Jag har en AMOK hängmatta med tarp och inbyggt myggnät, och ett fack med blixtlås, där man stoppar in liggunderlaget, så att man slipper underqilt, där är även fickor för vattenflaska, och fack för telefon, glasögon, nästan som ett tält, man sover som en kung, kan ligga på sidan eller magen, eller ryggen, slipper ligga som en banan, mycket nöjd
 
Sov två nätter i hängmatta under förra helgen. Låg väldigt bra och relativt plant så länge men ligger lite diagonalt.
Upphängning av hängmattan tar 2-5min (använder Woppi slings) och att hänga en tarp på ett bra sätt tar max 5min.

Använder en DD Hammock Frontline inköpt på Varustelekka.
 
Har under åren samlat på mig dv hängkojer, hängmattor, från här och där. MEn inte gillat att vakna i dem för att jag frös Så en underquilt måste till bl a.
 
Jag misstänker att du redan köpt Hammock vid det här laget, men om du fortfarande är ute och rekar så kan jag verkligen rekomendera den kombinationen Explorer med snakeskins. Jag uppgraderade till en Explorer inför semestern (från en Expredition och jag är 180cm/80kg) och får inte alls samma "calf-ridge" i den större modellen. Den kräver inte ett längre avstånd mellan träden då det skiljer 8-10cm på ridgelinen.
Att det skulle ta lång tid att hänga upp en hammock beror enbart på hur mycket du tränat på det och vilka anpassningar du gjort som passar din "stil". Att sätta upp hammocken tar mig 5 minuter (då jag hittat rätt träd) om du packar hammock och tarp i ett snakeskin och du behöver inte gå och sparka undan sten och kottar för att hitta en bra plats att sova.

Jag har bytt ut tarpen mot en DD Superlight tarp som är nästan kvadratisk (3m x 2.9m) något som gör att jag med 2 st 1.5m pinnar och lite paracord kan resa upp änden av tarpen och få ett ok utrymme att laga mat på.

Att använda liggunderlag i hammocken är ett bra sätt att testa om hammock är något för dig OM du redan äger liggunderlaget som skall användas. Jag startade med ett Exped 5 LW som jag blåste upp 30% vilket fungerade fint för värmen, men absolut inte för nattsömnen. Om du inte har liggunderlag att använda, kan hitta ett riktigt billigt, eller kan låna ett så skulle jag verkligen rekomendera Snugpak Underquilt.
Den är tyvärr stor och tung (1450g), men för prislappen har jag inte hittat något bättre och det är den produkten som för mig avgjorde att det blev hammock. Skulle du ha lite tålamod och några klämmor/shockcord hemma så säljer biltema ett sovtäcke som går att göra till en hjälplig UQ under sommaren.

Glöm inte av att hammocken fungerar fint som en fotölj när du inte sover i den för att t.ex. laga mat på ditt kök.

Lite bökigare är det med att hålla packning och kläder "torra och säkra", men normalt räcker det att lägga några grenar under ryggsäcken (som placeras under hammocken) så att regnet kan rinna förbi utan att blöta ner säcken. Jag har alltid en plastsäck med i packningen som jag kan stoppa ryggsäck, skor och kläder i under natten.

Som med allt annat är det en fråga om personliga preferenser och hur mycket erfarenhet du har med din utrustning. Jag bär gärna något extra kilo om jag vet att jag får sova hela natten, vilket varit skillnaden på hammock kontra tält/vindskydd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Laga hammock Utrustning allmänt 10
behedwin Byta ut tältlinor - Hammock Utrustning allmänt 7
eclipsetomte Hänga upp hammock (hennesy hammock) Utrustning allmänt 8
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
Prankster Ännu en hammock. Utrustning allmänt 6
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.