Prisvärda kläder

Billig og bra?

http://www.magasinet.no er en norsk nettbutikk med billige klær for jakt og fritid. De har t.ex. et eget klesmerke "Dovre" som har gjort det bra i forskjellige tester. Har ikke handlet der selv, men det ser bra ut. Du kan lese de forskjellige testen på deres web-sider.

A.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hinka; sa:
tigertamjaren; sa:
Itab passar jag mig numer noga för,

/ G

Hmm varför .. får själv intrycket av att deras hemsida kunde vara lite mer utvecklad - men vad är dina dåliga erfarenheter - för oss som inte vill gå på en nit...
Mvh
/Henrik

Nja, erfarenhet är ju inte sällan dyrköpt. I det här fallet är min erfarenhet av Itab varken omfattande eller dyrköpt (som tur är). På jobbet planerade vi i höstas julklappar till anställda och efter allt tjatter här på Utsidan om Itabs prisvärda grejor beställde jag hem ett stycke T&P Dunparkas och en fleeceväst av det enklare slaget för överseende. Grejorna såg inte alls ut som på bilderna (ungefär som med McDonalds hamburgare på bilderna över kassan), taskigt sydda, dålig passform, tyger av medioker kvalitet. Bara att returnera, vilket var enkelt och gratis (har jag för mig) och servicen var i detta fall utmärkt från Itabs sida. All heder åt Itab i det avseendet.

Men som sagt, två exempel är ju inget större underlag för att dra några generella slutsatser om företagets grejor. Många är tydligen jättenöjda med vissa produkter från Itab. (Sök här till vänster, "Sök i forum", på Itab etc så får du upp en del tidigare trådar i ämnet.)

Min ringa erfarenhet är däremot 100% missnöjd.

Sen, rent allmänt ang. handel på nätet av friluftsgrejor: Köp inget osett. Kolla in prylarna "live" i en riktig butik först och beställ först därefter samma produkt från en billigare nätbutik.

/ G

Re: Re: Norsk postorder och butik

sajberjohan; sa:
nils73; sa:

Vad blir det i frakt och andra avgifter med tanke på att Norge inte är med i EU?

Frakt blir inte så dyrt. Tror att du slipper moms. Du har otur om du behøver betala tull. Âr inte det før varor øver 1800 kr? Annars kan du ta dig en tur till Oslo med billigt flyg/tåg (typ 550 kr tr/r från Sthlm) å passa på att køpa tält och cykel å lite annat som är bliligare i Norge. (friluftsprylar ris och bananer är billigare...) Se på http://www.xxl.no

tigertamjaren; sa:
... ett stycke T&P Dunparkas och en fleeceväst av det enklare slaget för överseende. Grejorna såg inte alls ut som på bilderna (ungefär som med McDonalds hamburgare på bilderna över kassan),

Det där är ju problemet med postorder. Med plagget i handen är det ju väldigt lätt att se skillnad mellan dålig och bra fleece.

Jag köpte också en dunparkas i vintras, och kan väl säga att jag upplevde att den var precis det jag förväntade mig när jag köpte dunjacka för 750 spänn. "Riktiga" kostar ju över 5000, och billighetsvarianterna (tex Everest och McKinley) runt 1500.

Fjällbyxorna är dock klart bättre sydda än mina Haglöfsbyxor som ju nästan kostar det tredubbla, och de har många bra strumpor till bra priser.

Men fleece och membranplagg skulle jag nog undvika...

Jag har själv köpt ett och annat jag varit nöjd med från ITAB, bl a den fleecejacka som finns i vindtät fleece. Jag ska inte medverka till att denna tråd urartar till en membrantråd, men jackan (den dyrare av två varianter) känns välsydd och även materialet och modellen känns förstklassigt.
En motsvarande jacka av känt märke kostar ju 3 gånger så mycket tror jag.

Apropå membranet så känns det vindtätt och bidrar till en sämre ventialation än om det vatir bara fleece. Det känner jag dock igen från avsevärt dyrare material så det är väl normalt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips