Slå öljetter i tarp?

1709225998582.png


Så här blev det när jag drog till ordentligt i "lättviktspresenningen" som i övrigt verkade rätt lovande som budgetlösning. Den höll bra i övrigt och såna här öljetter är knappast de lämpligaste fästena i en sån här tunn presenning. Så jag hoppas fortfarande på att det ska gå att få till något helt ok av denna presenning som kostade 50kr.

Man ser ju på bilden hur öljetten tvingats från sin plats och dragits ut mot hörnet. Då har materialet sträckt ut sig och spruckit upp så att man ser ett litet hål till en bit till vänster. Men längre in var tarpen helt oskadad av detta, än så länge. Tydligt att själva öljettfästet var den svaga punkten.

Jag har sett att man kan köpa öljettförstärkning som är bitar av vävtejp med hål för öljetten, det borde gå bra att göra med silvertejp. Man byter alltså inte ens öljetter.


@Lars H tejpade ju längst kanten och satte nya öljetter genom tejpen. Det är ju en möjlighet. Jag såg även den här lösningen (bild från reklam)
1709227425226.jpeg


Det är lite tungt med vävtejp runt hela kanten så att förstärka bara runt öljetterna borde vara det bästa. Om det dessutom visar sig fungera att sätta förstärkning runt de befinliga öljetterna så är det ju mer ett litet pyssel än något hantverksprojekt. Jag vill helst undvika att sy denna gång. Jag får väl testa lite. Kom gärna med tips och förslag.
 
Samma sak hände med en MFH tarp jag har.. öljetterna har lossnat, materialet runt har spruckit etc.. Har löst det med tejp,nål och tråd och på vissa ställen ersatt öljetter permanent med snörade kottar. Snyggt? Nix men den funkar..

Har uppgraderat till en tarp med förhoppningsvis bättre förstärkningar och utan öljetter.. Den har små loopar istället som kanske fungerar bättre, vi får se..
 

Bilagor

  • tarp-vildmarksliv-297-x-285-m-vattentat-kamouflage-furtiv.jpg
    tarp-vildmarksliv-297-x-285-m-vattentat-kamouflage-furtiv.jpg
    26.7 KB · Visningar: 20
(svar till Kimkims inlägg)

Nej, overkill att tejpa hela kanten; den ska enligt uppgift redan vara förstärkt och i de flesta uppsättningar bör det inte uppstå några större krafter längs den linjen.

Det är ju uppenbart att det är öljetterna som är problemet, och visst skulle det hjälpa något att tejpa rätt över dem, med rejält bred tejpremsa med god styvhet och vidhäftning, och sen bara "återställa" hålen genom öljetterna. Men jag undrar hur länge detta håller, för tejp fördelar ju inte punktlasten något vidare om öljetten fortfarande bara sitter kvar i det svaga tyget (den yta öljetten blir fastklistrad vid tejpen är ju minimal, och kommer att töja sig fritt och släppa).

Svårt att teoretisera, men du kanske får känslan IRL om "presenningklämmor" fördelar lasten bättre.

Annars känns det ur flera synvinklar enklare att begränsa sig till mindre påfrestande riggningsvarianter. Det blir inte samma påfrestningar om man pinnar ner i marken.
 
(svar till Kimkims inlägg)

Nej, overkill att tejpa hela kanten; den ska enligt uppgift redan vara förstärkt och i de flesta uppsättningar bör det inte uppstå några större krafter längs den linjen.

Det är ju uppenbart att det är öljetterna som är problemet, och visst skulle det hjälpa något att tejpa rätt över dem, med rejält bred tejpremsa med god styvhet och vidhäftning, och sen bara "återställa" hålen genom öljetterna. Men jag undrar hur länge detta håller, för tejp fördelar ju inte punktlasten något vidare om öljetten fortfarande bara sitter kvar i det svaga tyget (den yta öljetten blir fastklistrad vid tejpen är ju minimal, och kommer att töja sig fritt och släppa).

Svårt att teoretisera, men du kanske får känslan IRL om "presenningklämmor" fördelar lasten bättre.

Annars känns det ur flera synvinklar enklare att begränsa sig till mindre påfrestande riggningsvarianter. Det blir inte samma påfrestningar om man pinnar ner i marken.

Jag tänker att tejpen håller ihop materialet så att ev skada inte sprider sig iaf. Bäst vore i så fall att dra några decimeter från hörnen, längst diagonalen men risken finns ju att det blir hål precis där tejpen tar slut istället.

Man borde kunna sno någon idé från dcf-tält, de brottas ju med samma problem.

Alla som säljer presenningar brukar ju vara tydliga med att man måste använda elastiska fästen. De här är av fabrikatet Holdon och kan ofta hittas på marken utanför byggen och liknande.

