Reimpregnering av Gore-tex

Jag har omimpregnerat min goretex jacka några gånger och blir inte helt nöjd med resultatet. Jag använder mig av Nikwax, varianten som man häller i en spann
vatten och sedan doppar kläderna i. Jag tycker inte
det håller så länge. Nu har jag sett att det finns en variant som man sprayar på.

Är det någon som har någon som har någon erfarenhet av den, eller av någon annan bättre metod.

/Staffan

mhz82@hotmail.com (Martin)

Gäst
Prova...

Alldeles för få vet om att om man impregnerat ett plagg och impregneringen försvinner så ska man torktumla plagget. Värmen gör att "limmet" smälter och täcker fibrerna igen.

Torktumla plagget kan man göra upp till fem gånger på en impregnering, sen kanske man borde fundera över att impregnera på nytt.

Sen spelar det mycket stor roll vilket material som GT:t är laminerat med. Tex Tierras 'Tremalzo' behöver inte omimpregneras på årtionden, pga dess glatta rip-stop yta, men däremot mer bomullsliknande material, som gärna suger åt sig vatten, behöver impregneras ofta.

MH

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Impregneringsspray från Gore

Hej !
Jag har haft en Tierra-jacka (modell Fitzroy lady) sedan ca 3 år tillbaka. Efter första tvätten (med påföljande torktumling) fanns inte mycket av den ursprungliga impregneringen kvar. Jag köpte då en spray från Gore speciellt anpassad för Goretex-plagg. Först tvättade jag jackan, sedan hängde jag upp den så att den fick droppa av och sprayade därefter på impregneringssprayen. Efter detta körde jag plagget i torktumlaren ca 1 h.Resultatet ? Över förväntan, men fortfarande blev resultatet sämre på utsatta delar (rygg och axlar där man har tung ryggsäck), trots att jag sprayat extra mycket där.Har också testat Nikwax med blötläggningsmetoden och torktumling, men Gores spray funkar bättre för mitt plagg. En nackdel finns dock: Gores spray kostade för två år sedan ca 200 :-. Jag skulle också tacksamt ta emot råd från folk som känner till någon effektiv impregnering för Goretex-plagg som är billigare.

Herdins Imprenex Plus

En flaska med 250 ml Herdins Imprenex Plus "specillay made för GoreTex " kostar 70 SEK och ska räcka till 2 kg torra plagg. Har köpt, men ej provat ännu men det blir nog nästa gång jag tvättar min GoreTex jacka.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips