Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält?
Jag är så imponerad av den prusiska knopen att jag funderar på att skippa linsträckarna i plast och metall på mina tält. Är det något jag glömt tänka på?
Gamle Karel (alias Karl) Prusík blir säkert glad i sin himmel för att du minns honom , men jag får inte riktigt ihop hur du tänker göra? Knopen bygger ju på att det föreligger en avsevärd skillnad i diametern mellan det rep den läggs runt och det repsnöre den knyts med. Tänkte du ersätta sista delen av staglinorna med något ännu mycket tunnare (kan bli svårt...), eller ersätta en lämplig bit av linan med något grövre?
Men även om du hittat något fungerande sätt, som jag är för dum eller konservativ för att komma på, så ser jag en stor nackdel: det är mycket sannolikt att knuten lossnar, när staglinan för någon stund blir obelastad, vilket är lätt hänt i t ex byig vind som växlar riktning. Knutens själva idé är ju att den skall glida på det grövre repet i obelastat skick, och låsa när det tunnare repsnöret spänns.
En kadettstek tror jag. Just nu ligger vi ute i södra Stockholm. Tältet får byig vind men från stadigt håll. Jag testar en prusisk och en kadettstek (om det nu är en sån) och återkommer mot aftonen.
Jag kan bara göra den knopen när jag sitter i soffan med youtube och pausknap.... Funkar inte för mig i fält... Jag kan inte ens göra en säckknop utan schematisk bild, seglare jag är.
Har testat Prusisk knop (Midshipman's hitch) många gånger på partytält
i hård vind. Hatt alltid hållet! Det gäller bara att samsa den ganska hårt.
Ha d
Bengan 46
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...