Regnjacka/skaljacka

Någon som har erfarenhet av tierra nevado eller revolutionrace aries?
Har kört Nevado OCH Arcetryx Beta SV. Kröt båda ganska mycket. Nevado är mjukare och luftar bättre, men är kortare och mindre följsam än vad Betan är.
Ventilationen är enastående på Nevadon, medan Betan blir lite innestängd.
Alpha behöver du inte införskaffa utan det räcker med Beta men i samma skärning (SV) då får du både längden och dem tekniska funktionerna. skulle säga att ursprungsmässigt så är det passform och funktioner som särskiljer vilken som passar dig.

Personligen skulle jag titta på 20000mm vattenpelare och så hög andnings förmåga det går att hitta. Tror att plagg med Dermizax (membran?) andas bäst, finns säkert andra som är lika bra, som jag bara inte har koll på. Ex finns nåt japanskt som heter Gelanots. Kan rekommendera https://www.privatesportshop.com/

De har ofta bra priser och mycket varor. Men ibland sjukt långa leveranstider.
Hydrofila icke-porösa membran som just Dermizax (särskilt Dermizax NX) har jag också upplevt som mer regnsäkra, diffusionsöppna och fr a långlivade än åtminstone lika lätta 2,5 lagers alternativ. Tunga trelagers pansarvarianter blir nog alltid mer slittåliga oavsett membransort, men det finns nu hydrofila trelagers (bl a just Dermizax) som är häpnadsväckande lätta.

10 år är i och för sig inte särskilt gammalt i min värld, men mina Berghaus-brallor, med deras eget hydrofila Hydroshell-membran, håller ännu tätt trots hårt slitage.

Den Bergans-jacka med Dermizax-membran jag fick nödlåna när min egen havererat i Norge var också redan rejält gammal men fullt fungerande. Till skillnad från mina 2,5-lagers Pertex shield-jackor som varit underbart lätta och luftiga, men alltid delaminerat efter några år.

Nu har jag slitit på Black Diamond Stormline med stretch i tyget (skönt i just byxor) och deras eget BD.dry 2,5 lagers hydrofila membran i ett par år, och det verkar lika lovande. BD har även byxor och jackor med samma membran i en fortfarande lätt och smidig trelagersversion ("Highline"-serien). Jag har även de byxorna, använder dem till tuffare vinteraktiviteter, och de är mycket robustare än deras vikt skulle antyda.
Har ej testat motsvarande jackor, men kanske ett tips att kolla på.

20 000 mm VP är också min erfarenhetsmässiga nedre gräns, om jackan ska hålla för heldags drivande regn. Byxor kräver inte lika mycket.
20 00 g/m2/24h diffusion känns som nedre komfortgräns, men det är mer en trivselfråga, och jag upplever dessutom att dessa värden inte alltid är att lita på. Både mina Berghaus och BD verkar "andas" mycket bättre än deras officiella specifikationer skulle antyda, och bättre än mina gamla Pertex-byxor med dubbla deklarerade värdet på diffusionen.

Bra ledig skärning (fr a kring axlar och hals), generös huva som passar just din huvudform och går att tajta till kring ansiktet, trevägsreglage och regn/vindskärm på huvan, reglage för ärmslut (bara resår funkar dåligt på både huvan och ärmsluten), lång rygglängd och fickplacering som inte krockar med sele/höftbälte är annat jag kräver av min jacka. Tyvärr missas det häpnadsväckande ofta på så självklara saker som just fickplacering.

Har ännu inte hittat min idealjacka. Pansarvarianterna från Arcteryx m fl känns onödigt tunga, bulkiga, ofta stela, och orimligt dyra. BD

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har kört Nevado OCH Arcetryx Beta SV. Kröt båda ganska mycket. Nevado är mjukare och luftar bättre, men är kortare och mindre följsam än vad Betan är.
Ventilationen är enastående på Nevadon, medan Betan blir lite innestängd.
Alpha behöver du inte införskaffa utan det räcker med Beta men i samma skärning (SV) då får du både längden och dem tekniska funktionerna. skulle säga att ursprungsmässigt så är det passform och funktioner som särskiljer vilken som passar dig.
Tack för utförlig jämförelse!
Beta kommer jag nog hålla utkik efter, uppskattar en jacka som är lite längre.

