Ryggproblem? Vilken är din specialträning mot det?

Ryggproblem tyvärr sen länge. Har program och gym via sjukgymnast, stetch etc. Ändå nyfiken, vilka är era bästa tips, bästa rörelser, träning/träningsredskap gym osv för att förebygga?
Mvh ebh
 
Jag brukar få ryggont när jag över huvud taget inte tränar under längre perioder, och jobbar för mycket (framför pc). Allmän konditionsträning i form av löpning räcker för att min rygg ska må bra. Sen har sambon nyligen gått en massagekurs. Mmmmm, bra för stela ryggar och axlar.

Ett bra knep är annars att använda Abslide (se min recension http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2772 ), för att träna upp magen.

/Håkan
 
Utfall

En vanlig orsak till ryggproblem (och knä problem) är svaga sätesmuskler...
Utfall med hantlar har hjälpt mig.. (stång på axlarna är inte så bra om man har ont i ryggen)
 
Blir som Håkan stel när jag inte rör på mig och jobbar för mycket.
Jag brukar värma upp med en cykel- eller joggingtur sedan styrketränar jag mage, rygg, bröst och axlar.
Förr (innan jag blev mamma) styrketränade jag på gym. Nuförtiden gör jag situps, ryggböj, armhävningar, utfall mm på altanen innan jag går in och dushar. Behöver jag en tyngd ställer min son gärna upp. Jag är också himla noga med att stretcha, annars är nästan styrketräningen förgäves.

/Stina
 
Rygglyft på golvet.
Som sittupps, men ligg på magen och lyft huvudet och övre ryggen. Sänk ner överkroppen och slappna av mellan varje lyft. Tre sets med max i varje set. Man kan göra raka eller vridna. Med händerna lågt eller liggande på nacken.
Strechingen som jag gör efteråt är den enda möjliga för mig (för min nedre rygg) men nästan omöjlig att beskriva (jag har hittat den i en yogabok). Den drar hela fileerna från topp till ända, om man vill.
Patric
 
Marklyft

Marklyft är en bra men svår övning. lägg en skivstång på golvet. Stå axelbrett med fötterna, fatta stången ganska brett, en hand frammåt och en bakåt. se till att ryggen är rak och lyft stången till midjehöjd. Denna övning är bland de svårare att göra rätt, fråga någon styrkelyftare hur du ska göra och be honom/henne titta på så att du gör rätt.

Obs obs obs! Svår men vädigt bra övning! Be om hjälp och kör med lätta vikter första gångerna!!!! St vid en spegel så att du ser vad du gör.
 
Re: Marklyft

Vandrare; sa:
Marklyft är en bra men svår övning. lägg en skivstång på golvet. Stå axelbrett med fötterna, fatta stången ganska brett, en hand frammåt och en bakåt. se till att ryggen är rak och lyft stången till midjehöjd. Denna övning är bland de svårare att göra rätt, fråga någon styrkelyftare hur du ska göra och be honom/henne titta på så att du gör rätt.

Obs obs obs! Svår men vädigt bra övning! Be om hjälp och kör med lätta vikter första gångerna!!!! St vid en spegel så att du ser vad du gör.

Marklyft skall inte göras om man är ryggskadad efterson den belastar ryggen otroligt mycket.. Annars så är det en satans bra basövning men det krävs att man vet vad man sysslar med..
 
Re: Re: Marklyft

FJS90/91; sa:
Marklyft skall inte göras om man är ryggskadad efterson den belastar ryggen otroligt mycket.. Annars så är det en satans bra basövning men det krävs att man vet vad man sysslar med..

Precis, inte marklyft!

/Håkan
 
Kom på en sak till.

Om du har problem med svanken (kanske även svankar för mycket) skulle det kunna bero på för korta höftböjarmuskler. Stretching hjälper. Ett ben framåt, minst 90 graders vinkel i knäet. Andra benet bakåt, underben ligger på golvet. Tryck (med rak rygg) höften framåt så att det sträcker i muskeln längst upp på framsidan av låret (på det bakre benet).

Det är inte helt enkelt att få till stretchen, pröva dig fram.

/Håkan
 
Re: Re: Re: Marklyft

FJS90/91; sa:
Marklyft skall inte göras om man är ryggskadad efterson den belastar ryggen otroligt mycket.. Annars så är det en satans bra basövning men det krävs att man vet vad man sysslar med..

Beror väl på vilken ryggskada ? Jag blir bättre i ryggen när jag kör marklyft.

En annan bra övningar för ländryggen är omvända ryggresningar, ligg med bröstkorgen på ett bord eller liknande och med benen hängande under bordet.
Dra nu upp benen mot taket tills låren är ungefär i linje med resten av kroppen, man kan ha böjda ben så får man lite lättare belastning.
Vanliga ryggresningar kräver ju att man har någon som håller i om man inte har en riktig ställnig i närheten och så tycker jag omvända tar bättre längre ner på ryggen.

Men först och främst ska man kolla upp ryggen hos en naprapat, massör, sjukgymnast eller liknande, problemet är ju att hitta en som är bra och som kan träning.
 
Re: Re: Re: Re: Marklyft

z_bumbi; sa:
Beror väl på vilken ryggskada ? Jag blir bättre i ryggen när jag kör marklyft.

Precis som du skriver så kan marklyft vara bra beroende på vilken skada man har.. Men jag tycker inte att man på ett forum skall rekomendera marklyft till en ryggskadad utan att veta kunskapsnivå eller skada på frågeställaren.. Därför så e det bättre att säga att dom ska ge f a n i marklyft, det finns många mer skonsamma övningar för ryggen som ger lika bra resultat!

Precis som du säger så skall kunniga yrkesmänniskor rådfrågas innan men ger sig in på något som kan förvärra skadan..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...