Ryggsäck för vandring

ShoSho- Nja

Hej,
Ville bara höja en varningens finger för ShoSho.
Visst är det en bra säck för tågluffning etc, men det finns bättre säckar som lämpar sig för hajk och fjällvandring för samma pengar.
ShoSho upplevde jag som att den inte var tillräcklig styv första gången jag hade en sån till fjällvandring, och då bara med 18 kg packning.
Rekomenderar:
Haglöfs Skarja t. ex (60-70l) med möjlighet att lägga till en packpåse som man fäster i nederkant av säcken (+25 l). Har själv en Haglöfs Alaska (90l) som jag trivs med för fjällbruk.
Norröna-Bra men dyrt
Fjällräven ok
Bergans
Lundhags
Haglöfs Victor

Lycka till och fortsätt att prova i affären med vikt i.
Mvh/Pierre
 
ShoSho

Nu ställer jag mig io ledet som röstar för Shosho.

Jag är aktiv Scoutledare och med i en Seniorscoutpatrull vilket leder till hajk/läger/sova ut 1-2 gånger i månaden. Och jag har i ett år använt ShoSho 7000. En bra säck på många sätt.

Lätt å hitta i tack vare att man kan öppna upp framsidan.

Stabil. Jag tycker den är stabil under vandingar. HAr haft med den på två femdagars vandringar. Ca 25 Kg varje gång. Och den har suttit bra. SJÄLVKLART inte lika bra som en ram ryggsäck men dock bra. Skall du BARA vandra skall du skaffa ramryggsäck. Men som scout vandrar man itne bara utan man åker på hajkler, å då e ShoSho asbra.

Flexibel. Du kan använda den till mycket. Du kan ha den som resveska om du skall resa. Skall du till en kompis under en helg, ös bara ner allt. Det får plats. Skall du tågluffa eller liknande så är den bra tavk vare att du kan trycka in den i skåp. En ramryggsäck är inte alls lika lätta och packa in i små utrymmen.

Lätt å ändra medans du går. OM det börjar regna kan du ta på regnskydd utan att ta av dig väskan. Om nått sitter fel kan du ändra nästan alla remmar utan att ta av ryggsäcken.

Sitter bra. Du skrev att du tyckte ShoSho gled ner. Det gjorde den oxå på mig. Men om du sätter den högre upp. Typ vid naveln så sitter min parfekt.

Inte så dyr. Efterasom du e ganska ung så tycker jag inte att du skall lägga ner massa pengar på ryggsäckar. Du skall ha en ryggsäck som täcker alla behov.

Om du har ngra mer frågor kan du alltid mail

M.V.H
Andreas ÖSt
Alingsås SMU(riktig scout :))

Var redo...
 
Låt det kosta

När man vandrar, speciellt om man vandrar mycket, är intresserad osv anser jag när man ska köpa en ryggsäck så ska det vara det bästa, låt det kosta lite mer men du kan vara säker på att ryggsäcken är av mycket bra kvalitet, om nu det inte råkar vara så att det har blivit fel i tillverkningen.
Man ska helt enkelt kolla på ryggsäcks märkernas "flaggskepp".

Fördelen med att köpa på detta sätt är att man då tänker långsiktigt, just i början kanske det var ett dyrt val, men om du kan använda ryggsäcken i 15-20 år utan större beskymmer med relativy hög användning.
Då kanske det inte var så dyrt ialla fall, eller?.

Men visst finns det mycket bra ryggsäckar som inte är dyra.
Allt beror ju på hur mycket man anser det är värt en ryggsäck.

Mvh: Simon
 
Skall man vandra....

Skall man vandra så är en ramryggsäck utan tvivel bäst. Den sitter stabilas och är bäst om man skall ha med sig mycket packning.

Men som scout gör man så mycket mer, än att traska kungsleden, som kräver en bra ryggsäck. OCh ja man kan ha samma säck i 25 år. Men e man 13 år så kommer kroppsformen ändrats ganska mycket. Och det är sanorligt att samma grejjer inte sitter som dom skall om fem år. Altså köp en ganska billig säck, shosho 1500kr, och kolla runt efter ny säck om 5-10 år.

