Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält?
- Trådstartare Skipper_
- Start datum
Gamle Karel (alias Karl) Prusík blir säkert glad i sin himmel för att du minns honom
, men jag får inte riktigt ihop hur du tänker göra? Knopen bygger ju på att det föreligger en avsevärd skillnad i diametern mellan det rep den läggs runt och det repsnöre den knyts med. Tänkte du ersätta sista delen av staglinorna med något ännu mycket tunnare (kan bli svårt...), eller ersätta en lämplig bit av linan med något grövre?
Men även om du hittat något fungerande sätt, som jag är för dum eller konservativ för att komma på, så ser jag en stor nackdel: det är mycket sannolikt att knuten lossnar, när staglinan för någon stund blir obelastad, vilket är lätt hänt i t ex byig vind som växlar riktning. Knutens själva idé är ju att den skall glida på det grövre repet i obelastat skick, och låsa när det tunnare repsnöret spänns.
Men även om du hittat något fungerande sätt, som jag är för dum eller konservativ för att komma på, så ser jag en stor nackdel: det är mycket sannolikt att knuten lossnar, när staglinan för någon stund blir obelastad, vilket är lätt hänt i t ex byig vind som växlar riktning. Knutens själva idé är ju att den skall glida på det grövre repet i obelastat skick, och låsa när det tunnare repsnöret spänns.
Enligt vad som skrivs här http://korpegard.se/knop/?knot=13&hideComments=&showInt=
"går den mycket bra att använda som tältlineknop".
Själv är jag dock litet tveksam. Men jag har aldrig provat.
"går den mycket bra att använda som tältlineknop".
Själv är jag dock litet tveksam. Men jag har aldrig provat.
Klassisk tältlineknop, som funkar![]()
En kadettstek tror jag. Just nu ligger vi ute i södra Stockholm. Tältet får byig vind men från stadigt håll. Jag testar en prusisk och en kadettstek (om det nu är en sån) och återkommer mot aftonen.
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Det är ju en truckers hitch man gör... Perfekt att surra kanoter eller spänna fast grejer med. Däribland tält
Jag kan bara göra den knopen när jag sitter i soffan med youtube och pausknap.... Funkar inte för mig i fält... Jag kan inte ens göra en säckknop utan schematisk bild, seglare jag är.
Klassisk tältlineknop, som funkar![]()
Nu är lovart på tältet uppsträckt med ditt förslag. Funkar fint såhärlång. Själv är jag tillbaka i hammocken.
Kärt barn har många namn, använder den själv utan att ha en aning om den hade ett namn.
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg