Prisvärd ultralite sovsäck

Då min gamla trotjänare från haglöfs nu har drygt 15 år på nacken anser jag att det kan vara dax att börja fundera över något nytt. Den höll heller inte riktigt måttet sist vi var på Island och vandrade förra sommaren när temperaturen kröp ner till 5(?)grader på natten.

Jag söker en säck som klarar sig ner till nollan, gärna någon minusgrad utan att bli för kall. Jag använder alltid underställ då jag sover i säck. Dels av hygien- och dels av komfortskäl. Jag är 1.90 lång så det krävs en säck av lång modell.

Jag har hittar fyra kandidater:

Exped Ultralite 500 L | 760g | -1 | 2195kr

Marmot Arroyo Long | 879g | -1 | 2695kr

Western Mountaineering - Caribou MF | 595g | 0 | 2649kr


Och två bonus som tar sig längre ner på temperaturskalan (och northfacen som gör över 1kg, min tänkta maxvikt, men känns väldigt prisvärd):

The Northface Gold Kazoo Long | 1004g | -4 | 1743kr

Mammut Sphere Alpine 3-season Bless | 800g | -7 | 2931kr


Några tankar kring dessa kandidater eller kring mitt sätt att resonera kring temperatur och vikt? Är de tre första jämbördiga i era ögon? De som jag väger mellan är Exped:en då den kostar kring 3300kr på vissa sidor. I andra vågskålen är Arroyan från Marmot som jag läst bra feedback om och som folk använt ner till -1 grad utan problem, vissa t.o.m. lägre.
 
Senast ändrad:
Det är många fina säckar du listar, och jag kan bara ge feedback utifrån min egen erfarenhet.
Jag har själv en Marmot Pinnacle long, och kan konstatera att Arroyon är konstruerad på samma sätt med dubbel footbox (som ger extra värme kring fötterna som annars gärna kan bli en "cold spot") och Marmots sköna huva. Jag är 193cm/96kg och uppskattar måtten i säcken som ger mig viss rörelsefrihet.
Jagar du gram, kan du även inkludera Marmot Plasma (30F) i listan.

Kolla dunkvaliteten i de olika säckarna, TNF säcken är bara 650 fill, så en annan division;)

Är även lite fundersam på WM säcken i din lista, då den ev kan vara genomsydd (eller ha mycket låga mellanväggar, "sewn thru box" konstruktion) med risk för kalla punkter:
http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping Bags&ContentId=13
 
Jag hade precis samma tankar som dig för nåt år sedan. Var väldigt nära att slå till på en Arroyo, men efter att ha kollat runt på diverse europeiska sidor där det faktiskt gick att få en Marmot Hydrogen för samma peng under någon rea. Den har 850dun, -1 komforttemp och är några gram lättare. Älskar den!

Nu i vintras ville jag ha något varmare och slog till på en Cumulus Teneqa 850 med komftemp -24. Sov i den utan tält med två liggerunderlag för ett par helger sedan när det var runt -15, och det var riktigt behagligt. Cumulus verkar alltså veta vad de gör.

Magnus
 

Bilagor

  • P_20130112_195012.jpg
    P_20130112_195012.jpg
    34.5 KB · Visningar: 2,297
Tack för grymma svar :)

Tror både WM-säcken och kanske även Exped:en kan lida av kalla fläckar. Tror jag läste något om att någon erfarit s.k. "kalla fläckar" med expeden. Visste inte riktigt vad det innebar men då förstår jag bättre när du nämnde hur den är sydd.

Hydrogenen verkar fin men den är lite dyrare än dessa om man inte är framme just vid en rea.

Cumulus säckarna verkar ju dock väldigt intressanta. Hade helt missat dem.

Ultralight 350 | 765g | -3 | 1999kr
http://www.packalatt.se/cumulus-ultralight-350-p-98.html

Har ni någon erfarenhet av den? Verkar prisvärd helt klart. Var dock lite knapphändig information om den på hemsidan.

Edit: står maxlängd 185 på cumulussäckarna, är det kört om man är 1.90 då?
 
Min Cumulus stod det maxlängd 191cm på, och jag bad dem därför korta den lite för att passa min 176cm bättre. Men de svarade att den skulle passa mig perfekt så som den var, och de hade rätt. Därför gissar jag att du dessvärre borde vara för lång om maxlängd 185cm anges. Men tror du kan få den längre om du anger detta tydligt vid beställning.


Magnus
 
Satt nyss i samma sits, min gamla Haglöfs hade gjort sitt. Kollade också på Pajak, Marmot, WM och Cumulus men valet blev en MountainHardwear Phantom 32. Kolla in den säcken också.

:)
 
Tack för grymma svar :)


Cumulus säckarna verkar ju dock väldigt intressanta. Hade helt missat dem.

Ultralight 350 | 765g | -3 | 1999kr
http://www.packalatt.se/cumulus-ultralight-350-p-98.html

Har ni någon erfarenhet av den? Verkar prisvärd helt klart. Var dock lite knapphändig information om den på hemsidan.

Edit: står maxlängd 185 på cumulussäckarna, är det kört om man är 1.90 då?

OBS!! Notera att Cumulus inte testar sina säckar enligt EN 13537 standarden, så du kan inte jämföra deras uppgifter rakt av mot de andra. Idag är EN standarden norm och tom amerikanska tillverkare tillämpar den som mest "korrekt" referens, se ex Marmots statement:
(citat från deras hemsida)
"How does EN testing differ from other methods and is it better?
When Marmot first started testing bags, especially when we used Gore-Tex® fabric, our designers would go into meat lockers and sleep over night. Once they were able to sleep through the night they looked at the amount of fill to determine the temp range. Nowadays it is a bit more scientific. The testing method used in the US is very similar to the EN test. They use a copper mannequin, but the clothing, pad, and math formula are different. Again we feel the EN test is the most reliable and accurate measure of the performance of a sleeping bag currently available"

Priset i USA på Hydrogen är faktiskt billigare än Helium, Plasma och Pinnacle...så det verkar vara något märkligt med prissättningen i Sverige? Med 850 cuin fill verkar Hydrogen vara en Helium "light", dvs samma dunkvalitet och konstruktion som Helium, men lite mindre fyllnadsvikt och därmed högre komforttemp. Samma med Arroyo som är en Pinnacle "light".
 
Senast ändrad:
Jag har en WM Caribou och hade också farhågor om sättet den är sydd på.
När jag frågade innan köp så hade butiken inte hört nåt negativt om den och jag har heller inte upplevt att den skulle ha några kalla punkter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
G.Kraft Prisvärd dunquilt för 10-25c Bo och sova 0
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jackiie Goga Nordic Winter prisvärd? Bo och sova 15
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
Vandrare Syntetsovsäckar, Bäst, mest prisvärd eller hållbar just nu? Bo och sova 7
Näbb Prisvärd sovsäck för tre säsonger Bo och sova 13
Avslut090305 Prisvärd 3-säsongers sovsäck??? Bo och sova 0
SLupusE Vad väger din WM UltraLite? Bo och sova 12
smaskens ultralite/Guidelite? Bo och sova 8
ulrikami Hur tunt känns ett Thermarest UltraLite efter en natt? Bo och sova 26
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.