Lite tips och trix till hammocken?

Jag gjorde faktiskt exakt samma sak som du igår. :) Men jag använde mig av en överlevnadsfilt inlindad i ett liggunderlag. Jag lade sedan in denna i Goretex-puppan. Din lösning ger ju lite mer skydd nu när jag tänker efter. Kanske måste modda lite till inför helgen så jag inte fryser axlarna av mig. :)

Ja, jag får snart min bubblepad och återkommer med finfina bilder. :)

/L

I en annan länk så snackas det om att göra värmehållare eller "potcozy" utav materialet Thernoreflekt.
Jag har gjort både kastrullvärmare och en påse för maten och det funkar helt suveränt.
Detta material, alu klädd bubbelplast är väldigt lätt men lite skrymmande men det kanske vore nåt att prova som extraisolering i hängmattan.
En rulle på 6,5 meter räcker gott och väl till minst tre hängmattor...
http://butik.wiedland.se/product_info.php?products_id=240

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har använt en "thermo survival blanket" som är ganska stor. Det går helt klart att linda om hela liggunderlaget i och med att den är 200X140. Den är också inte bara aluminium utan också "filt". Vet inte hur det kommer att bli men testar i morgon och återkommer med rapport. :)

Så, då har jag provat hammock för första gången i minusgrader. Det gick förvånansvärt bra. Har inte frusit nånting fast tempmätaren kröp ner mot -8 grader. Hade väl räknat med -4 kanske så det va ju kul att det funkade ändå

I botten hade jag då ett uppblåsbart thermarest och över det ett liggunderlag täckt med en space blanket. Ibland kunde det kännas kyligt på några ställen om man gled iväg från liggunderlagen, men inte så man frös. Snarare tvärtom!

Hur som helst så funderar jag på¨att byta ut min hemmagjorda "radiant pad" mot en riktig från Hennessy. Den verkar var lite större och den går även att sätta fast å att den inte glider iväg. Vill först bara få en liten recension på den. Fast det blir nog en sån ändå :)

Så här såg min uppsättning ut inatt. Den funkade som sagt kanon!

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    30.8 KB · Visningar: 808
  • 2.jpg
    2.jpg
    31.2 KB · Visningar: 748
  • 3.jpg
    3.jpg
    32.7 KB · Visningar: 733
  • IMAG0388.jpg
    IMAG0388.jpg
    46.7 KB · Visningar: 874
Så, då har jag provat hammock för första gången i minusgrader. Det gick förvånansvärt bra. Har inte frusit nånting fast tempmätaren kröp ner mot -8 grader. Hade väl räknat med -4 kanske så det va ju kul att det funkade ändå

I botten hade jag då ett uppblåsbart thermarest och över det ett liggunderlag täckt med en space blanket. Ibland kunde det kännas kyligt på några ställen om man gled iväg från liggunderlagen, men inte så man frös. Snarare tvärtom!

Hur som helst så funderar jag på¨att byta ut min hemmagjorda "radiant pad" mot en riktig från Hennessy. Den verkar var lite större och den går även att sätta fast å att den inte glider iväg. Vill först bara få en liten recension på den. Fast det blir nog en sån ändå :)

Så här såg min uppsättning ut inatt. Den funkade som sagt kanon!

Vad är det för tarp du har?

En DD XL tarp.

Man kan variera den i det oändliga. Man kan stänga till rejält om man vill och man kan ha det precis hur öppet man vill. Tillsammans väger mitt paket runt 2,5 kg vilket inte är mer än mitt tält. Därför gör det inget om jag "släpar" på den stora tarpen.

Kan varmt rekommendera whoopies, kör själv med det samt nano carabiners och treehuggers,
Hammock: Eureka chrysalis med en downmat 7LW hitills har - 25 inte varit något problem.
Tarp: DD Xl

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips