Ryggproblem? Vilken är din specialträning mot det?

kofalla; sa:
z_bumbi; sa:
"Men först och främst ska man kolla upp ryggen hos en naprapat, massör, sjukgymnast eller liknande, problemet är ju att hitta en som är bra och som kan träning."...(Ordagrant)

Kolla för bövelen inte upp din rygg hos en massör!
Klart att de kan vara kunniga inom området men inte tillräckligt för en så viktig sak!

Lycka till!

Massör = Idrottsmassör
Det gäller ju som sagt att hitta någon som är kunnig, finns ett antal kiropraktorer, naprapater och sjukgymnaster som är sämre än de idrottsmassörer jag varit hos. Jag personligen har fått mer hjälp av det som en massör gör för musklerna än vad någon kiropraktor har lyckats med men återigen hittar man inte en duktig så är det ju kört i vilket fall som helst.
Det viktigaste när det gäller styrketräning är nog att den som ger råden även tränar själv och kan ge tips på bra övningar och övningsutförande.
 
som sagt, vilka problem?

Jag blev nyfiken eftersom jag fick problem 1999, mot vilka jag gymnastiserat dagligen. Det handlade om ischias, antagligen
vållad av en buktande disk (knappast troligt att disken var brusten).
Det har fungerat, och ändå tvekar jag att ge det programmet
ifrån mig (lite långt att beskriva, dessutom) trots att det sannolikt
är ett utmärkt förebyggande program.


Det finns ju också helt andra
problem. 1985 krockade jag med cykel och fick en trefaldig
sträckning i ryggmuskulaturens fästen. Det var något annat,
och blev inte bra förrän jag kom till en sjukgymnast och fick
ultraljud, bl a. Jag var sömnlös i sex veckor.

Därutöver finns väl hur många arter av ryggproblem
som helst. Märkligt hur tvärsäkert en del yttrar sig.

il C.
 
Långkörartråd

Ryggproblem / smärtor kan bero på många olika saker, enskilda och i kombination. Bäst är att söka upp en ryggläkare. En MYCKET närstående person till mig gick bort på grund av felaktig behandling av sin ryggåkomma. Visade sig vara cancer i sent stadium.

Gott råd, gå till läkare.

/ G
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.