Så mycket el drar nätjättarnas serverhallar: ”Halvt kärnkraftverk”

Det finns väl bara ett svar och det är väl bara att starta upp alla kärnkraftverk.

Tack för artikeln men svaret är ett mycket dåligt svar. För det kommer innebära att det blir lättare att svara med något liknande nästa gång elbrist hotar. Utvecklingen kan inte fortgå hur länge som helst utan frågan måste ställas: vilket slags samhälle vill vi egentligen ha?

Jag citerar ut artikeln: "En pågående domstolsförhandling i Mark- och miljödomstolen ger en fingervisning om energiåtgången beträffande ett av bolagen: Amazon Web Services.
För att få tillstånd att bygga dieselgeneratorer som ska användas för att garantera el även vid strömavbrott har Amazon tvingats redovisa hur mycket serverhallarna i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm kommer att dra. Det handlar om 140 megawatt per anläggning vilket ger en total elåtgång för Amazon i Mälardalen på 420 megawatt.
– Det låter väldigt mycket. Det är ungefär tre gånger Enköpings maximala förbrukning som ska få plats i nätet – på varje hall, säger Elon Axberg, analytiker på Energimarknadsinspektionen."
Amazon säljer allt möjligt till oss konsumenter, både prylar och tjänster. Priset för detta är antagligen lågt i förhållande till konkurrenterna men i en annan ända kommer vi att få betala med vår natur. Enligt reportaget har regeringen (och tidigare regeringar) ett stort ansvar för denna utveckling som sänkt trösklarna till nästan inga alls för de stora internetföretagen.
 
Hur ska detta sluta när det inte går att överföra mer el söder ut från Norrbotten?
Det finns väl bara ett svar och det är väl bara att starta upp alla kärnkraftverk.
Eller se till att serverhallarna byggs där vi producerar el. Det skulle även innebära att vi skapar (några få) jobb i norr istället för i söder. Sen är det främst till kyla som elen behövs, vilket jag har hört att det finns gott om i norr, även spillvärme till fjärrvärme behövs i norr. Att de ändå byggs i söder gissar jag är pga. kompetensförsörjning och kommunikationer. Känns ändå märkligt även om jag inte är så insatt.

Killgissar även lite på att det borde vara lättare att lagra kyla i exempelvis underjordiska ackumulatortankar(en gammal gruva kanske) än att lagra el i batterier varför man skulle kunna variera eluttaget från större serverhallar och därmed parera natt/dag för solceller eller för lokala vindkraftsparker.
 
Eller se till att serverhallarna byggs där vi producerar el. Det skulle även innebära att vi skapar (några få) jobb i norr istället för i söder. Sen är det främst till kyla som elen behövs, vilket jag har hört att det finns gott om i norr, även spillvärme till fjärrvärme behövs i norr. Att de ändå byggs i söder gissar jag är pga. kompetensförsörjning och kommunikationer. Känns ändå märkligt även om jag inte är så insatt.

Killgissar även lite på att det borde vara lättare att lagra kyla i exempelvis underjordiska ackumulatortankar(en gammal gruva kanske) än att lagra el i batterier varför man skulle kunna variera eluttaget från större serverhallar och därmed parera natt/dag för solceller eller för lokala vindkraftsparker.
Kan då inte vara på grund av komunikationer för tex från Luleå kan man åka fram och åter Stockholm på 2 timmar. Kyla det blir ju bara varmare och varmare verkar det år från år här i norr. Serverhallarna ger inte många jobb facebook halarna här är ju bara ett fåtal som jobbar mycket kan ju fixas fast i Indien....billigare också.
 
Eller se till att serverhallarna byggs där vi producerar el. Det skulle även innebära att vi skapar (några få) jobb i norr istället för i söder. Sen är det främst till kyla som elen behövs, vilket jag har hört att det finns gott om i norr, även spillvärme till fjärrvärme behövs i norr. Att de ändå byggs i söder gissar jag är pga. kompetensförsörjning och kommunikationer. Känns ändå märkligt även om jag inte är så insatt.

Killgissar även lite på att det borde vara lättare att lagra kyla i exempelvis underjordiska ackumulatortankar(en gammal gruva kanske) än att lagra el i batterier varför man skulle kunna variera eluttaget från större serverhallar och därmed parera natt/dag för solceller eller för lokala vindkraftsparker.

Vi har ju FB i Luleå. Detta är från 2013. https://www.svd.se/sa-mycket-el-drar-facebook-i-lulea
2018 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/facebook-gor-storsatsning-i-lulea


EU-mål: Serverhallar ska bli klimatsmarta
När EU pekar med hela handen och säger att datahallar ska bli klimatneutrala kan Norrbotten bli ännu attraktivare. I veckan har hålls dessutom ett klimattoppmöte i länet.


