Vad väger din WM UltraLite?

Fick precis hem min nyinköpta sovsäck från GetOut, en Western Mountaineering UltraLite 200cm. Ska enligt GetOut väga 765 gram. Efter kontroll på min köksvåg väger säcken 880 gram utan påse... Någon som har erfarenhet av detta med WM-produkter från GetOut? Du som har en UltraLite, vad väger din?
 
brukar stämma

SLupusE; sa:
Fick precis hem min nyinköpta sovsäck från GetOut, en Western Mountaineering UltraLite 200cm. Ska enligt GetOut väga 765 gram. Efter kontroll på min köksvåg väger säcken 880 gram utan påse... Någon som har erfarenhet av detta med WM-produkter från GetOut? Du som har en UltraLite, vad väger din?

Alltså WM: s viktangivelser...har du kollat deras hemsida?

//J
 
ganska nära

Har ingen Ultralite, men vägde våra WM-säckar som jämförelse:

Highlite, 200cm, 490 gram.
Caribou, 180cm, 595 gram.
Apache SMF, 200cm, 1005 gram.
Antelope SMF, 180cm, 1100 gram.

Vägt med en cirka två år gammal digital hushållsvåg, så siffrorna får väl tas med en nypa salt.
Säckarna är 3-4 år gamla.

Dessa vikter stämmer väl rätt ok med uppgivna värden, men vågen kan ju visa rätt många procent fel kan jag tänka mig.
 
Kollat WM's hemsida

WM anger 1 lb 10 oz. I deras Metric Specification Chart anger man 765 g. Eriks säckar stämmer bättre överrens överlag...
[Ändrat av SLupusE 2007-05-29 kl 22:41]
 
Re: Kollat WM's hemsida

SLupusE; sa:
WM anger 1 lb 10 oz. I deras Metric Specification Chart anger man 765 g. Eriks säckar stämmer bättre överrens överlag...
[Ändrat av SLupusE 2007-05-29 kl 22:41]

Ok, mysko...min Antelope SDL stämmer nästan på grammet med tillverkarens uppgifter (lite äldre modell från år 2000). Har en kompis med en annan modell (minns inte beteckning) men den stämmer också nästan på grammet.

Har du dubbelkollat längden..?

//J
 
Längden

Längden ska vara 6.6 enligt lapparna. Den känns lång och bred så det kan ju vara en längre. Dock ska jag nu lämna tillbaka den då jag inte kommer överens med klaffens kardborreband som jag tycker skaver och som jag tror skulle störa min skönhetssöm :) Tack för engagemanget och hjälpen!
 
Är 15 % avvikelse verkligen så mycket i en produkt där största delen består av fjädrar och dun? Det är ju inte världens bästa måttoleranser på såna naturmaterial...

(Så länge inte ALLA säckar väger så mycket för mycket, såklart)
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Är 15 % avvikelse verkligen så mycket i en produkt där största delen består av fjädrar och dun? Det är ju inte världens bästa måttoleranser på såna naturmaterial...

(Så länge inte ALLA säckar väger så mycket för mycket, såklart)

Bara min åsikt...

OM det nu är en avvikelse så tycker jag att 15% är horribelt! Vad har man för kvalitetssäkring/Processkunnighet om det diffar så mycket?
Att inom tolerans väga upp dun är inte svårare än att väga upp exempelvis vatten! 1kg är 1kg.
/Martin
 
martinsit; sa:
kvalitetssäkring/Processkunnighet om det diffar så mycket?
Att inom tolerans väga upp dun är inte svårare än att väga upp exempelvis vatten! 1kg är 1kg.

Ja, förutsatt att man väger i processen, och inte går på volym eller nåt ännu mindre exakt ("en skopa dun här, en skopa dun där").

När det gäller tält och liknande räknar man ju med ganska stora toleranser för att vävarnas beläggning kan diffa, och i en hög med fjädrar lär det diffa ännu mer, det var så jag tänkte.

Sen är ju WE:s säckar tillverkade i USA, så man kanske inte ska ha för höga krav på kvalitetssäkring... ;)
 
Gåtans lösning...

Jocke på Getout har nu ändrat deras viktangivelser - 850 g ska vara rätt (pga att säcken numera har krage, vad jag förstår)

"Har justerat viktangivelser 070530. Vi har gjort stickprovskontroller
av WM "under resans gång" och haft bra erfarenhet av WMs egna mätningar.
Under vårvintern gjorde vi kontrollvägning av UltraLite 180 och
upptäckte en diff som tyvärr inte blev åtgärdad i viktangivelserna på nätet.
En förklaring (dock ingen ursäkt), vad gäller just UltraLite, är att den
bytte skepnad under 2005, UltraLite blev UltraLite Super (med
värmekrage), därmed blev den något tyngre och de vikter som iom detta
ändrades blev inte meddelade och har inte blivit justerade vare sig hos
WM eller hos oss. Vi har meddelat/påtalat WM avvikelserna men har
uppenbarligen, i detta fall, kastat sten i glashus.
Naturligtvis finns risken (alltid) kvar för en diff på ett fåtal procent
från exemplar till exemplar.
/jocke"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.