Ryggproblem? Vilken är din specialträning mot det?

????

FJS90/91; sa:
slingra dig inte... vad gör din gissning kvalificerad?

10 års egen träning, intruktörsutbildning, fyra års intruktioner av andra tränande, diskutioner med andra tränande om gymskadaor, ett antal genomlästa böcker om träning där man tar upp vanligaste skadorna, har läst ett antal rapporter om idrottskador och desto fler sammanfattningar av rapporter....

Upprepar återigen min fråga: På vilket sätt har jag visat mig okvalificerad inom de träningsområden jag skrivit om här ?
 
z_bumbi; sa:
Hur har jag inte varit kvalicerad inom ämnet träning

genom att inte inse faran med att rekomendera marklyft till en ryggskadad via ett elektroniskt forum utan att veta något om frågeställarens kunskap och/eller skada.. Detta gör att jag ifrågasätter att du skulle vara kvalificerad inom detta område!
 
Många som har ont i ungdomen och även högre upp blir bättre med åren. Hav således hopp!
(Å andra sidan får en del ryggont när de åldras...)

En annan sak:
Smärta, och då särskilt långvarig sådan, påverkas mkt av det allmänna välbefinnandet. ("Psykiskt" eller "inbillning" är gamla termer som bör undvikas pga sin negativa laddning, eftersom välbefinnandet kan påverkas...). Det är t o m så att även om orsaken till smärtan slutligen försvinner, så finns upplevelsen av smärta kvar p g a upparbetade nervbanor, reflexer. Att behandla kronisk smärta innebär fr a att kunna leva med den.
Alltså: se till att må bra i övrigt och oroa dej inte. Lite smärta ska f ö en karl tåla!

Slut på föreläsningen. Rast.
 
Svara på frågan

ebh; sa:
.... Ändå nyfiken, vilka är era bästa tips, bästa rörelser, träning/träningsredskap gym osv för att förebygga?
Mvh ebh

För att förebygga ont i ryggen tränar jag marklyft. Detta för att det är den övning som bäst härmar typiska ryggskotts grejor, typ lyfta flyttlåda, på ett kontrollerat sätt. Man lär sig lyfta rätt på samma gång som man tränar. Jag kör lätta vikter så att jag orkar ca 3*15 repetitioner utan att behöva ta i tokmycket. Fungerar jättebra för mig och mitt ryggonda har försvunnit. Detta var svar på frågan, eller hur, gnällnissar? :)
[Ändrat av Vandrare 2003-04-10 kl 17:12]
 
Kul att du lyckats få bukt på dina ryggproblem!
Marklyften kan mkt väl ha hjälpt dej.
OM det är ett causalsamband.
Det kan förstås också vara en tillfällighet.

Man kan hitta stöd för det mesta i åtminstone något fall.
I vetenskapliga sammanhang brukar detta kallas för "the terror of the one case".

Det är ingen tillfällighet att tex SIFOs väljarundersökningar omfattar mer än en person.

Betr. marklyft mot ryggont så föreslås att, som alltid, inta en positiv hållning blandad med en nypa sund skepsis.
 
FJS90/91; sa:
z_bumbi; sa:
Hur har jag inte varit kvalicerad inom ämnet träning

genom att inte inse faran med att rekomendera marklyft till en ryggskadad via ett elektroniskt forum utan att veta något om frågeställarens kunskap och/eller skada.. Detta gör att jag ifrågasätter att du skulle vara kvalificerad inom detta område!

När gjorde jag det ? Jag sa bara att jag blir bättre i ryggen när jag kör marklyft men att det beror på vilken skada som man har...(Inte ordagrant)

Sen slängde jag in omvända ryggresningar som ett övningsförslag samt följde upp det med:
"Men först och främst ska man kolla upp ryggen hos en naprapat, massör, sjukgymnast eller liknande, problemet är ju att hitta en som är bra och som kan träning."...(Ordagrant)

Vad är det som är konstigt med det ?
 
rygg och mage

Om man bara tränar magmuskler och inte rygg så kan man få en obalancerad kropp som efter ett tag ger ryggsmärtor.
Så om du alltid bara gör sittups testa att lägga in lite ryggträning, de flesta gym har en ställning som man kan göra det på. Annars går det bra på marken med, bara ligg på mage och lyft överkroppen runt tio sekunder och fortsätt lyfta upp ett par gånger, övningen kan kännas lite fånig, men den är bra!
För att reglera hur tungt övningen ska gå sätter du armarna i olika lägen, har du dom långt framåt så blir det tyngre, och har du dom framåt med vikter i så blir det astungt:)
 
z_bumbi; sa:
"Men först och främst ska man kolla upp ryggen hos en naprapat, massör, sjukgymnast eller liknande, problemet är ju att hitta en som är bra och som kan träning."...(Ordagrant)

Kolla för bövelen inte upp din rygg hos en massör!
Klart att de kan vara kunniga inom området men inte tillräckligt för en så viktig sak!

Lycka till!
 
Vad har du för fel?

Jag har skummat igenom alla inläggen, men vet fortfarande inte var och hur du har ont, och då är det ju lite svårt att ge tips. Men jag har just själv gått igenom en diskbråcksoperation i nedre ryggen, så jag har väl fått reda på lite vad som är bra eller inte i allmänhet.

Som efterbehandling efter operationen har jag fått rådet att träna smärtfritt och backa till något lättare om jag får ont. Men också att vara mycket försiktig med att springa, eftersom stötarna när man sätter i hälen är bland det värsta man kan göra. Om du, som jag, inte kan låta bli i alla fall, var noga med underlaget och skorna. Om du kan låta bli att springa är ju stavgång ett bra alternativ.

Jag kom igång rätt tidigt efter operationen med att började klättra igen, men bara på topprep eller som tvåa, för att inte riskera rycket i ett förstemansfall. Det känns som om rörelserna vid klättring är väldigt bra, ryggen får jobba utan en massa metallvikter som mostånd, och kör man överhäng får man ju träna magen också. Så för mig funkar klättringen som mycket bra rehabilitering.

Lycka till!
/Anna
 
ebh; sa:
Ryggproblem tyvärr sen länge. Har program och gym via sjukgymnast, stetch etc. Ändå nyfiken, vilka är era bästa tips, bästa rörelser, träning/träningsredskap gym osv för att förebygga?
Mvh ebh

Hej!
vad jag förstår så har du redan fått ett träningsprogram av en sjukgymnast.? Sjukgymnaster är utbildade för just sådana här saker så mitt råd är: Använd det program du fått och ge det lite tid och träna regelbundet. Annars så ta kontakt med en ny sjukgymnast och få ett nytt träningsprogram. Använd råd från de som är professionella och har det som yrke och inte från alla på detta forum. Betvivlar dock inte att det finns kunniga personer som gjort inlägg i denna fråga.

För övrigt så är det underhållande att följa dessa diskussioner och se hur man kan missuppfatta varandra då text inte säger allt och det går att tolka hur man vill :)

mvh/fredde
 
A och O är fakta

Ta reda på vad som är problemet med din rygg. Jag har provat de flesta sätt att träna, styrka, löpning, simmning cykel, paddla, spec. övningar mm mm. Nästan allt har bara gjort det värre vilket jag fått bekräftat av läkare senare. Har gjort en stelop. och det "ända" jag kan tänka mig som "inte kan skada " är vattenträning.

Köp ett "flytbälte/spec. träningsflytväst" och kör löpträning ivattnet. Tråkig som f..n men funkar bra för mig. Mycket svårt att änka mig att det skulle vara skadligt. Possitivt är att t.o.m när jag var ganska risig kunde jag "köra mig trött".

lycka till
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.