Rost på mina camalots

Jag var klantig nog att inte ge mina camalots den uppmärksamheten de kräver efter att ha använt dem i en grotta, så nu har de lite rost på axlarna och runt "nitarna" på ändan av av axlarna. Det är nog väldigt svårt att komma åt rosten med en fil.
Är det nån som har något bra tips på hur man kan få bort rosten utan att sabba dem?

Försök med CRC 5-56. Undvik att sätta CRC på slingorna. Låt dem rinna av en stund på en tidning innan du torkar dem med en trasa.

Tjali; sa:
Försök med CRC 5-56. Undvik att sätta CRC på slingorna. Låt dem rinna av en stund på en tidning innan du torkar dem med en trasa.

Neeeeeeeeeej! Inte CRC 5-56! Använd inte oljebaserade smörjmedel! Använd istället vax- eller silikonbaserade medel. Dessa drar inte åt sig i närheten så mycket skit som oljebaserade. Finns att köpa i järnaffären.

climbrob; sa:
Neeeeeeeeeej! Inte CRC 5-56! Använd inte oljebaserade smörjmedel! Använd istället vax- eller silikonbaserade medel. Dessa drar inte åt sig i närheten så mycket skit som oljebaserade. Finns att köpa i järnaffären.

Är verkligen vax- eller silikonsprayer rostlösare???

5-65 är rost lösande... Men det är helt rätt att man inte ska använda 5-56 och liknande för att smörja...

Tackar för svaren. Jag frågade Black Diamond vad de tyckte och detta fick jag som svar:

The best idea would be to get a toothbrush and some WD-40 and go about it with those tools. Once you get most of the rust off you can take some Tri-Flow to it to help lube up the action. (Tri-Flow is better than WD-40 to because its waxed based and sheads dirt and grime, where WD-40 collects it.)

Både WD-40 och Tri-Flow finns i Sverige.

Ix; sa:
climbrob; sa:

Är verkligen vax- eller silikonsprayer rostlösare???

5-65 är rost lösande... Men det är helt rätt att man inte ska använda 5-56 och liknande för att smörja...

Sorry :)
Var lite snabb med ögonen.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips