Ryggsäck utan bakvikt

Jag har bara haft positiva upplevelser. Jag märker inga begränsningar som beror på fickorna. Å andra sidan så brukar jag aldrig klättra (med eller utan ryggsäck). Det stora lyftet är att man slutar gå framåtlutad samt att man har allt som skall användas under dagen tillgängligt i framfickorna - åtminstone på dom större ryggsäckarna.!

Det enda klagomål man brukar höra om Aarns ryggsäckar är att man inte ser fötterna för att påsarna skymmer sikten neråt. Det beror på att man har köpt en ryggsäck med för långt höftbälte vilket medför att när man drar åt bältet så går påsarna ihop på mitten (eftersom dom är fästa i bältet) och skymmer sikten neråt.

Litet mera OT är att jag hittade det här märket när jag förtvivlat letade efter ett bättre sätt att bära. Då kom jag ihåg stridsselen från värnplikten. Där har man lasten fördelad fram och bak. Det finns nog en orsak till att nästan alla militära förband använder sig av det sättet att bära.
 
Jag har bara haft positiva upplevelser. Jag märker inga begränsningar som beror på fickorna. Å andra sidan så brukar jag aldrig klättra (med eller utan ryggsäck). Det stora lyftet är att man slutar gå framåtlutad samt att man har allt som skall användas under dagen tillgängligt i framfickorna - åtminstone på dom större ryggsäckarna.!

Det enda klagomål man brukar höra om Aarns ryggsäckar är att man inte ser fötterna för att påsarna skymmer sikten neråt. Det beror på att man har köpt en ryggsäck med för långt höftbälte vilket medför att när man drar åt bältet så går påsarna ihop på mitten (eftersom dom är fästa i bältet) och skymmer sikten neråt.

Litet mera OT är att jag hittade det här märket när jag förtvivlat letade efter ett bättre sätt att bära. Då kom jag ihåg stridsselen från värnplikten. Där har man lasten fördelad fram och bak. Det finns nog en orsak till att nästan alla militära förband använder sig av det sättet att bära.

Intressanta reflektioner i ditt laborerande.
Du frågade tidigare om nya ramryggsäckar - om du vill prova den principen så kan du utan att investera för mycket köpa en Haglöfs Skarja på Tradera (eller liknande). Den är i storlek (volym) i det häradet du frågade efter, och ramen är om jag minns rätt något kortare än Grönland, Alaska, "Gyro" men ändå utrustad med ett funktionellt avbärarbälte.
Sen skulle jag säga "njae" - min erfarenhet är att stridvästar/sele inte placeras fram baserat på smart viktfördelning. Mycket i det militära är standardiserat men stridsvästens layout, fickors placering, är soldatens personliga beslut. Placering etc baserar man på var man vill ha grejorna för att underlätta magasinsbyte, hitta rätt handgranat, snabbt få fram sin torniquet eller annat användbart
 
Intressanta reflektioner i ditt laborerande.
Du frågade tidigare om nya ramryggsäckar - om du vill prova den principen så kan du utan att investera för mycket köpa en Haglöfs Skarja på Tradera (eller liknande). Den är i storlek (volym) i det häradet du frågade efter, och ramen är om jag minns rätt något kortare än Grönland, Alaska, "Gyro" men ändå utrustad med ett funktionellt avbärarbälte.
Sen skulle jag säga "njae" - min erfarenhet är att stridvästar/sele inte placeras fram baserat på smart viktfördelning. Mycket i det militära är standardiserat men stridsvästens layout, fickors placering, är soldatens personliga beslut. Placering etc baserar man på var man vill ha grejorna för att underlätta magasinsbyte, hitta rätt handgranat, snabbt få fram sin torniquet eller annat användbart
Jag tror du har rört ihop det litet. Jag har aldrig frågat något om "nya ramryggäckar". Det är många många år sedan jag ansåg mig ha behov av det även om jag en gång i världen ägt en Alaska.
Beträffande stridsselen så avsåg jag stridssele m59 och några större möjligheter att variera placeringen av frontfickor och last på ryggen fanns inte när jag gjorde min värnplikt. Kanske har du haft någon annan modell! (Men visst hade man magasinen i frontfickorna- konstigt vore det väl annars.) Det jag avsåg med liknelsen var att stridsselarna fördelar tyngden av utrustningen på både fram och baksida av kroppen vilket gör att man får en bättre balans än om man bär allt på ryggen.
 
Ett tips är ryggsäckarna från Seekoutside. De har stabil ram men är samtidigt lätta. En ytterligare fördel är att längden på ramen går att variera. Seekoutsides är från USA men deras sortiment går att få tag på genom packraft Sverige. Annars blir det att köpa därifrån med tull+moms.

Allmänt så vill jag ha en lång ram om möjligt, det gör det lättare att packa platt och nära ryggen, och vid behov högt, som på Polar300:s bild med ramförlängd Alaska. En tumregel kanske kan vara att toppstramarna kommer ner i ca 45 grader från ramen/säcken mot axelremmarna.

Och sen passar olika ramar helt enkelt olika bra. För mig är t ex Norrönas ramsäckar ofta perfekta och udda nog den gamla LK-70, liksom Savottas ramar, medan Bergans ramar och Haglöfs alaskaram passar sämre.

