en fråga... med tanke på föregående tråd...

Jag hade tänkt att nu i början av september gå en bit av kungsleden, närmare bestämt mellan abisko och Nikkaluokta. Har aldrig fjällvandrat tidigare... och har tänkt att göra det ensam... Är jag helt ute och cyklar... kommer jag att få åka fjällräddningshelikopter hem eller grejar man den leden (har sett på andra trådar att den är ganska bra för nybörjare).
 
Kungsleden, poppis delen

Jag kan ju inte garantera att du inte råkar trampa snett och bryter fotleden eller något liknande... Annars så kan jag inte se någon somm hellst fara i det. Lättrampad fyrfilig vandringsled, håll bara till vänster vid eventuella omkörningar och se upp för mötande vandrare...

Go tur!
Jesper
 
Ingen fara!

Jag har gått själv många gånger just denna sträcka och det är ingen fara. Det finns en hel del människor som går denna del av Kungsleden i början på september,så du kommer inte att vara ensam.

Tänk på att stugorna stänger för säsongen runt mitten på september, om du nu planerade att bo i stuga.
Eventuellt ska jag själv upp första eller andra veckan i september och gå just denna sträcka, med start i Abisko. Vi kanske syns längs vägen.

Ha en trevlig tur.
 
Absolut!

stevelero; sa:
Jag hade tänkt att nu i början av september gå en bit av kungsleden, närmare bestämt mellan abisko och Nikkaluokta. Har aldrig fjällvandrat tidigare... och har tänkt att göra det ensam...

Gör det, gör vandringen!
Min allra första fjällvandring gjorde jag också där du tänker vandra nu, fast jag fortsatte ända till Vakkotavare. Jag gick också ensam.

Jag betalade (värdefulla) lärpengar i form av blodiga hälar, visste då inte än att man borde tejpa dem. "Resten" av vägen (dvs från Abiskojaure till Vakkotavare) gick jag som på knivar. Tejpa hälarna dina med Leukoplast eller liknande vävtejp!

Pedagogiskt värdefullt :) för mig som centraleuropee var dessutom att jag under denna första fjällvandring upplevde en riktig snöstorm i högsommar (juli). Var glad att jag hade mössa och handskar med mig och tyckte efteråt inte längre att fjällböckerna överdriver.

God tur!

/Georg

P.S.: Tejpade hälar och rejäla kängor skall du ha från första början - allt annat kan man lära sig senare.
 
Gå i utprovade kängor

Jag gjorde misstaget att fjällvandra med ett par kängor jag inte hade provat ut ordentligt. Det visade sig att de var ett halvt nummer för små för mina fötter. Det blev ett par ordentliga blåsor på de mest underliga ställen.
Jag tog det något drastiska, men fullt fungerade beslutet, att vandra vidare i sandaler. Jag fick många undrande blickar från andra fjällvandrare jag mötte (som var iklädda Meindelkängor, RayBans, platypusflaskor och annat bra och ha). ;)
Nu vill jag inte rekommendera någon att klättra omkring i Tarfaladalen med omnejd iförda sandaler, men tag gärna med ett par stadiga sandaler utifall att... Det är dessutom skönt att gå i sandaler efter en dags vandring.
 
Hej,

Har oxå gått denna sträcka och rekommenderar den.
Ska du proviantera och fräscha upp dig under vandringen så kan jag rekommendera Alesjauri och Sälka stugorna, dom har proviant försäljning och bastu, mycket skönt.

Tror inte fjällräddningen behöver rycka ut på denna sträcka då du har stugor i närheten efter varje dagsetapp och dessutom är leden rätt så frekventerad av andra vandrare. :)

Det är skönt att vandra själv ibland så ta och njut.

//Uffe
 
Var förberedd

Är kluven till detta att gå själv, men det är en annan historia. Jag har ju seglat en del själv så jag ska inte kasta sten i glashus. ;-)
Innan du åker upp rekommenderar jag dig att ha gått in dina kängor, provat regnstället, kunna resa ditt tält, vet hur stormköket funkar mm. Du ska ju inte behöva fundera på hur brännaren funkar när du fryser i spöregnet, utan njuta av utsikten. Packa ryggsäcken med allt du tänkt ha med dig och ge dig ut på någon/några helgtur hemmavid, även när det regnar.
Läs andras packlistor.
Gå igenom din rutt med någon anhörig, kolla upp var stugor, telefoner mm finns längs vägen. Tänk igenom några scenarier i stil med "vad gör jag om...".
Kolla upp förhållandena i området några dagar innan du åker och fundera igenom igen om din tur är realistisk utifrån det.
När du väl är där, respektera vädret och dig själv. Mår du inte bra så får du paja planen och vila en dag eller avbryta, meddela anhöriga så fort du kan. Är det snöstorm så är det. Det går fler tåg och flyg. Det kostar bara pengar att köpa ny biljett, inte liv och hälsa.
/Stina
 
Jag skulle råda en nybörjarfjällvandrare från Skåne att INTE ge sig ut ensam utan att vara förberedd. Men man kan ju alltid töja på begreppet "förberedd".
Att du ställer din fråga här är ett gott tecken.
Men jag tror ändå att du skulle vinna på att ta med dig, eller slå dig i slang med, någon som är erfaren. Inte av säkerhetsskäl, utan av upplevelseskäl.