Vet någon om arcteryx SV & AR är samma typ eller skiljer det något i dessa benämningar?

/Johan

Tack för utförlig jämförelse!
Beta kommer jag nog hålla utkik efter, uppskattar en jacka som är lite längre.

Vet någon om arcteryx SV & AR är samma typ eller skiljer det något i dessa benämningar?

/Johan
Skiljer sig. SV är längre, har ingen separat krage utan bara huva som blir krage. Och har en extra innerficka har jag för mig. (O mesh)

Det vart att prova beställa en annan modell av jacka, Bergans rabot allround v3.

Hoppas den funkar både storleksmässigt och ute i skog och mark.

/johan

Någon som testat Bergans "nya" membran, BegaMembrane Breath? Verkar lovande enl spec. Men verklighet och siffror går inte alltid ihop;)
Mvh

Dermizax (Toray)
Dermizax är ett japanskt membran från tillverkaren Toray. Det har en lång historia av användning i högkvalitativa friluftskläder, även av Bergans själva i vissa äldre modeller.
Viktiga egenskaper och fördelar med Dermizax:
* Icke-poröst membran: Till skillnad från många andra membran (som GORE-TEX) är Dermizax icke-poröst. Det betyder att det inte har några mikroskopiska hål som kan täppas igen av smuts, oljor eller salt från svett. Detta kan bidra till att bibehålla andningsförmågan över tid och under långvarig användning, samt göra det lättare att underhålla.
* Dynamisk andningsförmåga: Dermizax har en unik egenskap att andningsförmågan ökar med ökad kroppstemperatur och aktivitet. Ju mer du svettas, desto effektivare transporterar membranet bort fukt. Detta är idealiskt för aktiviteter med varierande intensitet.
* Utmärkt elasticitet: Dermizax är känt för sin överlägsna stretchförmåga (upp till 200%). Detta ger stor rörelsefrihet, vilket är uppskattat i kläder för alpin skidåkning, klättring och andra aktiviteter där flexibilitet är viktigt.
* Hög vattentäthet: Dermizax erbjuder generellt en mycket hög vattentäthet, ofta över 20 000 mm vattenpelare.
* Återvinningsbart och PFC-fritt: Dermizax är tillverkat av polyuretan (PU), vilket gör det fullt återvinningsbart och ofta PFC-fritt i produktionen, vilket är en miljömässig fördel.

BegaMembrane Breathe (Bergans)
BegaMembrane Breathe är Bergans eget egenutvecklade membran, speciellt designat för högintensiva aktiviteter där överlägsen andningsförmåga och låg vikt är avgörande.
Viktiga egenskaper och fördelar med BegaMembrane Breathe Pro™:
* Extremt hög andningsförmåga: BegaMembrane Breathe Pro™ marknadsförs som extremt andningsbart, med specifikationer upp till 40 000 g/m²/24h. Detta är mycket högt och gör det idealiskt för snabb vandring, traillöpning och andra högpulspass.
* Lättvikt och packbart: Membranet är designat för att vara ultralätt och mycket komprimerbart, vilket gör kläderna enkla att packa ner och ta med som förstärkningsplagg.
* Vattentätt och vindtätt: BegaMembrane Breathe Pro™ garanterar minst 20 000 mm vattenpelare, vilket ger utmärkt skydd mot regn och vind.
* Hållbarhetstänk: Bergans använder 100% återvunnen polyamid i både yttertyg och backing-material i kläder med BegaMembrane Breathe Pro™, vilket avsevärt minskar miljöpåverkan från produktionen. Det är också Bluesign-godkänt.
* Hydrofilt membran: Liksom Dermizax verkar BegaMembrane Breathe vara en typ av hydrofilt membran, vilket innebär att fukt transporteras ut genom membranet på molekylär nivå, snarare än genom mikroskopiska porer.
Sammanfattning och rekommendation
* Välj Dermizax om du prioriterar:
* Extrem flexibilitet och stretch: Perfekt för aktiviteter med mycket rörelse.
* Bibehållen prestanda över tid och enkelt underhåll: Mindre känsligt för igensättning av porer.
* Miljövänlighet: Återvinningsbart och PFC-fritt.
* Allround-användning: Fungerar utmärkt i många olika förhållanden, från kalla till milda.
* Välj BegaMembrane Breathe Pro™ om du prioriterar:
* Maximal andningsförmåga under högintensiva aktiviteter: Om du svettas mycket och vill ha det mest ventilerande alternativet.
* Minimal vikt och packvolym: När varje gram räknas och du vill ha ett plagg som tar liten plats i ryggsäcken.
* Miljömedvetenhet: Mycket fokus på återvunnet material i hela konstruktionen.
Båda är premiummembran som erbjuder högpresterande vattentäthet och andningsförmåga. Bergans har sannolikt valt att utveckla sitt eget membran för att kunna skräddarsy prestandan exakt efter sina designmål, särskilt för deras mer tekniska och lätta kollektioner som Y LightLine.

Har och har haft Dermizax som fungerar bra och har lång livslängd. Därför låter Bergans Bega intressant enl spec, nästan bättre! För bra för att vara sant?
Ingen som har erfarenhet/testat på riktigt?

Dermizax (Toray)
Dermizax är ett japanskt membran från tillverkaren Toray. Det har en lång historia av användning i högkvalitativa friluftskläder, även av Bergans själva i vissa äldre modeller.
Viktiga egenskaper och fördelar med Dermizax:
* Icke-poröst membran: Till skillnad från många andra membran (som GORE-TEX) är Dermizax icke-poröst. Det betyder att det inte har några mikroskopiska hål som kan täppas igen av smuts, oljor eller salt från svett. Detta kan bidra till att bibehålla andningsförmågan över tid och under långvarig användning, samt göra det lättare att underhålla.
* Dynamisk andningsförmåga: Dermizax har en unik egenskap att andningsförmågan ökar med ökad kroppstemperatur och aktivitet. Ju mer du svettas, desto effektivare transporterar membranet bort fukt. Detta är idealiskt för aktiviteter med varierande intensitet.
* Utmärkt elasticitet: Dermizax är känt för sin överlägsna stretchförmåga (upp till 200%). Detta ger stor rörelsefrihet, vilket är uppskattat i kläder för alpin skidåkning, klättring och andra aktiviteter där flexibilitet är viktigt.
* Hög vattentäthet: Dermizax erbjuder generellt en mycket hög vattentäthet, ofta över 20 000 mm vattenpelare.
* Återvinningsbart och PFC-fritt: Dermizax är tillverkat av polyuretan (PU), vilket gör det fullt återvinningsbart och ofta PFC-fritt i produktionen, vilket är en miljömässig fördel.

BegaMembrane Breathe (Bergans)
BegaMembrane Breathe är Bergans eget egenutvecklade membran, speciellt designat för högintensiva aktiviteter där överlägsen andningsförmåga och låg vikt är avgörande.
Viktiga egenskaper och fördelar med BegaMembrane Breathe Pro™:
* Extremt hög andningsförmåga: BegaMembrane Breathe Pro™ marknadsförs som extremt andningsbart, med specifikationer upp till 40 000 g/m²/24h. Detta är mycket högt och gör det idealiskt för snabb vandring, traillöpning och andra högpulspass.
* Lättvikt och packbart: Membranet är designat för att vara ultralätt och mycket komprimerbart, vilket gör kläderna enkla att packa ner och ta med som förstärkningsplagg.
* Vattentätt och vindtätt: BegaMembrane Breathe Pro™ garanterar minst 20 000 mm vattenpelare, vilket ger utmärkt skydd mot regn och vind.
* Hållbarhetstänk: Bergans använder 100% återvunnen polyamid i både yttertyg och backing-material i kläder med BegaMembrane Breathe Pro™, vilket avsevärt minskar miljöpåverkan från produktionen. Det är också Bluesign-godkänt.
* Hydrofilt membran: Liksom Dermizax verkar BegaMembrane Breathe vara en typ av hydrofilt membran, vilket innebär att fukt transporteras ut genom membranet på molekylär nivå, snarare än genom mikroskopiska porer.
Sammanfattning och rekommendation
* Välj Dermizax om du prioriterar:
* Extrem flexibilitet och stretch: Perfekt för aktiviteter med mycket rörelse.
* Bibehållen prestanda över tid och enkelt underhåll: Mindre känsligt för igensättning av porer.
* Miljövänlighet: Återvinningsbart och PFC-fritt.
* Allround-användning: Fungerar utmärkt i många olika förhållanden, från kalla till milda.
* Välj BegaMembrane Breathe Pro™ om du prioriterar:
* Maximal andningsförmåga under högintensiva aktiviteter: Om du svettas mycket och vill ha det mest ventilerande alternativet.
* Minimal vikt och packvolym: När varje gram räknas och du vill ha ett plagg som tar liten plats i ryggsäcken.
* Miljömedvetenhet: Mycket fokus på återvunnet material i hela konstruktionen.
Båda är premiummembran som erbjuder högpresterande vattentäthet och andningsförmåga. Bergans har sannolikt valt att utveckla sitt eget membran för att kunna skräddarsy prestandan exakt efter sina designmål, särskilt för deras mer tekniska och lätta kollektioner som Y LightLine.
Hur åker fukten ut genom derimaz och bega om det inte har några små hål som gtx?
Jag förstår principsen för gtx (vattendroppar är större än vattenånga och är hålen mindre än droppar men större vattenmolekyler kommer ångtrycket att driva ut fukt) men finns någon motsvarande bra bild på derimaz?