NORRBOTTEN 24 FEBRUARI 2020 19:14
2014 blev Facebooks etablering i Luleå flaggskeppet för länet Norrbotten och landet Sverige som datahallsmekka. Sedan dess har etableringarna avlöst varandra, men någon ny jätteaktör har inte lockats till Norrbotten de senaste sex åren.
Google valde Dalarna, Amazon byggde i Mälardalen och Microsoft satsar i Gävle. Den 19 februari lanserade EU sin nya strategi för data och AI. Där ingår, bland många andra trådar, en ambition att datacenter och IKT-infrastrukturen ska bli klimatneutrala till 2030. En strategi som Patrik Öhlund, vd för Luleåbaserade Node pople, tror kan vara gynnsam för länet.
– Man kan väl säga att redan från början så har en av de viktigaste styrkorna med Sverige i allmänhet och norra Sverige i synnerhet, el med lågt klimatavtryck och till låga kostnader, säger Patrik Öhlund.
– När nu EU går ut och säger att det här är en målsättning och kanske till och med börjar ställa krav, då blir de fördelar som vi har i Sverige och Norrbotten de blir ju ännu viktigare. Sen är det så att när de här företagen fattar sina etableringsbeslut så är det en mängd faktorer som de tar hänsyn till, men just den är tillgången till energi med lågt klimatavtryck är viktig och kan bli ännu viktigare.
2 procent av de globala växthusgasutsläppen, samma mängd som samtlig flygtrafik, genereras idag av informations- och kommunikationsteknik, IKT, och den siffran befaras stiga till 14 procent till 2040 om inget förändras.
Patrik Öhlund talade i början av februari tillsammans med Vattenfall och Microsoft på ett seminarium ordnat av Förnya Europa (den partigrupp där C och L ingår).
– Vi pratade om transparens och hållbarhet och presenterade tre olika varianter på hur transparens kan driva fram hållbarhet, säger Öhlund.
IT-jätten Microsoft pratade om sin nya tjänst, ett slags koldioxidkalkylator där kunden kan räkna ut hur mycket utsläpp som sker när de använder företagets molntjänst och vilket deras klimatavtryck är.
– Jag pratade framförallt om vår nya märkning, "Fossil free data", man kan tänka på det som en Svanenmärkning för datacenter. Fokuserad på var energin till datacenter kommer från och hur effektiv den energin är.
Vattenfall och Microsoft har tillsammans tagit fram en tjänst som de kallar "24/7", en IT-lösning som ger en helt ny nivå av transparens då den låter kunden se sin energikonsumtion på timbasis istället för på årsbasis. Syftet är att företag ska kunna följa sina åtaganden om att nyttja endast hållbar el i realtid.
Lägligt nog kommer en chans för norrbottniskt näringsliv, inte minst i datalagringssektorn, att knyta viktiga kontakter när Demo north 2020 inleds på onsdag. Ett två dagar långt forum där representanter från Nasa, Facebook, LKAB, Vattenfall, Hybrit och Sunpine håller egna anföranden. Anmälda deltagare på Demo north kommer att bussas runt i Luleå och Piteå för studiebesök hos bland annat LTU, Rise, SSAB och Svevind.
– Det är såklart att jag är part i målet, och för oss är det väldigt spännande, men ur ett norrländskt perspektiv är det viktigt att vi ibland lyfter fram hur bra vi faktiskt är. Vi skryter ogärna, men egentligen är det rätt fantastiskt det som redan finns i Norrbotten, rymdverksamheten i Kiruna, biltestningen i Arvidsjaur och Arjeplog, världsunika projekt som Hybrit i Luleå. Jag tror att som landsända är vi inte jätteduktiga på att prata om de här sakerna så att det arrangeras en sån här konferens är jätteviktigt för att nå ut och få folk att förstå vad som finns i regionen, säger Patrik Öhlund.
EU:s data och AI-strategi
Den 19 februari 2020 lanserade EU en ny strategi för data och artificiell intelligens. Strategin är omfattande men ska ha tre huvudsakliga mål: Att teknologi ska arbeta för folket, en rättvis och konkurrenskraftig ekonomi samt ett öppet, demokratiskt och hållbart samhälle. Strategin innehåller därmed mer än bara klimatmål, men en viktig del är hur digital teknik ska hjälpa EU att uppnå målsättningen att bli klimatneutralt 2050.
 
