Jag planerar åtminstone en övernattning i hängmatta, uppsatt mellan två tallar så nära havet som möjligt, i sommar. En natt med uppehållsväder. Friluftsliv måste inte vara prestation och strapatser. För min del handlar det om att njuta av vår underbara natur.

Jeans och en fleecetröja brukar räcka för att hålla värmen.
 
Du behöver inga träd för att sova i hängmatta, hittar du bara sex-sju stadiga grenar går det bra att hänga en hängmatta mellan två "tripoder" (trebensställningar). Har du snöre och lite kreativitet kan du bygga själv. Här är ett exempel som är väldigt välgjort:
Finns det inga träd så lär det var svårt att finna några tjocka grenar på marken också. På kalfjället kanske man kan hänga mellan norr och sydtoppen på keb eller akkas båda?

Man kan ju också sova på marken i hammocken. det har jag gjort en gång och spände tarpen över bara. Värdelöst! men vad gör man om träden är slut.
 
OT igen men ibland kanske det finns ett träd men inget annat tillräckligt nära. Då kan det ändå finnas grenar att bygga av. Jag medger att bygget i videon jag bifogade var överambitiöst men det skrev jag väl? Jag ville bara visa att det går att sova i hängmatta lite varstans, tvärtemot vad vissa påpekade.

Sen håller jag med Lausvik om att det inte behöver vara så komplicerat. För egen del är det hängmattan jag väljer när jag vill sova ute i trädgården under äppelträden. Ut och njut!
 
Ja i vilket fall som helst kan det ibland vara svårt att hitta en bra campingplats. Oplatt mark el klena träd. Då är det bara att fortsätta en bit till ...
 
Nåt som jag tycker är jobbigt är att man inte kan ha prylar ikring sig, som i ett tält. Man kan hänga påsar med grejer från linan som går mellan ändarna (ridge line - svenska?), men lite svårt med temuggen typ. Och jag vill inte lämna sånt som kamerautrustning utanför och inte vill jag ha den dinglande över huvudet heller, så sånt är lite trixigt.
Jag har satt en liten aluminiumkarbin (typ "3 för 10 kr" man kan hitta) i huvudänden där kan kroka fast en liten packpåse, och i fotänden satte jag en liten ring som jag trätt en persiennlina genom till en karbin. Då kan jag kroka fast en påse där och sen drar jag i linan så påsen hamnar längst upp i fotänden.

Persiennlinan går alltså parallell med åslinan och jag har liksom lindat den runt lite som en prusik typ så den låser. Släpper ner packpåsen då genom att hasa fram låsningen längs åslinan. Sen får man trixa lite med fötterna för att nå den, om man nu inte öppnar hängmattan och sätter sig upp.
En annan sak med denna typ av hammock är ju att man ligger som en ärta i skidan, man sjunker ner och sidorna höjs. Så man har inte superbra utsikt.
Gäller inte A-sym tycker jag, jag ligger oftast rejält på sniskan där så jag nästan har ansiktet mot myggnätet.
 
Du behöver inga träd för att sova i hängmatta, hittar du bara sex-sju stadiga grenar går det bra att hänga en hängmatta mellan två "tripoder" (trebensställningar).

Det är ungefär som att säga att man behöva ingen platt mark för ett tält, man behöver bara nåt dussin raka stadiga slanor för att surra en plattform att sätta tältet på! :)
 
Ska man hänga med bilen, finns anordningar att koppla på dragkroken att köpa som man hänger i. Såg nåt klipp på youtube som såg trevligt ut, men det var i Usa förstås där det ju är mkt större.
 
Hennessy har jag också. Har inte kunnat använda den så mycket som jag hoppats, men kanske blir ändring nu. Jag sover otroligt skönt i den och ångrar mig inte. Men visst finns det nackdelar.

Nåt som jag tycker är jobbigt är att man inte kan ha prylar ikring sig, som i ett tält. Man kan hänga påsar med grejer från linan som går mellan ändarna (ridge line - svenska?), men lite svårt med temuggen typ. Och jag vill inte lämna sånt som kamerautrustning utanför och inte vill jag ha den dinglande över huvudet heller, så sånt är lite trixigt.

En annan sak med denna typ av hammock är ju att man ligger som en ärta i skidan, man sjunker ner och sidorna höjs. Så man har inte superbra utsikt.

Som påpekats behöver man inte leta plan mark, men man måste hitta träd på lagom avstånd. Irriterande när man finner en jättefin glänta men det är för långt mellan träden just där och man måste hänga i snårskogen istället. Ju längre mellan träden, desto högre måste hammocken hänga och jag är kort i rocken o når inte så högt vilket begränsar. Jag är fortfarande ovan, räknar med att få bättre ögon för det där med lagom avstånd med tiden.

Nåt jag är väldigt nöjd med är att jag bytte ut standardtarpen mot en större. Spänner man den så det blir som ett verandatak på ingångssidan blir det ganska puttrigt även om det skulle regna litet. Kan man sitta där och gunga och röra i sluringen på stormköket. Hennessy är bra på det sättet att man kan välja att byta ut standardtarpen och kostnaden för den dras då av från priset, så större tarp kostar inte så mycket mera.

tack för svar! Angående att byta ut standardtarpen och betala mellanskillnaden. Är det om du beställer direkt av hennessy? Eller vilken sida rekommenderar du?
 
Är fortfarande mest sugen på den lilla hängmattan som heter expedition då den är lättare och smidigare. Men som sagt är jag 186 cm så det kanske är vansinne? Jag har svårt att uppskatta och se hur det blir väl på plats. Möjligen är den större Explorer deluxe bättre lämpad för mig..?
 
Är fortfarande mest sugen på den lilla hängmattan som heter expedition då den är lättare och smidigare. Men som sagt är jag 186 cm så det kanske är vansinne? Jag har svårt att uppskatta och se hur det blir väl på plats. Möjligen är den större Explorer deluxe bättre lämpad för mig..?
den ska du glömma. du kommer slå fötterna i myggnätet. det gjorde jag som är 180. man ligger ju diagonalt. Skulle satsa på en som är minst 3 m lång och 1,40 bred. Då blir diagonalen lagom. Finns ju lösa myggnät också för det.

Kan låta långt med 3 m, men då slår inte fötterna och sovsäcken i myggnätet, vilket inte är så skönt. Finns ju såna med speciella fotboxar också.
 
Senast ändrad:
tack för svar! Angående att byta ut standardtarpen och betala mellanskillnaden. Är det om du beställer direkt av hennessy? Eller vilken sida rekommenderar du?

Ja, jag beställde från Hennessy. De har ju filial i Europa, så det var inget problem, inte när jag beställde ivf. Bestämmer du dig för Hennessy o inte har jättebråttom så lönar det sig att hålla utkik på sajten. De ha ofta driver som är väldigt bra.

När jag köpte skulle man få en barnmodell (scout) på köpet. Kan man väl sälja, tänkte jag. Men jag fick istället ett mail där de bad så hemskt mkt om ursäkt för att scout tagit slut i deras EU-lager och de hoppades att jag kunde acceptera en vuxenmodell istället. Kunde jag ju! Jag försökte sälja den här, men när jag väl fick en spekulant insåg jag att det var krångligt (han ville komma och titta på den o.s.v.) och att det är mer värt att ha en gästhammock ifall man lyckas locka med sig nån nån gång. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Laga hammock Utrustning allmänt 10
behedwin Byta ut tältlinor - Hammock Utrustning allmänt 7
eclipsetomte Hänga upp hammock (hennesy hammock) Utrustning allmänt 8
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
Prankster Ännu en hammock. Utrustning allmänt 6
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.