fråga ang M/S Storlule

Hejsan. Jag och min kompis ska upp till sarek i juli.
Vi har funderat lite på vilket tåg vi ska hoppa på.
vi tänkte att vi tar ett tåg som är i Gällivare fredagen den 2:a juli kl 12:39. Då hinner vi lätt med buss 93 till Ritsem som avgår kl 15:15. Buss 93 är framme i Ritsem kl 18:45 så min fråga är om det finns någon möjlighet att tälta där någonstans eller möjligen om man kan åka med båten över till akkastugorna och tälta där. Verkar som att båten åker bara kl 8:15 och 14:00 så jag undrar om dom är snälla och åker extra turer ? (http://www.svenskaturistforeningen....Transporter-i-fjallen/Battrafik-och-Battider/)

Så, kan man tälta i Ritsem eller kan man ta båten över till akkastugorna och tälta där. vill gärna slippa betala en natt i hotellet om det vore möjligt. :)


Varför vi vill ta just det tåget är att den är överlägset billigare än de andra tåg, studentbudget :)

/MVh Samuel
 
De kör nog inga extraturer, men däremot går det att tälta lite varstans där. Alternativt om ni ser nån med båt som ni kan vifta åt med någon hundralapp. ;)
 
De kör nog inga extraturer, men däremot går det att tälta lite varstans där. Alternativt om ni ser nån med båt som ni kan vifta åt med någon hundralapp. ;)

Okej. Så det finns alltså möjlighet att tälta där :) vad bra.

Iof så kan man ju tälta med allemansrätten lite varstans.
spelar nog ingen roll om vi tältar i ritsem eller vid akkasugorna då båten åker redan 8:15 på morgonen :)

Tack för svaret
 
Sen är det inte dyrt att övernatta hos STF i Ritsem.

Kanske ni kan lifta över till Akka med lokalbefolkningen.
 
Då hinner vi lätt med buss 93 till Ritsem som avgår kl 15:15. Buss 93 är framme i Ritsem kl 18:45 så min fråga är om det finns någon möjlighet att tälta där någonstans eller möjligen om man kan åka med båten över till akkastugorna och tälta där. Verkar som att båten åker bara kl 8:15 och 14:00 så jag undrar om dom är snälla och åker extra turer ? (http://www.svenskaturistforeningen....Transporter-i-fjallen/Battrafik-och-Battider/)
...
/MVh Samuel

Du såg det troligen, men för säkerhets skull: dessa tider är de gamla tiderna för 2009. De nya tiderna kommer presenteras under maj. Men troligen är det ingen större skillnad, gissar jag.
 
Du såg det troligen, men för säkerhets skull: dessa tider är de gamla tiderna för 2009. De nya tiderna kommer presenteras under maj. Men troligen är det ingen större skillnad, gissar jag.

hehe.. la faktiksti inte märke till att det var tider för 2009. Men tack så mycket! ska kolla om de blir några ändringar
 

avslutad210712

Gäst
Det går att tälta vid STF's anläggning men där kostar det såklart tältavgift och det är mitt inne på gården. har inget foto men det är ingen direkt skoj plats att tälta på. Man kan såklart tälta var man vill men det verkar inte vara speciellt gott om fina tältplatser eller tältplatser överhuvudtaget på Ritsem-sidan.

Extraturer med båten tror jag att du kan glömma med tanke på båtens storlek. Däremot kanske du kan få någon privatperson att skjutsa över dig men det bör du nog komma överens om innan du åker upp.
 
Skippa Storlule. Åk med Sander istället. Herr Sander är en fiske same som hämtar in näten på morgonkvisten. I samband med det kan lifta med honom över Akkajaure. En riktigt skön filur som bor i ett hus precis vid infarten ner till Storlule.
 
Skippa Storlule. Åk med Sander istället. Herr Sander är en fiske same som hämtar in näten på morgonkvisten. I samband med det kan lifta med honom över Akkajaure. En riktigt skön filur som bor i ett hus precis vid infarten ner till Storlule.
Hm... "Herr Sander", är det samma person som den "Alek Sander" som skjutsade över mig och mina vandringskamrater på denna vandring: http://www.utsidan.se/cldoc/med-syrran-i-sarek_15774.htm

I så fall håller jag med: En riktigt spännande och intressant person.

HåkanF
 
Fiskesameskjuts i Ritsem

Tänkbart att "Sander" och Alek Sander" stämmar. I 2002 fick jag nyss om en Alexander Pittja som fiskar i Ritsem på sommaren.

Jag har det här nummer på min mobil, alttså om man ringar från utlandet till Sverige...
+46702085178. JAG HAR INTE PRÖVAT DET SJÄLVA - inte heller båtskjutsen. För mig räckte M/S Storlule.

Tälta känns fullt möjligt någonstans i Ritsem om inget annat finns, men det känns mer lyx hinsidan Ahkkajavre!
/Hans C
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Airfoil Fråga ang. ryggsäcksval Fjällvandring 35
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Tanzen Fråga om femdagarsrutt i Abisko Fjällvandring 2
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
majjen Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi Fjällvandring 3
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
Orre88 En fråga om det där "nödvändiga". Fjällvandring 3
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
joa_bj Dum fråga om Primusköp Fjällvandring 9
Avslutatmedlemskapx Fråga Fjällvandring 23
oskarlin T-doja, snabb fråga Fjällvandring 3
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
viktig fråga Fjällvandring 0
madir En annan fråga om vandringsstavar Fjällvandring 5
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Johansp Ang. fjällutrustning Fjällvandring 5
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
ErikThorsell Ang. Sarekvandring Fjällvandring 44
ErikThorsell Ang. Kungsleden Saltoluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 3
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Ida-Erika Ang damasker Fjällvandring 25
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
JossanS ang Lunndörren Fjällvandring 5
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.