Modern kärnkraft är nog det klimatsmartaste sättet idag att framställa elektricitet jämte den redan utbyggda vattenkraftens tekniska förfining. Sämst för miljön i Sveriges inland är nog vindkraft med tanke på byggnad, livscykel och avveckling. Tänker man på ingreppen i naturen så framstår det som rejäl dårskap.

Sedan kommer den här texten inte stå emotsagd men precis som Lars Monsen och Kung Harald i Norge är jag i alla fall mot vindkraft i den känsliga naturen i inlandet. Skulle det här vara så okomplicerat borde våra vänner boende i Stockholm, företrädesvis miljöpartister på Södermalm vara tokför detta i sitt närområde och den vackra skärgården. Men nejdå, det är landsbygden och gärna Sveriges svar på Indien som Axel Oxenstierna utryckte det om Norrland som ska exploateras.

Stoppa vidare exploatering av vår vackra natur från den industri som endast har kortsiktiga egna vinster i fokus.

Starta en debatt om den nya och hittills dolda forman av miljöförstöring i det falska namnet av klimat. Stoppa vindkraftindustrin som löper som en okontrollerad skogsbrand runt vårt land.
 
Visst är det kylan som är den tunga delen - och så länge vi inte får dämma upp/leda om
någon norrlandsälv genom hallens kylsystem (så att serverhallarna får kylflöde helt utan
pumpning) så kommer det naturligtvis dra ström. Mycket ström. Och när vindturbinerna
'oväntat' stannar/står stilla blir det hastigt behov av reservkraft, mycket reservkraft. Och
det enda som är snabbt nog är snabbreglerade stora vattenkraftverk (dvs Harsprånget
och såna där, där fåran nedströms kan ta emot momentant fördubblat flöde utan att hela
län översvämmas) samt - gasturbiner + dieslar... Stora och många.

Att flytta Amazonsatsningarna norrut är en ickefråga - kommunikationerna blir för långa.
Numera pratar de inte bara om övernattsleverans o dyl, det talas om 'omedelbar' leverans
- och det är Norrland för långt bort från befolkningen (kundunderlaget) för...

För min personliga del så får de gärna bygga hallarna härute, vi har både kärnkraftverken,
400-kV stamledningarna och oändliga mängder med kyligt brackvatten - men även vi är
för långt bort från kundunderlaget... Här bygger bara Vattenfall själva datahallsanläggning.
/Odd
 
Det här med elproduktion kan man ju diskutera hur "miljövänligt" det är egentligen och varför ska inte den närproducerat för att klassas som miljövänlig som det mesta annat ?

Tycker det är hög tid att man börjar producera strömmen i närheten den fattas, kraftledningsgator, transformatorstationer, stolpar och handratals mil med kablar innehållandes bla bly lämnar inte milön opåverkad.

Producera utbyggnad fortsatt någolunda lokalt eller energieffektivisera.

Kärnkraft och vattenkraft står väl för runt 80% så det blir väl till att bygga enorm vindkraftpark i Stockholms skärgård och ett nytt kärnkraftverk på Lidingö om det ska köras elbil ? ;)
 
Senast ändrad:
Enligt radioprogrammet Konflikt (som hänvisar till Cambridge university) så drar den globala bitcointillverkningen lika mycket el som hela Schweiz (cirka 13 min in i detta program):
men jag har ingen siffra på vad mosvarande värden för att hantera kortbetalningar eller att betala samma värde med sedlar och mynt.

Ni som tycker facaebooks serverhallar drar mycket, erstätter de möjligen delvis något annat som också drar energi, som kanske till och med blir effektivare elektroniskt? Kalasinbjudan och tidningsinnehåll via nätet är kanske energismartare än att skicka och transportera pappers-brev/-tidningar?

Företaget jag jobbar på värmer både egna kontoret och grannhusen med överskottsvärme från datorhallar, så där återvinns en del värme, även om datorservrar inte är optimerade för att producera värme.

/Patrik
 
Ni som tycker facaebooks serverhallar drar mycket, erstätter de möjligen delvis något annat som också drar energi, som kanske till och med blir effektivare elektroniskt? Kalasinbjudan och tidningsinnehåll via nätet är kanske energismartare än att skicka och transportera pappers-brev/-tidningar?

Fast det där är ju lite Fake-News, det är ju mer man kör till pappersåtervinningen i månaden nuförtiden än det var för 20år sedan...ändå sitter en "Reklam, Nej Tack" på Postlådan.

Nyheterna läses som det alltid har gjort fortsatt på Texttv.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.