Personligen skulle jag titta på 20000mm vattenpelare och så hög andnings förmåga det går att hitta. Tror att plagg med Dermizax (membran?) andas bäst, finns säkert andra som är lika bra, som jag bara inte har koll på. Ex finns nåt japanskt som heter Gelanots. Kan rekommendera
https://www.privatesportshop.com/
De har ofta bra priser och mycket varor. Men ibland sjukt långa leveranstider.
Hydrofila icke-porösa membran som just Dermizax (särskilt Dermizax NX) har jag också upplevt som mer regnsäkra, diffusionsöppna och fr a långlivade än åtminstone lika lätta 2,5 lagers alternativ. Tunga trelagers pansarvarianter blir nog alltid mer slittåliga oavsett membransort, men det finns nu hydrofila trelagers (bl a just Dermizax) som är häpnadsväckande lätta.
10 år är i och för sig inte särskilt gammalt i min värld, men mina Berghaus-brallor, med deras eget hydrofila Hydroshell-membran, håller ännu tätt trots hårt slitage.
Den Bergans-jacka med Dermizax-membran jag fick nödlåna när min egen havererat i Norge var också redan rejält gammal men fullt fungerande. Till skillnad från mina 2,5-lagers Pertex shield-jackor som varit underbart lätta och luftiga, men alltid delaminerat efter några år.
Nu har jag slitit på Black Diamond Stormline med stretch i tyget (skönt i just byxor) och deras eget BD.dry 2,5 lagers hydrofila membran i ett par år, och det verkar lika lovande. BD har även byxor och jackor med samma membran i en fortfarande lätt och smidig trelagersversion ("Highline"-serien). Jag har även de byxorna, använder dem till tuffare vinteraktiviteter, och de är mycket robustare än deras vikt skulle antyda.
Har ej testat motsvarande jackor, men kanske ett tips att kolla på.
20 000 mm VP är också min erfarenhetsmässiga nedre gräns, om jackan ska hålla för heldags drivande regn. Byxor kräver inte lika mycket.
20 00 g/m2/24h diffusion känns som nedre komfortgräns, men det är mer en trivselfråga, och jag upplever dessutom att dessa värden inte alltid är att lita på. Både mina Berghaus och BD verkar "andas" mycket bättre än deras officiella specifikationer skulle antyda, och bättre än mina gamla Pertex-byxor med dubbla deklarerade värdet på diffusionen.
Bra ledig skärning (fr a kring axlar och hals), generös huva som passar just din huvudform och går att tajta till kring ansiktet, trevägsreglage och regn/vindskärm på huvan, reglage för ärmslut (bara resår funkar dåligt på både huvan och ärmsluten), lång rygglängd och fickplacering som inte krockar med sele/höftbälte är annat jag kräver av min jacka. Tyvärr missas det häpnadsväckande ofta på så självklara saker som just fickplacering.
Har ännu inte hittat min idealjacka. Pansarvarianterna från Arcteryx m fl känns onödigt tunga, bulkiga, ofta stela, och orimligt dyra. BD