Hopp om vandring med hund i Sarek.

Tänkte ge en liten gnista hopp till dom som vill ta med sig hunden till exempelvis Sarek. 2010-01-01 så kommer förmodligen nya lagar och regler som tillåter vandring med hund i nu förbjudna områden. Håll tummarna o håll ut :)
 
Hundfritt Sarek... Ja tack!!!

Saxat ett inlägg från tråden 7143 som jag tycker är läsvärt:

Även om jag nog håller med iof, så kanske det finns vissa argument mot hund i ett enda ställe i landet. Och om det nu är så att man med stor chans kan få se en stor älg på nära håll i Rapadalen eftersom den just inte har skällts på utav 100 jyckar i sommras, så tycker jag det är ganska OK med det. Man kan väl ta en Sarek tur utan hund och sen gå alla dessa fina andra Vandringsleder med hund (och utan Älg)?
Ha en bra tur!
Jonas

Tycker det är bra att hundar (och andra husdjur) inte är tillåtna i Sarek. I princip hela Sverige är öppet för dessa gläfsande varelser. Skönt att slippa dom någonstans. Nu låter jag kanske som en hundhatare, det är jag INTE! snarare är jag avogt inställd till alla dessa hundägare som har noll koll på sina hundar. De kan inte hålla in dom (det finns gott om folk som är rädda eller allergiska), inte får dom att sluta, eller hellre, låtabli att skälla och dessutom inte plockar upp efter dom, mm. M.a.o. inte försökt/lyckats uppfostra dom och sig själva. En väluppfostrad strikt hållen hund kan gärna få gå i Sarek, för min del, men tyvärr så är dom flesta hundar inte det. Därför hoppas jag att det fortsätter att vara förbjudet med hund där! (Tråkigt för er som är bra på att sköta era hundar men...)

MVH ///Claes
 
Det finns ju massor av fjäll där man får ha med sig hund. Hela Kebnekaiseområdet, Sjaunja, Kvikkjokksfjällen söder om Padjelanta, Arjeplogsfjällen, Vindelfjällen, hela Jämtland och Härjedalen... att det är förbjudet i just Sarek/Stora Sjöfallet/Padjelanta är väl ingen större förlust?
 
Tänkte ge en liten gnista hopp till dom som vill ta med sig hunden till exempelvis Sarek. 2010-01-01 så kommer förmodligen nya lagar och regler som tillåter vandring med hund i nu förbjudna områden. Håll tummarna o håll ut :)

Du har inga länkar till denna info? På vilket sätt kommer de förmodligen, och vilka lagar rör det sig om?
 
Fick informationen av länsstyrelsen,,,ingenting är ju säkert ännu,,men det är bra att dom kollar upp regler,,var inte bara hundförbudet som skulle ses över... även en massa andra "konstiga" regler. Och jag håller med om att om hundar börjar springa lösa o jaga o skrämma folk o djur så ska det vara hundförbud,,,,MEN, det kan väl ändå inte vara ett så stort problem,,,dom allra flesta har väl ändå en bra koll på sina hundar,,,dessutom tror jag nog att det blir koppeltvång.
Och jag personligen tycker att det är åt ....rackarns... att det skräpas ned så mycket i fjällen,,,kanske ska vi förbjuda folk att vara där?
 
men det är väl naturvårdsverket som sätter dessa regler. Länsstyrelsen kan säkert komma med åsikter, men de har väl inte sista ordet? (honestly, jag undrar och det är alltså ingen netagiv åsikt)
 
Du har säkert rätt i det,,vill inte klistra fast mig i nån obehaglig diskussion om vad o vem som bestämmer. Konstaterar bara att jag i Fredags på jobbet blev lite sur o ringde länsstyrelsen Norrbotten o undrade varför man inte fick ta med sig hund. Pratade först med en person som sedan kopplade mig vidare till "experten". Nåja,, det finns tydligen en grupp som ska kolla upp det regelverk som finns idag,,,datum när det ska vara klart o nya regler ska tas i bruk är satt till 2010-01-01... Thats it ! Förresten,,, det finns visst en regel som förbjuder tillagning av glödkaka i Saltoluokta också,,,bara en av konstiga regler dom ska se över. Bara vad jag hört,,men för all del,,skjut gärna budbäraren :)
 
nä vill inte skjuta budbäraren. undrade bara var infon kom ifrån, och tror att länsstyrelserna kanske är lite trigger happy med sin info ibland. Men om 18 månader vet vi:cool:
 
Tror inte själv att det blir klart med nytt regelverk 2010-01-01,,,,men det är tillsatt en "grupp" som ska se över hela laponia området o det nya regelverket ska enligt plan träda i kraft då,,,,men som sagt,, tror det när jag ser det. :) Ha tevlig helg alla ,,
 
De kan inte hålla in dom (det finns gott om folk som är rädda eller allergiska), inte får dom att sluta, eller hellre, låtabli att skälla och dessutom inte plockar upp efter dom, mm.
Vi börjar bakifrån. Att plocka upp efter sin hund i moder natur kanske ter sig lite fånigt, brukar du ta upp din egen avföring när du fjällvandrar och bära hem i svarta plastpåsar (men däremot skiter du knappast längs leden, och det får man se till att inte heller hunden gör).

En kopplad hund är väl definitionsmässigt inhållen? Eller blir du påhoppad när du möter folk längs leden? Har aldrig hänt mig, kanske har jag vandrat för lite. Sånt ska man förstås se till att det inte sker, men att förbjuda hundar av den anledningen verkar också lite konstigt. Antingen bestämmer man att hundar inte har i nationalparker att göra, eller så sätter man regler för det. Det finns en hel del människor som uppenbarligen inte har något alls att göra i Sarek (jag skulle hellre slippa dem än ett koppel väluppfostrade hundar!), men de får minsann gå där. Folkvett är inget man kan odla fram med regler.

Hundrädsla är beklagligt, men ibland kan den gå till överdrift. Ibland, och jag säger ibland (jag var jävligt hundrädd tidigare och är hyfsat så än idag) är det hundrädslan som måste motarbetas, och inte hundarna.

Slutligen vad gäller allergi, så behöver man inte vara överdrivet orolig utomhus, och kanske speciellt inte i en blåsig nationalpark. Så fort du åker buss, går på biblioteket, in i en skola eller ICA så utsätts du för hundrafallt mer katt- och hundallergen än t ex i ditt eget hem, om du inte har hund. Exponeringen ute i naturen (för att inte säga i fjällen...) blir således mest fånigt att oroa sig över.
 
Hunder i nasjonalparker.

Jeg har tidligere skrevet om dette, og det er jo med stor forhåpning jeg imøteser det nye forslaget. Et par kommentarer til de som har skrevet i tråden ovenfor:

Til cnygardh, det er ikke hundefritt i Sarek! Det er bare de hundene som holdes i band og som går langs stiene som ikke er tillatt. De som har rein i området har sine glefsende uhyrer gående fritt omkring. Noen av dem har kontroll på hunden, men ikke alle. Men det betyr jo ikke noe.

Til Lämmeldoft, Tenk deg at ordet hund hadde blitt byttet ut med ordet menneske. Ville du sagt det samme dersom det var forbudt for vanlige svenske borgere å gå i disse områdene? At det gjorde da så visst ingenting fordi dere jo hadde de områdene du nevner. Ånei, jeg tenker at pipen hadde hatt en helt annen lyd da.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ensamsjäl Norges skog och vildmark för ensamcamping Fjällvandring 22
Joakim Ambrosson Det blir Sarek, kastats mellan hopp och förtvivlan! Fjällvandring 2
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.