Rost på mina camalots

Jag var klantig nog att inte ge mina camalots den uppmärksamheten de kräver efter att ha använt dem i en grotta, så nu har de lite rost på axlarna och runt "nitarna" på ändan av av axlarna. Det är nog väldigt svårt att komma åt rosten med en fil.
Är det nån som har något bra tips på hur man kan få bort rosten utan att sabba dem?

Försök med CRC 5-56. Undvik att sätta CRC på slingorna. Låt dem rinna av en stund på en tidning innan du torkar dem med en trasa.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tjali; sa:
Försök med CRC 5-56. Undvik att sätta CRC på slingorna. Låt dem rinna av en stund på en tidning innan du torkar dem med en trasa.

Neeeeeeeeeej! Inte CRC 5-56! Använd inte oljebaserade smörjmedel! Använd istället vax- eller silikonbaserade medel. Dessa drar inte åt sig i närheten så mycket skit som oljebaserade. Finns att köpa i järnaffären.

climbrob; sa:
Neeeeeeeeeej! Inte CRC 5-56! Använd inte oljebaserade smörjmedel! Använd istället vax- eller silikonbaserade medel. Dessa drar inte åt sig i närheten så mycket skit som oljebaserade. Finns att köpa i järnaffären.

Är verkligen vax- eller silikonsprayer rostlösare???

5-65 är rost lösande... Men det är helt rätt att man inte ska använda 5-56 och liknande för att smörja...

Tackar för svaren. Jag frågade Black Diamond vad de tyckte och detta fick jag som svar:

The best idea would be to get a toothbrush and some WD-40 and go about it with those tools. Once you get most of the rust off you can take some Tri-Flow to it to help lube up the action. (Tri-Flow is better than WD-40 to because its waxed based and sheads dirt and grime, where WD-40 collects it.)

Både WD-40 och Tri-Flow finns i Sverige.

Ix; sa:
climbrob; sa:

Är verkligen vax- eller silikonsprayer rostlösare???

5-65 är rost lösande... Men det är helt rätt att man inte ska använda 5-56 och liknande för att smörja...

Sorry :)
Var lite snabb med ögonen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips