Regnkläder

Hej,
Kan någon tipsa om bra, lätta, utrymmessnåla regnkläder??
Jag har i detta fall inga krav på "andningsfunktion", vilket delvis är en prisfråga. Jag har heller inga större krav på fickor och huva. Lätt och utrymmesnålt känns däremot kul och bra.
Patric

TNF Venture

Jag använde TNF Venture Jacket + Pants (http://www.thenorthface.com/code/products/product_pages/13014_standard.html) vid två regniga vandringar förra året, och var på det stora hela nöjd med funktionen.

Jackan och byxan väger 410 resp. 230g och tar inte speciellt stor plats vilket också var det primära kravet från min sida.

Det lilla problem jag hittat med jackan är att den inte är så slittålig på utsidan när det är så tunnt tyg. Inte så att den går sönder, men däremot ruggades ytan upp lite på ryggen under höftbältet efter en veckas vandring med användning varje dag.

Patrik

Edit: Länken ovan kapas av någon anledning när inlägget visas, åtminstone för mig. Den ska hur som helst sluta på 13014_standard.html
[Ändrat av plantto 2003-06-11 kl 11:10]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Två andra alternativ:

- Marmot Precip (t.ex. från Sportsnet)
- Mountain Equipment DriLite (t.ex. från CMM Online)

Det beror lite på vilka krav som ställes på vattentäthet, jag köpte ett vanligt Craft regn/vindställ där jackan väger 460g och byxorna 320g vilket funkar för mig.. Detta stället klarar regn ganska länge men jag slår nog fan upp tältet om det blir för jävligt... Stället var rätt billigt oxå, jag tror att jag gav 695:- för det...

helly hansen..

håller mej med ett helly hansen.. håller väldit bra mot regn.. iaf de jag har.. vet inte vad modellen heter.. köpte den på stadium i butik och kostade ca 1400... det är ett väldigt lätt ställ och går utan problem ner i sidofickan på min ryggsäck.. (haglöfs shosho 6000) det gjorde inte mitt förra regnställ..

Tack gott folk. Nu har jag ju lite att spana på.

Märkligt är att tre av fyra bidragsgivare är namne.
Ett omedvetet nätverkstänkande? Man kan ju inte låta bli att associera till Svenska KennethKlubben (http://www.kenneth.y.se/).

Fridens liljor.

Täta regnkläder?

Finns det inga vanliga regnställ längre - utan membran som kan slitas ut?
Det verkar som att till och med billighetsvarianterna ska ha diffusionsmembran nuförtiden.

Re: Täta regnkläder?

Nordesjo; sa:
Det verkar som att till och med billighetsvarianterna ska ha diffusionsmembran nuförtiden.

Jo det finns fortfarande galon men jag har svårt att tro att det är så många som använder det.

Jag kommer ihåg när jag hade ett dylikt ställ som barn. Jag fick snabbt en reva och så var det stället helt förstört. ingen slitstyrka alls och man kunde lika gå utan då man blev helt sur ändå.

Re: Täta regnkläder?

Nordesjo; sa:
Helly Hansen har ett regnställ utan membran. Utsidan är gjord i polyurethane och insidan i mjuk uppruggad polyester. Stället väger 850 g. Väldigt smidigt i materialet och närmast idealiskt om man är still i lägret och fiskar och dylikt. Men att vandra i är helt kört. Det blir som en tryckkokare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips