Sätta iihop två tracks

Jag vill sätta ihop två tracksfiler till en enda, utan att förlora data. Vilket jag gjorde med bla GPS Utility.

Hittar inte funktionen i varken Fugawi eller Mapsource, men det är kanske dolda för mig. Hilfe bitte!
 
Mapsource:
1. Åpne det ene sporet i et vindu av Mapsource
2. Åpne det andre sporet i et nytt vindu av Mapsource.
3. Kopier og paste det ene sporet inn i det andre .
Gjelder for Mapsource v6.5
For v6.9 skal du kunne imortere det ene i det andre, men jeg vill ikke miste funksjonaliteten i v6.5.
Har ikke brukt for et Mapsource programm som oppfører seg som en database, til det bruker jeg GSAK :)
 
Tack, det fungerade klockrent!
Lite omständlgit då jag ahde allt i Fugawi, men fikc slanga via själva gps:n över till Mapsource.
 
bruse; sa:
Tack, det fungerade klockrent!
Lite omständlgit då jag ahde allt i Fugawi, men fikc slanga via själva gps:n över till Mapsource.

I Fugawi kan man lägga ihop spår och rutter genom att klicka och dra.

Gör så här:

Skapa ett nytt spår genom att i menyn för färdspår klicka på "skapa nytt färdspår". Då skapas ett "nytt färdspår". Dubbelklicka på detta så att dess fönster öppnas.

Dubbelklicka sedan på de spår du vill skarva ihop så att deras resp fönster öppnas.

Markera de första punkterna du vill ha i ditt nya spår och håll nere musknappen och drag dem över till ditt nya fönster. Observera att detta är en kopiering dvs de punkter du drar över finns kvar i det ursprungliga spåret.

Bläddra sedan längst ner i det nya spåret. Markera därefter de punkter i nästa spår som du vill skarva in och drag dem över till ditt nya spår och släpp dem på den sista punkten i det nya spåret. Osv.

Du kommer sedan att upptäcka att det inte finns något avstånd mellan den sista punkten från din första "drag/släpp"-operation och den nya. Detta åtgärdar du genom att högerklicka på den rad där avståndet saknas. Då får du upp en meny där du klickar på "Anslut segment".

Likadant kan du göra med rutter som du vill skarva ihop. Du kan också om du vill skarva ihop rutter med spår.

Alla uppgifter följer med vid kopieringen. Observera att klockslag och datum endast finns i de aktiva spår som du laddat ner från GPS'n. Om du sparar ett spår i GPS'n tappar du dessa uppgifter.

Detta kan verka krångligt när det ska beskrivas verbalt men är i själva verket mycket enkelt i verkligheten.

Bertil
 
Nu när problemet är löst kanske jag får haka på med en fråga. Om man ska göra en applikation (i GPSproxy) som gör det möjligt att spara spårpunkter med 1 sekund intervall och valfria data (position, tid, hastighet, antal satelliter, HDOP, höjd osv), i vilket format bör lagringen ske för att data ska gå lätt att använda i olika tillämpningar (mapsource,m Fugawi, ozi, kartritning osv)?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.