Det finns ganska mycket "sunt förnuft" som du kan ta del av utan att själv öva. Som det där med förberedande fotvård (och se för guds skull till att du kan resa ditt tält :) ). Läs på ordentligt om olika rutinmässiga smartheter på fjället så är det lugnt.
Men du skall givetvis ha övat också.

Men om du tar av mina skattepengar för att du gör nybörjarmissar utan skyddsnät kommer jag personligen och kräver tillbaka min del :)

Sen finns ju alltid kontrollfrågan när man håller på med "hopp och lek" (till vilket ju fjällvandring räknas):
Är jag Man eller Mammut?
Antingen är man en man eller så är man stor, stark, hårig och tuff men samtidigt jävligt död.
 
Du har redan fått så många goda råd men cykelstina har helt rätt i att du måste kunna din utrsustning. Det är lite militärt over detta med vandring. Repetition och rutiner. Grejer skall finnas på en plats i ryggan så man hittar dom, du skall kunna sätta upp tältet i mörker om det behövs. Köket skall vara rutin, använder du spritbrännare kom ihåg att den skall vara kall vid påfyllning.. osv! Det finns inget overkill i detta. Du kan träna ute på den skånska slätten under någon blåsig helg så du har dina rutiner. Givetvis blir det enklare om du skall bo i stugor men då måste man ju gå fram till nästa stuga i stället för att stanna om det blir skitväder. Ställ fler frågor om du funderar över något! // Roland
 
Tillägg.

saxaren; sa:
P.S.: Tejpade hälar och rejäla kängor skall du ha från första början - allt annat kan man lära sig senare.

Jag måste göra ett viktigt tillägg till det jag skrivit tidigare. Jag utgick ifrån att du tänkte betjäna dig av stugorna.
Skulle du dock tälta så gäller givetvis och som några andra redan har skrivit att man skall kunna sin utrustning. I så fall räker det givetvis inte att ha tejpade hälar. :)

Lycka till!

Georg
 
Re: Absolut!

saxaren; sa:
Jag betalade (värdefulla) lärpengar i form av blodiga hälar, visste då inte än att man borde tejpa dem. "Resten" av vägen (dvs från Abiskojaure till Vakkotavare) gick jag som på knivar. Tejpa hälarna dina med Leukoplast eller liknande vävtejp!

P.S.: Tejpade hälar och rejäla kängor skall du ha från första början - allt annat kan man lära sig senare.

Jag undrar nyfiket - är detta verkligen ett allmänt problem?
Nog har det hänt ett och annat med mina fötter, men inte detta.
T ex blåsor, beroende på hur man trampar, speciellt
i branta nedförslut. Eller att en och annan tånagel
lossnar, vilket är ytterst harmlöst (när en nagel är
lös är det redan hårt under den).

Jag vet inte om du har speciella skor eller speciella
fötter, men jag tror faktiskt att man med vettigt val
av skor kan undvika de flesta problem. Med åren
har jag insett att skor

a) inte behöver sitta nätt och perfekt på fötterna, det är snarast
bra med lite spel.

b) inte behöver vara särskilt kraftiga i materialet, möjligen
med undantag
av sulan, som bör vara tillräckligt styv.

Mitt senaste par, som jag köpte för 125 euro, skulle underkännas
av de flesta fjällexperter, men de har fungerat ypperligt.

Det verkar ibland som jag gjort det vettigaste valen när jag tänkt
som minst!

il C.
 
Vi har tur du och jag!

il Camoscio; sa:
saxaren; sa:
Jag betalade (värdefulla) lärpengar i form av blodiga hälar, visste då inte än att man borde tejpa dem. "Resten" av vägen (dvs från Abiskojaure till Vakkotavare) gick jag som på knivar. Tejpa hälarna dina med Leukoplast eller liknande vävtejp!

P.S.: Tejpade hälar och rejäla kängor skall du ha från första början - allt annat kan man lära sig senare.

Jag undrar nyfiket - är detta verkligen ett allmänt problem?

il C.


Det verkar vara vanligt med skavsår, men några av oss är lyckligt lottade och slipper detta. Har själv slarvat ibland med dåligt ingångna skor men aldrig haft nämnvärda skavsår. Jag tjepar aldrig i förebyggande syfte och klarar mig bra! Jag brukar gå på små moln istället för knivar!

Är självklart mycket glad och tacksam för att jag vunnit på Guds fotlotteri!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Airfoil Fråga ang. ryggsäcksval Fjällvandring 35
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Tanzen Fråga om femdagarsrutt i Abisko Fjällvandring 2
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
majjen Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi Fjällvandring 3
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
Orre88 En fråga om det där "nödvändiga". Fjällvandring 3
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
joa_bj Dum fråga om Primusköp Fjällvandring 9
Avslutatmedlemskapx Fråga Fjällvandring 23
oskarlin T-doja, snabb fråga Fjällvandring 3
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
viktig fråga Fjällvandring 0
madir En annan fråga om vandringsstavar Fjällvandring 5
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
nidob49 Med tanke på en trend... Fjällvandring 9
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.