Röd sprit i minus grader.

[QUOTE="perdavid, post: 866370, member: 58950"
Måste säga att jag blir förvånad över hur många som ändå har lyckats få sprit i maten... Har varit ute med otaliga scoutgrupper genom åren, allt från 8-åringar till vuxna, aldrig haft det problemet.
Dock kan jag tänka mig att det smakar illa.
/P
[/QUOTE]
Tänkte på precis samma sak. Att denatureringen förstör maten tas ofta upp som en nackdel med spritkök. Jag fattar inte varför.
Ibland får man det på fingrarna, och på så vis har jag smakat det.
Men aldrig att jag har fått det i maten. Hur går det ens till?
/OJ
 
Det kan vara långsamt. Men det kan vara snabbt också.
På vinterträffar har ibland arrangerats tävling som underhållning. Snabbast kokande vatten 1 liter från packat kök. Vattenmängden mäts efter kokning. Tävlingsledningen tillhandahåller vattnet.
Det vinns ofta med en Trangia 25 med vintertillsats (lite spill på tallriken snabbar upp det hela). Primus Frigg ligger bra till också. Även optimus 111 ligger bra till. De moderna multifuelköken blir lite handikappade av tiden det tar att montera köket i kyla. Om det blåser det minsta, har Trangian en stor fördel.

/John
 
Senast ändrad:
Tänkte på precis samma sak. Att denatureringen förstör maten tas ofta upp som en nackdel med spritkök. Jag fattar inte varför.
Ibland får man det på fingrarna, och på så vis har jag smakat det.
Men aldrig att jag har fått det i maten. Hur går det ens till?
/OJ

Det är väl om man förvarar sin brännare i kokkärlet, och den läcker bränsle.
Det ger väl på sin höjd en besk bismak på maten.

I övrigt är det ju otroligt osannolikt att faktiskt spilla bränsle i maten, om man inte begår det farliga felet att leka med en öppen bränsleflaska bredvid köket. Dessutom måste ju locket på kokkärlet vara avtaget.
 
Spritkök så sent som 2006, det hade jag inte kunnat gissa.

Kök 2009/10 baseras på Crux Lite har två kastruller den ena kan ha värmefläns, en gasbrännare och en spritbrännare följer med, vindskydd i alumniumfolie, en hållare för spritbrännaren, en wire för att hänga en kastrull över brasa, ett kastrullock och vattenrenings tabletter.

Vi använde sprit till att tända fotogenbrännare i lumpen i -43 man finns hålla på ett tag för att tända dem. Jag brukar lägga ett par bitar av kartong med sprit på under brännaren för att få bättre fart i minusgrader annars så tar det alldeles för lång tid.
 
Gillade Tsprit och motsvarande Trangia. Det är enkelt, går aldrig sönder, funkar alltid i alla temperaturer, inget underhåll behövs. Precis som det skall vara i det Militära, och kanske borde vara i det civila. Man måste bara ha med sig tillräckligt med Tsprit. En stekpanna under med extra Tsprit är ett bra trick som snabbar på snösmältning, man bränner ju upp allt så ingen fara att använda den sen. Om man stänker runt med Tspriten i matkassen får man skylla sig själv.
 
Kul diskussionstråd det här :) Jag var i Armén i ett antal år under 1980-90-talet och använde bara Arméns Sprit 35 och jägarköket då - i alla väder och temperaturer. Funkade för det mesta fint. Klart att det var lite kämpigt på fjället i -20 grader och hård vind, men man lärde sig att hantera också det. Det fanns ju inget alternativ för att få i sig mat och vätska, så alla blev rätt bra på att använda spritköket. Ja, jag kan intyga att sprit i maten eller vattnet var förskräckligt. Det var ett misstag man bara gjorde en eller två gånger. Samma sak med att inte låta brännaren svalna innan man skruvade på locket med gummipackningen i. Om den smälte hade man problem i flera dagar efteråt. På långa fjällvandringar (2-3 veckor) var just köket en av de grejerna man inte chansade med, så det blev man väldigt bra på att hantera. Brännare och lilla flaskan med sprit innaför jackan osv.

Vad beträffar Sprit 35, så tror jag att benämningen kommer sig av det är etanol (sprit) utblandat med vatten i proportionerna 35/65. Om det är 35% eller 65% sprit är jag osäker på. I vilket fall tog vi ofta med egeninköpt rödsprit ut på kallare övningar eftersom den brann bättre och utan att sota. Försvarets inblandning av vatten i Sprit 35 tror jag helt enkelt berodde på att det blev billigare så. Man får nog se framför sig att den tidens väldigt stora försvarsmakt konsumerade många många ton brännarsprit per år och då var vattenutblandningen ett effektivt sätt att spara pengar.

Sedan vill jag minnas att jag har läst en del bra trådar här på Utsidan som visar att spritkök i princip är lika effektiva som flerbränslekök om man ser till helheten: pris/vikt/tid för tillagning/komplexitet etc. Det är i alla fall inte helt entydigt så att bensin och fotogen är bättre än sprit. Gas har dessutom ett klart bättre energivärde/vikt än alla dessa flytande bränslen. Kolla också gärna in Johannas erfarenheter av att använda spritkök när hon gjorde Vita bandet förra året på www.ettfriluftsliv.se Efter hennes långa vintertur drog hon slutsatsen att hon även i fortsättningen kommer att använda spritkök på vintern.
 
Håller med om enkelheten och robustheten. Ska man dessutom ta Trangia (eller motsvarande militära) så finns också argumentet att man har två kastruller, ett lock samt vindskydd och stabil bas. Visst väger det en del men i princip är det outslitligt.
För min del som scoutledare är det ett mycket bra alternativ, och är man noga med säkerheten kring påfyllnad så är det mycket säkert att använda, även vintertid.
(har sett effekten av dålig flaska samt brinnande brännare vid påfyllning, det slutade med helikopter ut från fjället....)

Gällande tidseffektiviteten har jag ingen uppfattning, jag jagar sällan varken sekunder eller gram när jag är ute, dock är jag förtjust i mitt Nova som jag upplever är lättare att reglera och sjuda med. Monterat i trangia är det en riktig tungviktare men vi är fyra i familjen så per person inte så himla illa.

/P
 
Håller med om enkelheten och robustheten. Ska man dessutom ta Trangia (eller motsvarande militära) så finns också argumentet att man har två kastruller, ett lock samt vindskydd och stabil bas. Visst väger det en del men i princip är det outslitligt.
För min del som scoutledare är det ett mycket bra alternativ, och är man noga med säkerheten kring påfyllnad så är det mycket säkert att använda, även vintertid.
(har sett effekten av dålig flaska samt brinnande brännare vid påfyllning, det slutade med helikopter ut från fjället....)

Gällande tidseffektiviteten har jag ingen uppfattning, jag jagar sällan varken sekunder eller gram när jag är ute, dock är jag förtjust i mitt Nova som jag upplever är lättare att reglera och sjuda med. Monterat i trangia är det en riktig tungviktare men vi är fyra i familjen så per person inte så himla illa.

/P
Jag är intresserad av dina erfarenheter av just Optimus Nova. Skaffade ett sådant för två år sedan då jag ville uppgradera mig inför mina vinterfjällvandringar. Brännaren var ny när jag köpte den på Blocket, men jag har aldrig fått den att funka riktigt bra. Jag har plockat isär och undersökt den i omgångar och finner inget som ser konstigt ut.

Den är till att börja med svårstartad och kräver mycket fotogen och lång förvärmning. Sedan verkar den tappa i tryck och effekt efter ett tag, så jag måste ofta pumpa extra under brinntiden. I kallt väder börjar den flämta efter ett tag, börjar "bluddra" och flämta för att så småningom slockna. Klart att det kan vara handhavandefel, men jag har försökt många olika åtgärder: längre förvärmning, mindre tryck i flaskan, mer tryck i flaskan, ta bort plastfiltret i tillslangen, etc. Men inget gör det bättre. Är lite besviken då jag ju hört mycket gott om Nova och tänkar att det inte borde vara så svårt att få det att fungera.

