Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi

Efter Unna Allakas tänker vi oss norrut igen - via Sjangeli gruvområde - ner i Hoiganvaggi.
Hela detta område ser intressant ut på kartan. Jag har tidigare själv vandrat från Valfojåkka, öster om Tårasåive och Jorba Gearbil ner i dalen. Denna gång skulle jag vilja snirkla lite mer. Jag är tacksam för vilka synpunkter som helst gällande detta område.

HåkanF

Förresten... Vilken litteratur bör jag läsa om Sjangeli?
 
Jag har gått i själva dossagemvaggi och tyckte det var väldigt fint. Kolla min bild, en hel del info finns också i bildkommentarerna :)
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=33566#comments
Sjöarna vid vadställena (valffo) var så fina. Grönt och skönt och var det inte någon sandstrand också? Jag minns att jag tänkte att vid tillfälle skulle jag gärna stanna till här lite längre.
Jag hade hört att hela vägen mellan valffojokk och stuor kärpel skulle vara stenigt och inte möjligt att finna tältplats. Men jag såg flera fina tältplatser och skrev upp 3 för eventuella framtida äventyr:
a) just efter vadet, upp lite på höjden, längs leden
b) alldeles när man kom fram till sjön 1016 (där det f.ö. fanns en helt fantastisk spång-konstruktion runt halva sjön)
c) väster om leden vid den första korvsjön
(jag gick norrut)
Vill man tälta vid stuor kärpel är det mycket finare i södra änden av sjön än vid norra. (bättre tältmark)
 
Det finns ingen bok om Sjangeligruvan än. Det är nog lite det som gör det då märkligt. Ändå är det nog en av fjällens mest kända platser. Som med alla gruvplatser i fjällen så besöks den inte av folk direkt frivilligt. Platsen har ett rykte om sig att alltid ha dåligt väder, vara ful, spöklik och lite allmänt trist. Sånna här gruvhål ‘rimmar’ dessutom dåligt med den kontext moderna fjällvandrare vill ha ut om sin vistelse i fjällen. De flesta vill ha bländande dramatiska toppar, strapatser eller nått äventyrligt. inga gruvhål. Gruvor associeras ofta till tristess, exploatering, svältande arbetare och umbäranden. Och arbete vill ingen ha att göra med på sin vandring. Var och en har nog med sitt eget lidande och pinande under sin moderna vandring.

Men. En som i alla fall tänkt lite på detta ämne, är ju vår allas Tore Abrahamsson. Men märk, Att kunna förnya fjällitteraturen och skriva då om en väldigt viktig historisk del om vårt lands gruvdrift i fjällen är det just han den rätte till. Antagligen behövs det väl åtskilliga år av både kunskap och erfarenhet innan man ger sig i kast med det ämnet. Så får jag igen göra reklam för hans bok: ‘Drömmar av Silver’ Läs den och planera, lite utav kanske, om fjällens lite mer okända och spännande platser.
Det finns många gruvor att besöka som sagt. Sjangeli är ju bara en av dessa.

En kul och nämnvärd berättelse såhär rakt av är:’ Erik G. Lundqvist och Sjangeli kopparmalmsfält’ som står att läsa i Svenska Fjällklubbens Årsbok - Till Fjälls’ för år:1992-93 författad av Ragnar Dahl, därpå den följande texten: ‘Morfar och jag’. Den är väldigt fin.


Sjangeli som idag är helt nyrenoverat ligger bra till för besök då den ligger vid en led och inte så långt ifrån Abisko heller.

Utan att närmare gå in på detta ämne nu så kan jag ge dig en karta över hur jag i sommar gick under ett par dagar.

- Det är väldigt knyckigt här. Upp och ner ideligen. Tröttande för fötter och monotont.

- Det finns otroliga tältplatser i området. Man får verkligen vara för sig själv. Upplevelsen av att vara nära väl upptrampade leder och ändå vara väldigt nära besökta leder är väldigt fin. Är det bra väder, vilket jag hade är utsikterna enorma. Är det halvtaskigt väder.. Välj då ett helt annat område. Det är inte värt att gå här ens då.

- Man vadar jokkar ideligen. Det är ett av- och på-klädande. Gillar man lätta och lite spännande vad är det här området man ska gå i. Ingenstans balanserar man på så mycket skojiga stenar och ingenstans får man rasta så mycket.

-Området är inget för sträckgående.

- Och som alltid: skaffa Vegetationskarta och Geologisk karta. Vandringarna blir intressantare då. Hitta Dolomit, Serpentin och andra roliga stenar på ovanliga ställen är alltid kul och Gulldraba kan få vilket hårdnackat fjällhjärta som helst att smälta. Därför måste etapperna bli korta. Max: 6/7kilometrar om dagen, med tid för att slappa käka, bada och sova.!

Jag hade fyra dagar här ifrån Stuor Kärpel till Alesjaure. Jag hade toppenväder hela vandringen. Som med så många andra områden här längs Kebnekaisefjällen så bör man ha tid. Tid att sova. Tid att titta och tid att gå. Välj själv din en lilla färd och den kommer bli den du gillar.
Området är som du säkert vet helt okänt.
 

Bilagor

  • Stuor Kärpelområdet (2).jpg
    Stuor Kärpelområdet (2).jpg
    87 KB · Visningar: 1,127
  • imm026_N26.jpg
    imm026_N26.jpg
    63 KB · Visningar: 924
Tack Anders! Din genomförda tur påminner mycket om min tänkta. Då gäller det bara att ha tumme med vädergudarna...
Idag SKA jag köpa Abrahamssons bok...

Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Airfoil Fråga ang. ryggsäcksval Fjällvandring 35
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Tanzen Fråga om femdagarsrutt i Abisko Fjällvandring 2
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
Orre88 En fråga om det där "nödvändiga". Fjällvandring 3
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
joa_bj Dum fråga om Primusköp Fjällvandring 9
Avslutatmedlemskapx Fråga Fjällvandring 23
oskarlin T-doja, snabb fråga Fjällvandring 3
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
viktig fråga Fjällvandring 0
madir En annan fråga om vandringsstavar Fjällvandring 5
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
ChristianBo Vandring Abisko området. Fjällvandring 0
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
niklas-73- Rogen området Fjällvandring 5
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
albinh Området mellan Umasjö och Viterskalet? Fjällvandring 4
Patrik_L Området mellan Låkkatjåkka och Abisko? Fjällvandring 16
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
Roberth Friluftgrupp i Lund/Malmö området Fjällvandring 0
Någon som vet något om snömängden i Abisko-området Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.