//J

Tack igen för ert engagemang! Jag tänker mig en inte alltför tung ryggsäck, helst inte så mycket tyngre än 1,5 kg. Jag ska verkligen inte bära sådana vikter att jag behöver något extremt! Tveksamt om jag ens skulle orka lyfta den stora gröna ramryggsäcken på bild tidigare i tråden från marken, än mindre vandra med den, oavsett bärsystem!
Jag har testat bergans helium som det tidigare tipsats om, både den gamla och den nya modellen. Den nya tyckte jag inte fick tillräckligt med tyngd på höfterna. Den gamla hade tyvärr för lång rygg så axelremmarna glappade även vid kortaste rygginställning. Det var synd för det var annars en av de bästa jag testat. Det är väl anledningen till att jag också försöker hålla mig till damvarianter. Herrmodeller (eller unisex), iaf de med one size rygg, har ofta inte möjlighet att ställa ryggen kort nog.
 
Är du en späd dam eller bara svag? Förlåt om jag låter brysk men 12kg på ryggen av en vuxen människa är ju ingenting. On 12kg är tungt är nog svaret att bygg upp musklerna. Jag själv är 169cm (man) och har vandrat med 20+kg på ryggen utan större besvär.
Tja, skulle inte kalla mig späd, så då är jag väl svag! Förra årets sarekvandring hade en startvikt på 14-15 kg inkl ryggsäckens vikt. Visst det gick, men det var tungt innan en del av maten var uppäten.
 
Är du en späd dam eller bara svag? Förlåt om jag låter brysk men 12kg på ryggen av en vuxen människa är ju ingenting. On 12kg är tungt är nog svaret att bygg upp musklerna. Jag själv är 169cm (man) och har vandrat med 20+kg på ryggen utan större besvär.
...och varför skulle man bära på 20+ kg bara för att man kan? Jag är ungefär din längd, raka motsatsen till späd eller svag, har burit 30+ kg utrustning 1500+ m upp på diverse berg, och aldrig haft ont i ryggen i mitt liv - men jag ser till att min packning för en fjällvandring med tält och mat inte väger mer än ca 10 kg.

Eftersom jag varken är späd eller svag, så är jag väl lat, då. 12 kg i en vecka på en 158 cm lång person tycker lata mig är på övre trivselgränsen. Men jag vandrar för att det är vackert och njutbart, inte för att "klara av" något.
 
Senast ändrad:
Tack igen för ert engagemang! De här tråden har fått mig att inse att det finns två sätt att få den övre delen av ryggsäcken närmare ryggen. Antingen att dra uppe eller att putta ut nere. Jag har varit fokuserad på den övre delen av säcken och om jag med toppstramaren ska dra in något som vill utåt så kommer det ofelbart att leda till att det blir tryck på framsidan av axelremmarna. Testade med en befintlig ryggsäck att bygga upp med en bit liggunderlag i svanken med positivt resultat. Så fått upp ögonen för att nederdelen av ryggsäcken är precis lika viktigt som den övre. Enkel fysik egentligen.
 
Tack igen för ert engagemang! De här tråden har fått mig att inse att det finns två sätt att få den övre delen av ryggsäcken närmare ryggen. Antingen att dra uppe eller att putta ut nere. Jag har varit fokuserad på den övre delen av säcken och om jag med toppstramaren ska dra in något som vill utåt så kommer det ofelbart att leda till att det blir tryck på framsidan av axelremmarna. Testade med en befintlig ryggsäck att bygga upp med en bit liggunderlag i svanken med positivt resultat. Så fått upp ögonen för att nederdelen av ryggsäcken är precis lika viktigt som den övre. Enkel fysik egentligen.
Ja nu är vi minst två som fixar ryggsäcken med att stoppa upp ryggkudden. Ljuset börjar synas!

Tänk om någon tillverkare skulle göra en ryggsäck där man fyller på "foam" i höftbältet (inklusive ryggkudden) -efter det att man satt på den och ställt in den grovt- så att den hamnar rätt på ryggen.

Beträffande kommentaren om späd eller svag så är det ju också en fråga om personliga preferenser. Vill man njuta eller vill man prestera? Har man dessutom en illa sittande ryggsäck så kanske det varken blir njutning eller prestation - det blir bara en plåga! Jag går själv med ryggsäck på mina promenader, ca 8 km/dag, för att hålla kroppen i form för litet längre vandringar. När jag går på längre vandringar så försöker jag -trots att jag orkar bära mer- att få ner vikten till omkring 12 kg startvikt vid en veckotur. För mig är njutningen nr ett!
 
Senast ändrad:
Har flera gånger behövt bära två ryggsäckar, en framme och en på ryggen. Värmeavgivningen var inte tillräcklig så jag fick justera ner klädseln ordentligt. Inger verksamhet utan nya problem.

go tur
 
Har flera gånger behövt bära två ryggsäckar, en framme och en på ryggen. Värmeavgivningen var inte tillräcklig så jag fick justera ner klädseln ordentligt. Inger verksamhet utan nya problem.

go tur

Ryggsäcken är ett underskattat värmeplagg. Lite förvånad över att det finns så få jackor/tröjor som är vindtäta (och kanske vattenavstötande) framtill men bara nät på ryggen där ryggan ändå värmer och skyddar.

Någon som kan tipsa om sådana tröjor/jackor nuförtiden? Tror klättermusen haft jackor med olika matrial fram och bak i alla fall, men hittar det inte nu.

eller spårade vi ur ryggsäcksspåret nu - tror jag startar en ny tråd om jackor med oliak mtrl fram och bak:
Vi kör den diskussionen här istället:


/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...