Minimera kondensen i sovsäcken vintertid?

Hej!

Har nyss börjat använda dunsäck vintertid och det slog mig hur mycket kondens som faktiskt bildas vid minusgrader. Egentligen helt självklart, en temperaturgradient, varma o kalla ytor osv men då jag fram tills nu alltid använt syntetsäckar så är det inget jag tagit notis om. Visst brukade syntetsäcken vara täckt med ett tunt lager av is om morgonen men det var bara att skaka bort, syntet värmer fast det är fuktigt... Men nu käns det inte lika självklart längre, borde kanske börja tänka på hur jag kan minimera kondensen, främst med tanke på utandningsluften, det bildas rätt mycket kondens på den del av säcken som ligger runt ansiktet.

Att ha god ventilation i tältet eller skydda säcken med plast om det droppar är självklart.

Jag tänker mig säcken i tält så väl som det fria.


Någon som har lite tipps och trix?

Hjälper eller stjälper ett överdrag i bommull och liknande?

Har hört talas om folk som ligger och andas genom ena ärmen på jackan, hur bra funkar detta?


/Joakim
 
joask202; sa:
Hej!

Har nyss börjat använda dunsäck vintertid och det slog mig hur mycket kondens som faktiskt bildas vid minusgrader.

Jag har ett sovsäcksöverdrag med STOR huva. Den spänner jag upp så jag får ett mikrotält kring huvudet. Det minskar kondensen och gör också att man inte behöver snörpa åt säcken lika mycket för att behålla värmen.

Sen finns de de som sover i en plastsäck(skarvad sopsäck ungefär)inuti sovsäcken. Den förhindrar att fukten som kroppen avger fastnar i sovsäcken. Ger inte så mycket för enstaka nätter, men tydligen bra för längre turer.
 
Jag använder en yllebalaclava på vintern. Det blir varmare om "nosen" och mindre kondens. Skaka av säcken på morgonen och torka den de dagar som vädret tillåter.
 
Den mesta av kondensen kommer INNIFRÅN säcken. Din kropp ger ifrån sig fukt som vandrar ut genom dunet, kondenserar och fryser till is.
 
Tricket är att få kondenspunkten på utsidan om sovsäcken. Sovsäcksöverdrag är en väg.
Sover man däremot i liner så blir sovplaggen våta varje natt. Det gäller att välja sådana sovplagg som tål att frysas och avisas. Bomull kanal bryts lätt när den fryser. Ylleunderställ funkar men är tidskrävande att avisa. Bekvämast att avisas i min begränsade erfarenhet är polaflecce i tunn kvalitet. Men själv tycker jag att det är kymigt att sova i liner. Har ett sovsäcksöverdrag i tältbottenväv och tunn g-1000 på översidan det fungerar väl, oftast.
Jag har en kamrat som spenderade en semester i snöka för att ta reda på om det gick, och det gick rätt bra, men operationstiden utanför snökan blev kort, efter torkning, avisning och snösmältning/matlagning.
Så den där ideen med tak och hus är inte så dum i alla fall...

go tur
 
Det finns en fruktansvärt lång tråd som tar upp många aspekter på detta, men framförallt andningsmasken från Psolar. Kul att höra hur det gått från de som testat denna.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29871&pagenumber=6

Fuktspärrpåse och att inte andas inne i säcken tar bort det mesta av orsaken till problemen. Alltså att kroppsfukten stöter på daggpunkten någonstans inne i isoleringen och kondenseras/fryser där. Det finns ju fuktspärrskläder också, även om de numera är sällsynta.

Tre-fyra vinternätter under ogynnsamma omständigheter utan torkmöjligheter sänker loftet på de flesta superduper dunsäckar menar många. Viss torkning kanske går att åstadkomma med värmeflaskor.

Jag tror själv att en bra lösning är dubbla säckar, där den yttre är syntet. Gamla Carry Combi-stuket. Tanken är då att daggpunkten skall ligga i syntetsäcken, vilket håller dunsäcken torrare. Två något tunnare säckar är lättare att torka, och syntet förlorar inte lika mycket loft som dun av fukt och is.

Jörgen
 
Den måste också vara ett utmärkt skydd mot könssjukdomar i kombination med sovsäck utan dragkedja. ;-)

Hur är det att andas genom en sådan sak när man är ansträngd? Blir det mycket fukt och guck i den? Hur är den uppbyggd?
/Janne
 
Ben_Rangell; sa:
1. Hur är det att andas genom en sådan sak när man är ansträngd? 2. Blir det mycket fukt och guck i den? 3. Hur är den uppbyggd?
/Janne

1. Lite tyngre än utan förstås men varmare.. Jag skulle väl helst inte springa med den på men marsch med packning uppför berg har gått fint.

2. Jajjemen, men hellre där än på sovsäck och i tälttaket? Sköljs och torkas ur vid tillfälle.

3. En radda "plastkort" som luften går igenom. De fångar väl värme i utandningsluften och släpper sen värmen till inandningsluften. Faktiskt så sprack ramen på första värmeväxlaren när jag skulle sätta in den igen efter huv-tvätt så att dessa kort spreds över golvet, men Psolar skickade en ny utan kostnad inom några dagar bara.

Min egna slutsats är att det blir klart mindre kondens i tält och mindre fukt på sovsäcken vid huvudänden om man använder en sån här. Men jag har inte testat "vetenskapligt" med varannan natt med och varannan natt utan psolaren, i samma väder.

Fast jag misstänker också att många tycker det blir aldeles för klaustrofobiskt att sova med den, så då försvinner nyttan i tältet. Men den är då ändå bra för sitt vanliga tilltänkta bruk.

40 dollar, vad är det? 300 SEK? ingen stor ekonomisk risk att testa.
[Ändrat av jamo 2007-01-26 kl 10:30]
 
jamo; sa:
Ben_Rangell; sa:
1. Hur är det att andas genom en sådan sak när man är ansträngd? 2. Blir det mycket fukt och guck i den? 3. Hur är den uppbyggd?
/Janne

1. Lite tyngre än utan förstås men varmare.. Jag skulle väl helst inte springa med den på men marsch med packning uppför berg har gått fint.

2. Jajjemen, men hellre där än på sovsäck och i tälttaket? Sköljs och torkas ur vid tillfälle.

3. En radda "plastkort" som luften går igenom. De fångar väl värme i utandningsluften och släpper sen värmen till inandningsluften. Faktiskt så sprack ramen på första värmeväxlaren när jag skulle sätta in den igen efter huv-tvätt så att dessa kort spreds över golvet, men Psolar skickade en ny utan kostnad inom några dagar bara.

Min egna slutsats är att det blir klart mindre kondens i tält och mindre fukt på sovsäcken vid huvudänden om man använder en sån här. Men jag har inte testat "vetenskapligt" med varannan natt med och varannan natt utan psolaren, i samma väder.

Fast jag misstänker också att många tycker det blir aldeles för klaustrofobiskt att sova med den, så då försvinner nyttan i tältet. Men den är då ändå bra för sitt vanliga tilltänkta bruk.

40 dollar, vad är det? 300 SEK? ingen stor ekonomisk risk att testa.
[Ändrat av jamo 2007-01-26 kl 10:30]

Mycket intressant. Sitter med tummen på plastkortet...

Hur sköter du den i fält vintertid? Blöt på morgonen, isklump på kvällen etc?

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.