Slå öljetter i tarp?

Med väldigt liten budget skulle jag köpa en vanlig presenning, typ denna från biltema. Ett festivaltält kommer inte hålla länge ändå om det används ute i naturen. Med en sådan presenning går det utmärkt att göra ett vindskydd på olika sätt. Jag tror vi använde såna i scouterna, så det är väl beprövat. Komplettera med en brasa för att hålla myggen på avstånd och värmen uppe.

Skulle du sedan inse att detta inte var något för dig eller att du vill gå "all in" och köpa ett ordentligt tält, så har du inte förlorat så mycket. 70 kr kan de flesta undvara.
Jag har just köpt en sådan biltemapressening. Testade att sätta upp med tältsång i en av öljetterna. Öljetten av aluminium lossnade vid måttlig spänning. Har nu tejpat och satt i öljetter av mässing (Jula). Jag tror det ska hålla.
 
Festivaltält ska inte underskattas. Tillsammans med min dåvarande flickvän sov (nåja) jag helt torr under en natt med åska, stormbyar och skyfall i ett sådant. Det tältet var inte nytt och föreföll inte ha tagit någon skada av äventyret.
 
Blocket är din kompis. Här https://www.blocket.se/annons/uppsala/dome_2_manstalt/101257682 eller här https://www.blocket.se/annons/uppsala/dome_2_manstalt/101257682 till exempel.

Eller hrär https://www.blocket.se/annons/stockholm/lattviktstalt___shelter_i_nyskick_saljes_billigt/101253408 om du vill köra tarpvarianten med med lite bekvämare uppsättning. Säljer du vidare får du nog pengarna tilbaka ungefär. Köp ett myggnät när du har möjlighet. En helt vanlig plastad picknickfilt från macken eller en bit presenning duger fint som golv. Eller en bit vaxduk. Sopsäck går också, men de är så hala.
 
Som packåsna säger jag prasselpreseänning minst 4x5. I en gardinaffär eller skeppashandel kan du köpa en bobin persiennsnöre 70 m det räcker till och blir över. Det viktiga är att komma ut, växer det inte pors där du avser övenatta så plocka en rejäl bukett där du ser den. Mygg ogillar oljan i pors. Jo somliga kryddar sitt brännvin med pors. Det brukar finnas tillräckligt med öljetthål längs kanterna på prasselpressenaingar.
 
Om tarpen saknar öljetter så kan man lösa det med en liten sten/kotte eller annat material som sätts på ena sidan och skapar en yta på andra sidan som det går att knyta en lina runt.
 
Om tarpen saknar öljetter så kan man lösa det med en liten sten/kotte eller annat material som sätts på ena sidan och skapar en yta på andra sidan som det går att knyta en lina runt.

Detta är ett bra tips, svårt att få öljetter att hålla. Allra bästa är att sy. Det går för hand men jag skulle inte ge mig på det själv, blir oändligt mycket enklare med maskin.
 
Jag har just köpt en sådan biltemapressening. Testade att sätta upp med tältsång i en av öljetterna. Öljetten av aluminium lossnade vid måttlig spänning. Har nu tejpat och satt i öljetter av mässing (Jula). Jag tror det ska hålla.

Jag har skaffat en ”biltemapresenning”. Och några öljetter för jag tror jag ska korta av den lite på längden.
Så jag undrar hur det gick med dina mässingsöljetter? Lärde du dig nått i processen som kan vara bra att veta? Har du använt presenningen? Höll de bra?
 
Det har hållit. Det var en vit pressening så jag tejpade med ev vit vävtelp på båda sidorna. Detta var tunga saker som användes vid bilcamping.
 
Det har hållit. Det var en vit pressening så jag tejpade med ev vit vävtelp på båda sidorna. Detta var tunga saker som användes vid bilcamping.

Min är en sån lättviktspresenning, som en ”biltemapresenning” fast ngt tunnare än Biltemas tunnaste. Så den väger mindre än vanliga friluftstarpar förvånansvärt nog.

Men den är 360cm lång, verkar jobbigt att behöva så mycket plats så därför ska jag korta den lite.
 
Det finns lösa fästen för presenningar som en klädnypa

...samt "glaskuleknepet", som kan utövas med småstenar. Bägge sätten ger ju friheten att välja fästpunkt. Om man nu inte är jätterädd om sin tarp, för det sliter ju på tyget.

Detta är ju helt ok temporära lösningar.

Glaskuleknepet är dock för avancerat för mig när jag spänner upp tarp, så fort jag försöker vara kreativ blir jag lite för kreativ. Och OM det blir strul eller fladder vill jag kunna justera väldigt enkelt även i mörker eller nyvaken etc (brukar inte behövas, men)
Som engångslösning är det bra, särskilt på en tarp som är mer följsam i materialet än byggpresenning.

Hold-on clips (presenningklämma) är helt ok om de sitter på plats. Men själva monteringen är lite för pillig för att jag ska orka montera typ 6st med kalla fingrar i regnet typ. Även om de sitter bra när de är i spänn så kan de lossna när de är lösa.
(Men största anledningen till att jag vill slippa Hold-on är att jag får nog av dem på jobbet..)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.