Stryps av sovsäcken!

Hjälp! Förr eller senare kommer jag att strypas. Snurrar nämnligen medan jag sover. När jag vaknar ligger jag invirad i en hårt tillsnörd spiral, med dragkedjan någonstans i nacken och ingen möjlighet att få ut händerna och komma loss. Sist fick jag räddas av min man. Finns det färdiga sovsäckar med armar, så att man inte fastnar inne i sovsäcken? Annars kanske ett friluftspåslakan till det vanliga täcket vore en lösning? Har provat flera olika säckar, både olika modeller och storlekar, men nej, jag snurrar fast mig. Någon som har en vettig ide?
Tack för den i så fall!Anna
 
Det här är vanligt

Är man snurrare så ligger man i ett rep när man vaknar.
Lösningen har du ju hemma. Lakarn och täcke.
Sover du i ett resesidenlakarn och har sovsäcken som ett täcke över dig, gärna med fossingarna i botten som du kan ha uppdragen till knäna.
När du snurrar kommer en arm och skuldra att komma utanför men den korrigeringen gör du i sömnen, sedan hemmaträningnen med täcket, och den lägre temperaturen i tältet.
Ett bredare resesidenlakarn, 100-120cm, (lätt att sy själv) kan göra det lättare.

Go tur

Johan K
Som själv ligger stilla och sussar
[Ändrat av johankse 2006-01-16 kl 11:42]
 
ME Dreamcatcher som jag använder borde gå att snurra ganska duktigt i. Den har resår som tängs ut vid rörelse. Jag har inte vaknat upp uppsnurrad efter inköpet av denna ypperliga sovsäck. Det hände tidigare dock.
 
crazy; sa:
ME Dreamcatcher som jag använder borde gå att snurra ganska duktigt i. Den har resår som tängs ut vid rörelse. Jag har inte vaknat upp uppsnurrad efter inköpet av denna ypperliga sovsäck. Det hände tidigare dock.

Flera av MEs sovsäckar har denna funktion. Ett litet minus är att om det är varmt och man sover med dragkedjan neddragen drar resåren ihop sig och säcken glipar upp. Fördelarna med resåren överväger dock. Jag snurrar och vrider mig gärna (har dock inte strypt mig själv hittils) och det är som sagt inga problem i min Moonwalker. Den snurrar bara med.

Mvh
Peter P.
 
Det beror nog också på vad för material innetyget har. Vissa sovsäckar har ett bomullsliknande tyg vilket kan verka skönt i affären men problemet med det är att det klibbar fast i huden och följer med när man vänder sig.

Jag har numer sovsäckar med ett glatt tyg som inte klibbar fast. På det sättet kan jag vrida mig i sovsäcken utan att den följer med.

Ett sovsäckslakan i siden kanske kan avhjälpa detta om du har den typen med bummul som innertyg.
 
Jag är ingen snurrare utan får klaustrofobi i en säck.Har därför alltid dragkedjan öppen.

Vet någom om ett täcke eller filt som kunde ersätta säcken?Gärna samma vikt och volym ihoppackad som en sovsäck.Är endast sommarcampare Maj-Sep.
 
gråskägg; sa:
Jag är ingen snurrare utan får klaustrofobi i en säck.Har därför alltid dragkedjan öppen.

Vet någom om ett täcke eller filt som kunde ersätta säcken?Gärna samma vikt och volym ihoppackad som en sovsäck.Är endast sommarcampare Maj-Sep.

Det finns sovtäcken, vi hade sådana när jag var liten, men vad skall du ligga på ?

så en lösning finns ju, annars kan du ju bara sätta saxen i en sovsäck och få ett täcke som är lättare,
kolla denna sidan http://www.andersj.se/
klicka på gör det själv
Under mjuka friluftsprylar på högra sidan
leta upp sovsäcksquilt och titta på den, om du är lite mer händig så kanske dunquilt är mer för dig.
Den grabben är helt otrolig på att göra saker själv.

Vad är det som gör att du får klaustrofobiska känslor i sovsäcken ? Är du extra stor eller något sådant så att det är svårt att röra sig i säcken ?
eller har du fastnat i säcken för att dragkedjan fastnat ? om det är kedjan som strejkat så tänk på att du kan skaffa en sovsäck som går att öppna nerifrån och upp också (många är sådana), dvs två dragskor som var och en kan öppna ut och få ut dig.

Har du testat att sätta in en expanderar bit ?
det kanske löser ditt problem med sovsäckar och du kan använda vanliga säckar med expandern.

Lycka till

/Torbjörn
 
Bara priset,då...

Just så borde fler säckar se ut. I den kan man vända sig utan att fastna, ha ett barn på armen utan att frysa eller ligga och läsa utan att kalluften "rinner" in i säcken. Men priset... Skyhögt från början (visst, kvalite kostar), därtill frakt och tull. Två varma syntettäcken kostar knappt 400 kr. på IKEA + yttertyg lika mycket. Lite linor och blixtlås finns nog i gömmorna. Nog borde symaskinen orka med två täcken? Annars får jag tala väl med segel/hästtäcke/utedyn-affären och be att få hyra in mig på deras maskin, för nu ska jag sy! Det blir en blandväv i yttertyget, så behöver jag inte oroa mig lika mycket för gnistor som tidigare.
Provade att sova i en av barnens sovsäckar + vinterjackan sist vi var ute och det fungerade också bra, även om det blev väl bylsigt kring midjan. Tack för alla tips, alla! Sov gott! Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.