja kso.lantmateriet.se på datorn, välj Fjällkartan längst upp till höger. Sen skriver du in en ort, t. ex. Kvikkjokk, tryck på Sök, sen klickar du på ett av Kvikkjokkalternativen som dyker upp i spalten till vänster och zoomar sen till lämplig skala. Med musen flyttar du dig sedan enkelt längs leden.

Lycka till önskar en annan Pelle

Hade aldrig testat den. Underbart! Tackar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
avslutat_medlemskap Tidsåtgång för vandring i Sarek? Fjällvandring 7
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
kim92 Vandring i sarek! Fjällvandring 5
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
UtsiDaniel Hjälp för Sarek vandring Fjällvandring 6
pajaro 10 dagars vandring i sarek Fjällvandring 13
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
AddeAnd Sarek vandring Fjällvandring 17
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
Norr Hopp om vandring med hund i Sarek. Fjällvandring 17
Villja vandring i Sarek Fjällvandring 2
Jocke84 Vandring i Sarek Fjällvandring 3
esd24eso Vandring i Sarek Fjällvandring 4
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
JimmyBoy Vandring i Sarek Fjällvandring 8
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.