Fråga - Vandring i Sarek

Hej!

Ska på måndag påbörja en 8/9-dagars vandring i Sarek. Blir 4:e gången där uppe. Jag och min vän hade tänkt gå en sträckning vi ej provat på tidigare. Planen är att gå Sourva-Njavveboullda-Nienndo-Bron över Kukkesvagge-Bierkijaure-Skarja-Guophervagge-Siergavagge-Gisuris (västsidan)-Padjelantaleden-Akka-Ritsem.

Jag har läst en del på detta ypperligga forum och även på en del hemsidor (bla Herr Nygårdhs fina sida) Vad jag förstår så är Njavvejågåsj svårvadad och även Tjågnårisjågåsj. Den senare har dock vadats av mig förut.

Jag undrar även om sierggajåhkås vadningsbarhet. Den ser väldigt bred ut på kartan men tas ej upp som ett problem av vad jag kunnat läsa mig till på nätet. Går man regelmässigt österut i sierggavagge för att komma till lämpligt vadställe?

Skulle uppskatta det mycket om någon skulle vilja dela med sig av sin tid och kunnande för att ge mig lite tips om ovanstående. Även andra funderingar/svårigheter med vägvalet välkommna!

Med Vänliga Hälsningar,

Funkymac
 
Jag undrar även om sierggajåhkås vadningsbarhet. Den ser väldigt bred ut på kartan men tas ej upp som ett problem av vad jag kunnat läsa mig till på nätet. Går man regelmässigt österut i sierggavagge för att komma till lämpligt vadställe?

Svar i all hast. Vattenmängden i Sierggajåhkå är normalt inte stor. Inga glaciärer som avvattnas, bara snöfält.

Jag har vadat en gång i västra delen, och det gick med kängorna på. Så det breda på kartan måste vara flacka områden som samlar vatten. Således bad snarare än vad. Jag var där för en del år sedan men minns inte exakt hur det såg ut.

Vattendelaren finns långt i öster, och där är det då inget vatten alls. Hoppas fler har något att säga om dina undringar! Hälsningar Hans
 
Det första lilla kruxet är att komma rätt på stigen upp från vägen vid Suorva. Missar man den så blir det lite snårigt och eländigt en bit men sen är det lätt att komma på den igen. Njavvejokken var inte svår när jag gick över men då var den rätt låg. Det gick att hoppa torrskodd över på stenar. Med höga vattenstånd kan ju även en liten jokk ställa till problem. Efter jokken så håller man höjd och går på skrå för att undvika lite videsnår som man ändå stöter på i närheten av renvaktarstugan. Närmare Nienndo så blir det dock fint och rätt lättgånget. Efter bron över kukkesjokken går man förslagsvis rakt upp över vuojnesvarasj. Lite stigning men fin utsikt mot Äparmassivet däruppifrån. Sen rätt lättgånget till Pierikjaure men några kortare blockpartier mot slutet. Fantastiska tältplatser vid stranden med Pierikpakte som reser sin branta västvägg på andra sidan sjön. En av fjällvärldens vackraste platser tycker jag. Tjågnårisjokken var inte heller några problem att ta sig över men återigen handlar det ju (som alltid) om vattenflöden. Sen lätt vandring ner till Mikkastugan (nu nedbränd).

Så långt kan jag bidra, nu lämnar jag över stafettpinnen. :)

God tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Airfoil Fråga ang. ryggsäcksval Fjällvandring 35
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Tanzen Fråga om femdagarsrutt i Abisko Fjällvandring 2
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
majjen Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi Fjällvandring 3
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
Orre88 En fråga om det där "nödvändiga". Fjällvandring 3
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
joa_bj Dum fråga om Primusköp Fjällvandring 9
Avslutatmedlemskapx Fråga Fjällvandring 23
oskarlin T-doja, snabb fråga Fjällvandring 3
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
viktig fråga Fjällvandring 0
madir En annan fråga om vandringsstavar Fjällvandring 5
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.