Funderar över två alternativ:
1. Fel bränsle - jag använder vanlig fotogen som jag köpt på bensinmacken. Alltså inte lampolja. Har läst någonstans att just Nova är optimerad för fotogen, så det verkar ju inte helt troligt att detta är problemet. Men vet du om det kanske krävs särskilt ren fotogen?
2. Att det faktiskt är något fel på mitt kök. Kanske borde jag skicka det till Optimus för genomgång?

Vad tror du @perdavid - har du några tankar eller erfarenheter av mina problem?

//Christer
 
Jag är intresserad av dina erfarenheter av just Optimus Nova. Skaffade ett sådant för två år sedan då jag ville uppgradera mig inför mina vinterfjällvandringar. Brännaren var ny när jag köpte den på Blocket, men jag har aldrig fått den att funka riktigt bra. Jag har plockat isär och undersökt den i omgångar och finner inget som ser konstigt ut.

Den är till att börja med svårstartad och kräver mycket fotogen och lång förvärmning. Sedan verkar den tappa i tryck och effekt efter ett tag, så jag måste ofta pumpa extra under brinntiden. I kallt väder börjar den flämta efter ett tag, börjar "bluddra" och flämta för att så småningom slockna. Klart att det kan vara handhavandefel, men jag har försökt många olika åtgärder: längre förvärmning, mindre tryck i flaskan, mer tryck i flaskan, ta bort plastfiltret i tillslangen, etc. Men inget gör det bättre. Är lite besviken då jag ju hört mycket gott om Nova och tänkar att det inte borde vara så svårt att få det att fungera.

Funderar över två alternativ:
1. Fel bränsle - jag använder vanlig fotogen som jag köpt på bensinmacken. Alltså inte lampolja. Har läst någonstans att just Nova är optimerad för fotogen, så det verkar ju inte helt troligt att detta är problemet. Men vet du om det kanske krävs särskilt ren fotogen?
2. Att det faktiskt är något fel på mitt kök. Kanske borde jag skicka det till Optimus för genomgång?

Vad tror du @perdavid - har du några tankar eller erfarenheter av mina problem?

//Christer
Christer
Jag kör på bensin så gällande bränslet kan jag inte hjälpa dig.
Mina erfarenheter av flämtande kök har i princip alltid handlat om för lågt tryck i flaskan.
Efter en del bekymmer i närtid bytte jag pumplädret (har smörjt det ett antal gånger under åren) och sen blev det bra fart igen. Pumpa kan man ju göra hur mycket som helst om inte lädret är tätt.
I övrigt inga bekymmer med mitt kök, hur nöjd som helst.
/P
 
Jag är intresserad av dina erfarenheter av just Optimus Nova. Skaffade ett sådant för två år sedan då jag ville uppgradera mig inför mina vinterfjällvandringar. Brännaren var ny när jag köpte den på Blocket, men jag har aldrig fått den att funka riktigt bra. Jag har plockat isär och undersökt den i omgångar och finner inget som ser konstigt ut.

Titta på sprängskissen. Leta reda på vart filtren sitter. Ta bort filtren. Prova att köra utan.
/John
 
Och överfyll inte bränsleflaskan! Nivåstrecket får inte överskridas. Betänk att nivån stiger när pumpen går ner i bränslet.
Flaskan (0.6L) skall alltså ha max 370 ml bränsle när pump används!
/John
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zotter Kvarbliven t-röd i brännaren ner i packningen? Kök och brännare 25
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
UnderEnTarp Mjuk flasta till t-röd! Kök och brännare 14
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3
BrittMarie Skillnad på T-röd och T-röd? Kök och brännare 20
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.