791FE1E7-E861-4DB5-B60B-761D548EF86E.jpeg

Vikt 7,3g/st.

Nästa gång jag provar tarpen ska jag testa lite
1 hörn med tejp+snodd
1hörn med tejp och vanlig lina
1hörn utan tejp med gummisnodd
1 naket hörn

Så får jag slita lite och se vad som händer.

Kanske kan man rigga den på andra sätt. Men att kunna sätta upp tarpen högt och luftigt är en stor del av tjusningen för mig. Mitt tält utan innertält väger ju mindre än de flesta tarpar (knappt 700g tror jag) men det blir inte lika trevligt.
 
Elastiska fästen borde ju göra stor nytta, men funkar det för "svävande" uppsättning? Jag är dålig på detta då jag i princip aldrig vandrat nedanför trädgränsen.

Men visst är det underbart med så mycket mer utekänsla, fast då får man kanske välja något som är dimensionerat för det, inkl. anslutningar. Eller lägga ner lite jobb på att uppgradera den här lättpresenningen, men då krävs gissningsvis rejäla lastfördelande förstärkningstrianglar och byte av de klena vassa öljetterna.

Med reservation för att jag ju borde ha klämt på presenningen IRL innan jag uttalar mig - detta är mer generella principer. Det kanske räcker med mindre, eller tvärtom krävs mer.
 
Elastiska fästen borde ju göra stor nytta, men funkar det för "svävande" uppsättning? Jag är dålig på detta då jag i princip aldrig vandrat nedanför trädgränsen.

Men visst är det underbart med så mycket mer utekänsla, fast då får man kanske välja något som är dimensionerat för det, inkl. anslutningar. Eller lägga ner lite jobb på att uppgradera den här lättpresenningen, men då krävs gissningsvis rejäla lastfördelande förstärkningstrianglar och byte av de klena vassa öljetterna.

Man monterar snoddarna i fästena på tarpen och sen fäster man linorna i snoddarna, se bilden på fjällmarkstarpen här under. Så det funkar oavsett hur man sätter upp den. Just snodden på bilden är gjord för ändamålet och funkar för betydligt rejälare grejer så den kommer nog hålla tarpen rätt lagom stilla.

Det är främst när man drar på diagonalen som det blir problem, så länge man drar i armeringens riktning är den ju stark. Så om man vill ha mittstång istället borde man kanske tejpa där med. Jag har lite svårt att förstå hur man undviker starka krafter med mittstång, det blir ju tryck på mittstången som borde slita i flera olika riktningar. Jag testade häromdagen men det ösregnade då och jag kollade inte youtube eller nåt så.. jag ska testa igen. Det är mycket möjligt att du har rätt även om jag inte riktigt hänger med.

Har uppgraderat till en tarp med förhoppningsvis bättre förstärkningar och utan öljetter.. Den har små loopar istället som kanske fungerar bättre, vi får se..
Den såg ju ut att ha bättre fästen. Jag har spanat på en tarp i ”riktig väv” som kostar 400kr och väger 650g. Den har förstärkta hörn och rem-öglor som linfästen. Men remmarna är fästa med..öljetter!
1709318633195.png

Men jag har en fjällmarktarp med öljetter, det har fungerat bra på den. Det blir ju ordentligt spänt och man snubblar på linorna ibland. Jag har helt klart använt den så mycket att alla ”accidents waiting to happen” redan borde ha hänt.

Den ser ut så här i hörnen. De har alltså sytt på en trekant presenning och en rem och slått öljetten igenom. Kanten av hela tarpen är klädd i ett band i liknande material som tarpen själv.
1709319123659.jpeg

Och när jag ändå håller på så bjuder jag på DD Superlight också. Ingen öljett och förstärkningen är mer lik gummibåt än byggpresenning. Ett av dessa hörn lossnade en gång, längst sömmen. Jag sydde på ny förstärkning med maskin. Tarpen hade plågats hårt innan det hände, bland annat som golv.

1709319986252.jpeg

Öljetter känns spontant inte som det bästa. Men min gissning är att själva förstärkningen av hörnet spelar större roll.

Hoppas jag kommer ut på ett nytt tarptest i morgon.
 
Silvertejp funkade riktigt bra för att förstärka själva öljetten.

Just denna presenningen är ju väldigt tunn, endast 60g/m2. Testade lite mer inomhus och kom fram till att denna är lite väl ömtålig för min smak. Den fungerar om man använder den med viss eftertanke i goda förhållanden om man tejpar öljetterna.

Men när jag drog i öljetten som nu är fixerad så drogs presenningen isär där tejpen tog slut.

Lägger upp högupplöst bild så den som är intresserad kan zooma. Tejpen är på baksidan av tarpen. Om man kollar ordentligt ser man att tarpen är oskadd runt öljetten och så långt som tejpen sträcker sig. Även längst med kanterna är tarpen oskadd. Men innanför tejpen på diagonal-linjen har materialet sträckts ut så att ett litet hål bildats i örnen av varje fyrkant.

C723428B-A8FB-447B-85F9-900D8EE60A4B.jpeg


Denna skada är fortfarande lokal och jag skulle inte säga att denna presenningen är obrukbar som tarp. Men jag ska testa en tjockare och se om det går bättre. Jag kommer tejpa över öljetterna på den tjockare tarpen också.

Biltema nästa :)
 
Om jag tolkar din bild rätt så blev det mer förflyttning än fördelning av punktlasten.

Jag har varit med om att behöva rigga nödbivack av vanlig tunn räddningsfilt, men då gällde det just att inte punktbelasta. Vi tejpade hela kanten, rullade den sen runt ett mellantjockt repsnöre, tejpade igen längs hela, och riggade "tarpen" med fästen i snörändarna. Dvs en linjelast fördelad på hela tarpsidan.

Nu var vi ute på en alpin tur, så vi hade den sortens saker med oss, men det går ju att förbereda hemma.
 
Om jag tolkar din bild rätt så blev det mer förflyttning än fördelning av punktlasten.

Jag har varit med om att behöva rigga nödbivack av vanlig tunn räddningsfilt, men då gällde det just att inte punktbelasta. Vi tejpade hela kanten, rullade den sen runt ett mellantjockt repsnöre, tejpade igen längs hela, och riggade "tarpen" med fästen i snörändarna. Dvs en linjelast fördelad på hela tarpsidan.

Nu var vi ute på en alpin tur, så vi hade den sortens saker med oss, men det går ju att förbereda hemma.

Ja precis så flyttades väl belastningen. Men öljetten satt kvar på plats vilket ju gör det hela mer tåligt än utan tejp.

En positiv bieffekt av att väven ger efter så lätt är att skadan håller sig kanten och inte sprider sig hela vägen in.

Jag tänker sova minst en natt under denna innan jag ger bort den till nån som har användning för temporär presenning och jag är inte orolig, det kommer funka.

Jag köpte en vit 90g på biltema nu. De hade små testbitar med öljetter som jag tog mig friheten att slita i och 90g är mycket starkare. Men själva öljetten kommer fortfarande behöva tejpning.

Egentligen hoppas jag att det ska räcka med 80g men jag hittade inte en sådan med lämpliga mått nära mitt hem.
 
Jag borde inte ha köpt biltemapresenningen. Typiskt att man börjar slösa när man köper billiga saker. Presenningen kostade 70kr men eftersom man måste passera så mycket billig skit på vägen så plockade jag på mig en kråka i plast att skrämma duvorna med och en packrem som kanske passar till min ryggsäck (kontrollerade inte detta först då den var så billig). Damn!

I alla fall så är den helt klart stark nog. Jag har testat att stå på den och dra hårt i en öljett och väven påverkas inte av det. Stor skillnad mot 60g-varianten. De har dock lagningslappar fästa utanpå paketen så jag kunde ju göra den bedömningen redan i butiken. Med tejpade öljetter är denna absolut stark nog!!

Men om denna är stark nog och 60g är för klent så undrar man ju var sweetspot är. 80g? 75g?

Jag behöver egentligen bara 7-9m2 och biltemas är 11m2.

90gx11kmv= 990g. Men totalvikten på hela presenningen med fåll och öljetter är hela 1,5kg. Fåll och öljetter är alltså en betydigt större andel av totalvikten jämfört med Teccas 60g. Vilket verkar rimligt då det verkar vara en svag punkt.

Så för att sammanfatta, den som inte bryr sig om vikten blir troligtvis nöjd med biltemas 90g. Men tejpa öljetterna för säkerhetsskull, de kommer släppa långt innan tarpen i övrigt börjar ge sig.

Jag känner ju några som använder presenningar i trädgård och liknande så jag kan ge bort presenningen och slipper slösa på jordens resurser. Men mina 200kr får jag aldrig se igen.

Idag ska jag förbi Beijer och kolla in Ferax 80g 9m2. Den kostar mer än dubbelt så mycket som biltemas 90g, får se vad den levererar. Men denna gången tar jag nog med mig våg till affären så jag får koll på totalvikten. Får se om jag klarar av att inte köpa något mer på Beijer :)
 
R¤oligt att se att jag inte är ensam om att medföra egen våg till boden.
Förstårknings lappen dubbelvilt och limmad ihop och mot tarpen före maskinsömnad blir starkare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.