Lite tips och trix till hammocken?

Jag gjorde faktiskt exakt samma sak som du igår. :) Men jag använde mig av en överlevnadsfilt inlindad i ett liggunderlag. Jag lade sedan in denna i Goretex-puppan. Din lösning ger ju lite mer skydd nu när jag tänker efter. Kanske måste modda lite till inför helgen så jag inte fryser axlarna av mig. :)

Ja, jag får snart min bubblepad och återkommer med finfina bilder. :)

/L
 
I en annan länk så snackas det om att göra värmehållare eller "potcozy" utav materialet Thernoreflekt.
Jag har gjort både kastrullvärmare och en påse för maten och det funkar helt suveränt.
Detta material, alu klädd bubbelplast är väldigt lätt men lite skrymmande men det kanske vore nåt att prova som extraisolering i hängmattan.
En rulle på 6,5 meter räcker gott och väl till minst tre hängmattor...
http://butik.wiedland.se/product_info.php?products_id=240
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har använt en "thermo survival blanket" som är ganska stor. Det går helt klart att linda om hela liggunderlaget i och med att den är 200X140. Den är också inte bara aluminium utan också "filt". Vet inte hur det kommer att bli men testar i morgon och återkommer med rapport. :)
 
Så, då har jag provat hammock för första gången i minusgrader. Det gick förvånansvärt bra. Har inte frusit nånting fast tempmätaren kröp ner mot -8 grader. Hade väl räknat med -4 kanske så det va ju kul att det funkade ändå

I botten hade jag då ett uppblåsbart thermarest och över det ett liggunderlag täckt med en space blanket. Ibland kunde det kännas kyligt på några ställen om man gled iväg från liggunderlagen, men inte så man frös. Snarare tvärtom!

Hur som helst så funderar jag på¨att byta ut min hemmagjorda "radiant pad" mot en riktig från Hennessy. Den verkar var lite större och den går även att sätta fast å att den inte glider iväg. Vill först bara få en liten recension på den. Fast det blir nog en sån ändå :)

Så här såg min uppsättning ut inatt. Den funkade som sagt kanon!
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    30.8 KB · Visningar: 840
  • 2.jpg
    2.jpg
    31.2 KB · Visningar: 784
  • 3.jpg
    3.jpg
    32.7 KB · Visningar: 765
  • IMAG0388.jpg
    IMAG0388.jpg
    46.7 KB · Visningar: 907
Så, då har jag provat hammock för första gången i minusgrader. Det gick förvånansvärt bra. Har inte frusit nånting fast tempmätaren kröp ner mot -8 grader. Hade väl räknat med -4 kanske så det va ju kul att det funkade ändå

I botten hade jag då ett uppblåsbart thermarest och över det ett liggunderlag täckt med en space blanket. Ibland kunde det kännas kyligt på några ställen om man gled iväg från liggunderlagen, men inte så man frös. Snarare tvärtom!

Hur som helst så funderar jag på¨att byta ut min hemmagjorda "radiant pad" mot en riktig från Hennessy. Den verkar var lite större och den går även att sätta fast å att den inte glider iväg. Vill först bara få en liten recension på den. Fast det blir nog en sån ändå :)

Så här såg min uppsättning ut inatt. Den funkade som sagt kanon!

Vad är det för tarp du har?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
En DD XL tarp.

Man kan variera den i det oändliga. Man kan stänga till rejält om man vill och man kan ha det precis hur öppet man vill. Tillsammans väger mitt paket runt 2,5 kg vilket inte är mer än mitt tält. Därför gör det inget om jag "släpar" på den stora tarpen.
 
Kan varmt rekommendera whoopies, kör själv med det samt nano carabiners och treehuggers,
Hammock: Eureka chrysalis med en downmat 7LW hitills har - 25 inte varit något problem.
Tarp: DD Xl
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.