Har de byggt ett matrial som funkar som "vatten-diod" - dvs genomsläppligt bara på ena hålet?

/Patrik

Hur åker fukten ut genom derimaz och bega om det inte har några små hål som gtx?
Jag förstår principsen för gtx (vattendroppar är större än vattenånga och är hålen mindre än droppar men större vattenmolekyler kommer ångtrycket att driva ut fukt) men finns någon motsvarande bra bild på derimaz?

Har de byggt ett matrial som funkar som "vatten-diod" - dvs genomsläppligt bara på ena hålet?

/Patrik
Vattenånga är på molekyl nivå medan vattendroppar inte är det. Därför går ånga ut men inte vatten in.

Det gäller båda typerna av membran.

Om jag fattar saken korrekt

Edit. Inser inte heller skillnaden.

Jag bad en AI förklara skillnaden mellan porösa membran (Goretex) och icke porösa (Dermizax) som om jag vore en lite lengräddad 10 åring och fick följande svar.

Absolut! Låt oss förenkla skillnaden mellan porösa och icke-porösa membran. Tänk dig att din regnjacka har ett inbyggt system för att hantera vatten och svett.
Porösa membran (som Gore-Tex) – Tusentals mini-dörrar
Tänk dig att membranet i din jacka är fullt av otroligt små dörrar. De här dörrarna är så små att:
* Regnvatten är som stora bollar: De stora regnvattendropparna kan helt enkelt inte pressa sig igenom de små dörrarna. Därför håller du dig torr från utsidan.
* Svett är som liten ånga: När du svettas förvandlas svetten till vattenånga (som en lätt dimma). Dessa små, lätta vattenångmolekyler är tillräckligt små för att glida igenom dörrarna och ut på andra sidan.
Så, för att sammanfatta: Regnvattnet studsar mot dörrarna, medan din svettånga smiter ut genom dem. Det är därför du håller dig torr och inte blir dyngsur av din egen svett.
Icke-porösa membran (som Dermizax) – En fuktsvamp
Nu, tänk dig att membranet i din jacka är mer som en smart fuktsvamp som är jättebra på att släppa igenom fukt, men inte flytande vatten. Det har inga dörrar alls.
* Regnvatten studsar bort: När regnvatten träffar membranet är det som att det möter en hal, vattentät yta och bara glider av. Vattnet kan inte tränga igenom.
* Svett sugs igenom: När du svettas på insidan, suger membranet upp din svettånga. Tänk dig att fukten "vandrar" genom materialet, lite i taget, från den varma, fuktiga insidan till den kallare, torrare utsidan. Det är som att membranet drar ut fukten ur dig.
Så, för att sammanfatta: Regnet rinner av utsidan, medan membranet aktivt suger ut din svettånga inifrån och transporterar den utåt, utan några faktiska hål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips