Ryggsäck utan bakvikt

... Tveksam om jag ens skulle orka lyfta den stora gröna ramryggsäcken på bild
tidigare i tråden från marken, än mindre vandra med den, oavsett bärsystem! ...
... har ofta inte möjlighet att ställa ryggen kort nog.
Nu var ju inte avsikten med att visa bilderna på min gröna Alaska att mena att du, som uppenbarligen är mindre än jag, skulle se just den säcken som ett förslag åt dig. Vad bilderna skulle visa var att Grönlandsramen enkelt går att få in tätt intill ryggen - oberoende av hur mycket som är lastat och hänger där bak. Och det även utan toppstramare. Förutsatt att allt är rätt och perfekt injusterat för bärarens rygg!

Vad som skulle vara min rekommendation till dig är en Alaska uppbyggd som min blå:
Korta 5-stegade ramen, sena nylonsäcken (dvs versionen med termosficka) samt sista 'Special' bärsystemet - och sedan lite handarbetsintresse och delar från säckarna som offrar huvuddelarna. Om du läser texten om den blå i det här inlägget och tittar på den blå i bilderna i inlägget strax intill så kommer du att se en riktig ramryggsäck som är injusterad för en kort tjej på sådär 150 cm, som ville låna en "vuxenvolymsäck" för en längre promenad. Hon var muskulös och tränad nog för det så jag byggde om den blå lite för att bli bra till just den uppgiften/applikationen. Om du tänker bort ramförlängaren och packsäckarna från den blå - så har du en riktig ramryggsäck som skulle passa dig perfekt. Jag ska se om jag kan fixa till den som nyss beskriven och ta några bilder ikväll.

Eftersom jag inte vet vars du bor så kanske det är ett opraktiskt erbjudande, men du är varmt välkommen att titta förbi och prova den. Och om du sedan vill ha en likadan så kan vi säkert hjälpas åt att skapa en...
/Odd
 
(...) Jag har testat bergans helium som det tidigare tipsats om, både den gamla och den nya modellen. (...) Den gamla hade tyvärr för lång rygg så axelremmarna glappade även vid kortaste rygginställning. Det var synd för det var annars en av de bästa jag testat. (...)
Hmm, nu svär jag väl i kyrkan igen - men jag faktiskt ser till att mina axelremmar glappar uppåt. Jag vill ju inte bära med axlarna, utan med höftbältet! Axelremmar ska bara ge lite "tillhållning" i horisontalled inkl. sidled, så ryggsäcken följer med i större rörelser (jag använder aldrig bröstbältet, känns kvävande och ofritt).
Kändes ryggsäcken "bäst" i övrigt, så skulle jag alltså inte tveka p g a axelremsglapp - snarast tvärtom.

Allt ovan gäller såklart en ramrygga för vandring; inte en mjuk klättersäck tänkt att sitta klistrad mot ryggen.

Att gå är ett kontrollerat roterande framåtfall. (...)
Haha, underbart! Så är det ju. Misstänker att detta är källan till missförstånden om "tyngdpunkt" i tråden.
 
<klipp>

Två tankar till:
- Låt dig inte luras av beteckningarna "dam" och "herr". Det är inte alls säkert att "dam" passar just dig. Det gör det sällan på min rygg i alla fall.
- Låt dig inte heller luras av att ett stort/brett/tjockpolstrat bärsytem nödvändigtvis resulterar i en större bärkomfort. jag upplever ofta att det motsatta gäller, eftersom tunna/mjuka remmar och bälten bättre anpassar sig till min kropp.

Dam resp herr för ryggsäckar vill jag minnas har mer med hur bärremmarna är utformade för att passa olika varianter av byst. Möjligen att dam-ryggor kan vara kortare än dito herr.
Men håller annars med Joanna att man självklart måste prova om det passar just din kropp och dina preferenser.

/Patrik
 
Nu ska vi se, den blå i närbild
- utan packsäckar, ramförlängare och allt det där andra som normalt bor i, och på, den: (bild 1)
_IMG2924_DxO+Odd_small.jpg
Ryggsäckens framsida (bild 2)
_IMG2925_DxO+Odd_small.jpg

och så, viktigast: Ryggsäcken bakifrån (bild 3)
_IMG2922_DxO+Odd_small.jpg

Några av ombyggnadens extrasaker brydde jag mig inte om att ta bort resp. de går inte att ta bort:
Spötunneln, Snölåstextil (även i de fickor som normalt inte har detta på nylonsäckarna), Gummi-
tassarna, Kamerakroken och de två nedre packpåsehållarremmarna.

I detta skick väger den ~3,79 kg av vilket säck och ram utgör ungefär hälften och det extremt kraftiga
bärsystemet utgör den andra hälften.

Avståndet mellan de imaginära "axlarna" under axelbanden och mitten på avbärarbältets höjd (bredd?)
är ungefär 40 centimeter - och någon person med kortare rygg än så lär aldrig någonsin få för sig att
bära en sån här ryggsäck. Men som jag skrev tidigare så var tjejen som lånade den rätt kort men kraftig
- och jag har inte brytt mig om att återflytta axelremmar etc...
/Odd
 
Svår att se exakt med jacka på, men i mina ögon sitter höft/avbärarbältet lite högt (nästan i svanken)? Hur känns det om du testar att släppa ned säcken så -bältet hamnar runt övre kanten på höftbenet?
Jag håller med om att det är ett gränsfall men om jag släpper ner den så hamnar den fel på höftkammarna. Förmodligen är jag konstigt skapt även när det gäller höftkammarna för där ligger den perfekt. När det gäller balansen så känns det väldigt bra att den sitter tätt intill ryggen och det finns ändå ett litet spel mellan ryggsäck och rygg så att det luftas. Jag provar släppa ner den en bit och återkommer om jag har någon kommentar! Tack för din synpunkt.
 
"Nörderiet" går vidare.
På bild 2 (blå jacka) har jag sänkt höftbältet ca 5 cm i bakkant. Eftersom rygglängden inte är ställbar så måste jag göra det genom att släppa ut axelremmarna. Fördelen är att det blir mera luft mellan ryggsäck och rygg. Nackdelarna är att toppstramarna blir horisontella i stället för att slutta uppåt och det känns instabilare. Ryggkudden ger inte lika hög friktion mot svanken och tyngden från ryggsäcken hamnar enbart på den smala del av höftbältet som hamnar på rumpan. Det får bli ett mellanting.

IMG_20210504_063548.jpg
IMG_20210508_071648.jpg
 
"Nörderiet" går vidare.
På bild 2 (blå jacka) har jag sänkt höftbältet ca 5 cm i bakkant. Eftersom rygglängden inte är ställbar så måste jag göra det genom att släppa ut axelremmarna. Fördelen är att det blir mera luft mellan ryggsäck och rygg. Nackdelarna är att toppstramarna blir horisontella i stället för att slutta uppåt och det känns instabilare. Ryggkudden ger inte lika hög friktion mot svanken och tyngden från ryggsäcken hamnar enbart på den smala del av höftbältet som hamnar på rumpan. Det får bli ett mellanting.

Visa bilaga 35883Visa bilaga 35885

Är det inte bara så enkelt att ryggsäcken är för liten för din storlek/kroppstyp?

Höftbältet ser mer ut som ett midjebälte eller luras man av bilden?
 
Går det att hitta en sådan?
Har testat en del olika i storleken 55-65 liter. Alla vill falla bakåt mer eller mindre. Forsöker packa enligt alla konstens regler med det tyngsta mot ryggen en bit upp.
Det går ju att dra säcken mot ryggen med remmarna på axlarna men då lyfter axelremmarna från axlarna och det blir ett otrevligt tryck på framsidan av axelremmarna.
Är det min rygg det är fel på eller kan man inte hitta en ryggsäck som inte faller bakåt utan att man drar åt alla remmarna hårt? Jag kan få vikten på höfterna, men det hjälper ju inte om ryggsäcken faller bakåt och trycker på framsidan av axlarna.
De flesta ryggsäckar släpper ryggen ungefär mitt på skulderbladen och fortsätter rakt upp.
Jag har ganska kort rygg och behöver oftast kortaste rygglängden även på dammodeller.
Tips?
Hej.
Tänker två saker:
1. Felpackat.
2. Du är för svag i kroppen.

Vad som är rätt vet jag inte, men bakåtvikt har jag inte om jag packat rätt.
 
Är det inte bara så enkelt att ryggsäcken är för liten för din storlek/kroppstyp?

Höftbältet ser mer ut som ett midjebälte eller luras man av bilden?
Ja och nej. Det finns ingen större med den konstruktionen (balansfickor och lättvikt) Samtidigt är fördelarna med en ryggsäck som får ordentlig kontakt via ryggkudden med svanken väldigt stora enligt min uppfattning. Avlastning av ryggsäcken sker då både på höftkammarna och i svanken dvs den sitter betydligt stabilare.

Jag har en ryggsäck som är litet längre och fyller mina krav/behov men den blir onödigt stor för dagturer. Den sitter perfekt anser jag.

Just det faktum att jag är ordentligt svankryggig gör och att jag dessutom gärna lutar mig framåt gör att jag numera håller mig till Aarns ryggsäckar. Vandringen blir betydligt trevligare när man inte stirrar i marken där terrängen medger att man ser sig omkring.
 
Aarn-säckarna ser intressanta ut, men är det inte så att vikten på framsidan bärs upp av axlarna? Eller finns det nåt som leder vikten ner till höftbältet även på framsidan?
 
Aarn-säckarna ser intressanta ut, men är det inte så att vikten på framsidan bärs upp av axlarna? Eller finns det nåt som leder vikten ner till höftbältet även på framsidan?
Ja, det finns en avlastning via en styv metalltråd insydd i frontpåsarna. Den vilar i en ficka på höftbältet. Den övre infästningen av frontpåsarna flexar med kroppsrörelserna.

Det här gäller inte Marathon Magic och Pace Magic. Marathon Magic har en enklare typ av avlastning på höftbältet och Pace magic har ingen alls (men på den är fickorna väldigt små så det blir ingen större vikt på axlarna).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.