Vad väger sovsäcken?

Köpte en Marmot never winter long igår. Enligt addnatures och marmots hemsidor väger en regular 880 gram. Inga uppgifter för long. Enligt butikens papper vägde en long knappt 1000 g. Vägde hemma till 1250 g inklusive packpåse (ja, jag kontrollvägde vågen med två oöppnade halvkilos kaffepaket!).
Är detta acceptabelt? Fler som vägt sina säckar?
 
gadda; sa:
Enligt addnatures och marmots hemsidor väger en regular 880 gram. ... Enligt butikens papper vägde en long knappt 1000 g. Vägde hemma till 1250 g inklusive packpåse. ...
Är detta acceptabelt?

25 % felmarginal är inte helt acceptabelt på en dyr produkt, tycker jag.
Eftersom just den låga vikten är ett av skälen till att välja dunsäck från början, kan man gissa att konsumenten är viktsintresserad, och då kan man inte ha så stora fel, i alla fall inte åt det hållet.
Och hur många gånger har man fått ett exemplar som har vägt MINDRE än angiven vikt (vilken ju borde vara ett medeltal)?

Säg 10 % extravikt för lång; det blir 970 gram, sen 10 % felmarginal för ojämnheter i tillverkningen (dun är ett naturmaterial och det är svårt att vara exakt); det blir maximalt 1100 gram om man är snäll.

Jag har en Roberts Voyager med angiven vikt 790 gram för normallängd och 850 gram för lång. Min säck är extralång, men är å andra sidan fylld med dun med 800 kubiktums fyllningsgrad istället för 700. Den väger 830 gram.
 
Är den specificerad viktuppgiften inklusive fodralet då? Det KAN ju vara så att de anger vikten på enbart säcken? Vad väger det tomma fodralet?
 
Jag tycker att det är i mesta laget. I.o.f.s. så är din säck säkert varmare än genomsnittet men jag tycker att du bör gå tillbaka och byta till det lättaste exemplaret i butiken!
Ett problem är att tillverkarna ofta väger lätta exemplar - inga genomsnittsex här inte! - i väldigt torr miljö vilket gör att deras vikter blir missvisande. Marmot och några andra, mest amerikanska, märken har fått en hel del kritik för detta.
 
nermander; sa:
Är den specificerad viktuppgiften inklusive fodralet då? Det KAN ju vara så att de anger vikten på enbart säcken? Vad väger det tomma fodralet?
De anger vikten på själva säcken men påsen väger inte tillräckligt mycket för att skillnaden ska vara acceptabel. Påsen till min Never Winter väger 52g.
 
byter inte

Jag hinner inte byta för jag åker till norra Lappland i morgon. Jag biter i det sura äpplet (och biter ihop under den 2-3 hekto tyngre ryggsäcken).
Tröstande att påminnas om att den jag köpt troligen är varmare än genomsnittet för Never winter.
Intressant att höra om kritiken mot Marmot och andra sovsäckstillverkare för att de fuskar med viktangivelser.
När jag köper en ny säck (om 10-15 år?) ska jag minsann väga i butiken. Om jag inte näthandlar (blir ju trassligt då förstås).
 
Re: byter inte

gadda; sa:
Jag hinner inte byta för jag åker till norra Lappland i morgon. Jag biter i det sura äpplet (och biter ihop under den 2-3 hekto tyngre ryggsäcken).
Tröstande att påminnas om att den jag köpt troligen är varmare än genomsnittet för Never winter.
Intressant att höra om kritiken mot Marmot och andra sovsäckstillverkare för att de fuskar med viktangivelser.
När jag köper en ny säck (om 10-15 år?) ska jag minsann väga i butiken. Om jag inte näthandlar (blir ju trassligt då förstås).

Men...är du säker på att du fick rätt vikt av butiken?

Svenska återförsäljare kan vara rätt ovetande om vad de säljer.

Min Western Mountaineering Antelope väger nästan på grammet vad tillverkaren uppger och levererar komfortsömn i minus 16-18 grader ungefär (1300 gr inklusive packpåse och med fillpower på +750).

Din säck ska väl om jag inte tar fel ligga i ungefär samma klass, så en vikt runt 1200 verkar rimligt...

F ö lär du inte märka de extra hektona särskilt mycket (min erfarenhet), däremot lär du ha köpt en kanonsäck, marmot har bra rykte :).

Mvh,

//J
 
Lagen

Vad säger konsumentköpslagen? Har man rätt att få pengarna tillbaka om produkten man köpt inte är den som uppges på etiketten? Man kan ju tycka att vikten är en av de viktigaste parametrarna för en sovsäck.
 
Re: Re: byter inte

joru; sa:
Men...är du säker på att du fick rätt vikt av butiken?

Svenska återförsäljare kan vara rätt ovetande om vad de säljer.
Det är sant, men tyvärr så är det inte direkt ovanligt att prylarna är tyngre än utlovat.
Min Western Mountaineering Antelope väger nästan på grammet vad tillverkaren uppger och levererar komfortsömn i minus 16-18 grader ungefär (1300 gr inklusive packpåse och med fillpower på +750).

Din säck ska väl om jag inte tar fel ligga i ungefär samma klass, så en vikt runt 1200 verkar rimligt...
Du blandar nog ihop Never Winter med Never Summer. Never Winter har en komforttemperatur på -1 medan Never Summer har en komforttemperatur på -18, allt enligt Marmots "normala" temperaturgradering. Värdena enligt nya standarden har jag inte koll på.
 
Re: Re: Re: byter inte

haskell; sa:
joru; sa:
Men...är du säker på att du fick rätt vikt av butiken?

Svenska återförsäljare kan vara rätt ovetande om vad de säljer.
Det är sant, men tyvärr så är det inte direkt ovanligt att prylarna är tyngre än utlovat.
Min Western Mountaineering Antelope väger nästan på grammet vad tillverkaren uppger och levererar komfortsömn i minus 16-18 grader ungefär (1300 gr inklusive packpåse och med fillpower på +750).

Din säck ska väl om jag inte tar fel ligga i ungefär samma klass, så en vikt runt 1200 verkar rimligt...
Du blandar nog ihop Never Winter med Never Summer. Never Winter har en komforttemperatur på -1 medan Never Summer har en komforttemperatur på -18, allt enligt Marmots "normala" temperaturgradering. Värdena enligt nya standarden har jag inte koll på.

Du har nog rätt, jag blandade ihop Never Winter med någon 800-fillpowermodell.

Trist när vikten avviker så mycket men det beror nog på märke - WM: s säckar stämmer nästan på grammet och är trevliga även temperaturmässigt (=konservativa snarare än optimistiska).

//J
 
Använd den och reklamera. Det där är en oacceptabel skillnad.

Du har garanterat rätt att häva köpet.

Men du skall nog kontrollväga på en digitalvåg.
 
Min Haglöfs Lim Zero vill jag minnas väger betydligt mer än de 750 gram eller vad den ska väga. Och jag skulle gärna se den som övernattar i noll grader i den utan en massa extrakläder..=)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
SLupusE Vad väger din WM UltraLite? Bo och sova 12
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.