Lycka till
A Öst
Alingsås SMU(grönskorta)
 
Ryggsäcksval

Jag vill faktiskt ändra mig lite grann, tror precis som andreas öst att det bästa är att köpa en lite billigare ryggsäck, men inte för det en dålig, eftersom hela din kroppsform kommer att utvecklas och förändras.
Sen när du inte växer så mycket mer, då kan du satsa pengar på en dyr ryggsäck.

mvh: simon
 
Mina päron tycker samma sak. Ska kolla på lite billigare säckar och sedan när man blir äldre köpa en dyr säck.
 
Lundhags

Jag var också i ryggsdäcksletartagen för några månader sen och bestämde mig för att köpa en Lundhags V8 Spirit 60> liters, och deet har jag inte ångrat. Jag är ganska så kort i rocken (167 cm) så jag valde spirit, dammodellen och den har varit helt perfekt. Den har väldigt ¨många finesser och smarta lösningar. Den är inte heller dyrast alternativet.

Volymen, som inte är på 60 liter utan ca 65 passar perfekt till det mesta, om man inte ska ut på en veckotur med massa klätterutrustning.

Regnskydd behöver man heller inte köpa till utan finns inbyggt.

Så denna säck är den som jag rekommenderar väldigt mycket.

//Pontus
 
Nåhej

Varit ute mer idag på ryggsäcks marknaden, idag på Natur Kompaniet. Där provade jag Lundhags V8 70>
den sitter sämre och sämre på mig. Dock tog försäljaren fram Haglöfs Victor, den satt gött inget att klaga på med vikt vet dock inte hur mycket det var.

Lundhags säckens platta som ska vara över/på svanken trycker liksom in den, svanken asså. Det där med att köpa billigare säck har jag dock inte förstått, Victor är lite dyr för min smak. Men om man växer, bärsystemen är faktist såpass avancerade att säcken kan växa med mig. Känner ni till någon mer affär som är bra på ryggsäckarna i/i närheten av göteborg säg till. Har varit på: Intersport, Kanotcentrum och Natur Kompaniet.
 
Andra butiker i Blöteborg...

Andra butiker i Blöteborg med bra kunskap om friluftsprylar är:

Fjällsport (mycket bra men de har nog inte de säckarna)
Femmans Sport (har bl.a. Norröna, Lundhags och Haglöfs)
Tierra (vet inte vad de har)
Friluftsbolaget (har rätt stort sortiment iaf.)

Tierra, Friluftsbolaget och Naturkompaniet har samma ägare om jag förstått saken rätt.
 
Testa ryggsäck

Jag vill bara ge ett litet tips om du nu inte redan köpt en ryggsäck.

Ta gärna med någon som är fjällvan, någon kompis, eller bekant som har bra kunskaper om utrustning när du provar ryggsäckarna
Det gör det hela lite lättare och dom kanske kan hjälpa dig ytterligare.

Kom ihåg att förtsäljaren enbart vill sälja, det är det enda.
Visst har dom kunskaper med, men för att vara på den säkra sidan så att du inte köper en dyr säck bara för att försäljaren säger att den är så bra och att den passar perfekt osv, så ta med dig en som du känner och som kan.

mvh: simon
 
Haglöfs Victor 60/70 , 80/90!

Den säcken är nog det bästa Haglöfs har gjort!
Det finns inget bättre val när det gäller användningsområden ,ex: min Victor används utormodentligt till långfärdskridskoåkning, vandring ,klättring,skidåkning ,telemark,alpinismn....... Jag har funnit den ultimata säcken för alla ändamål.
Jag använder min Victor 60/70 till det mesta och med det ett enastående resultat!
/Bosse
 
Nej jag har inte...

Nej jag har inte köpt någon säck än. Det meddelar jag när jag gör så. Fast faktum är att:

ShoSho glider ner eller så sitter den inte "stabilt" på ryggen.

V8 Gör ont (trycker in svanken).

Victor Inga problem.

Jaa, jag ska fråga om min ledare vill hänga med mig in till någon/några ställen för att testa känns lite bättre med en kunnig som du så väl sa, jag är mycket väl medveten att allt försäljarna vill göra är att sälja.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
pelle.k Köpråd Ryggsäck för vandring Transportera 6
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.