Andas inne i sovsäcken

Sent omsider tycker jag att det kan vara läge att bryta ut debatten om att andas inne i sovsäcken från tråden om vintertältning och liggunderlag där den uppkom http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29871

Det är ju förvisso bra att hålla ihop ämnet inom en och samma tråd, men när tråden behandlar flera ämnen samtidigt tyckte jag att det kunde vara dags för en egen tråd.

Frågan gäller alltså om det är av godo eller av ondo att andas inne i sovsäcken. Väger fördelarna i form av ökad värme över nackdelarna i form av ökad fukt i säcken, och i så fall under vilka premisser?

Utgångspunkten är min egen erfarenhet av att det är betydligt varmare att andas ner i säcken när det är många minusgrader än att andas ut genom sovsäckens öppning vid ansiktet. Den uppenbara förklaringen till detta är 1) att den luft som dras ner i lungorna / kroppen är betydligt varmare inne i sovsäcken än utanför den varför den inte kyler ner lungorna / kroppen lika mycket, samt 2) att den uppvärmda luft som andas ut stannar kvar inne i säcken istället för att bara släppas ut i fria luften. Det där med att elda för kråkorna alltså... ;)

Nackdelarna av att andas inne i säcken handlar givetvis om ökad fukt i säcken, eller rättare sagt om fukt i isoleringen på säcken som kan sätta ned isoleringens värmeförmåga. Fukt i isoleringen är ett större problem för dunsäckar än för syntetsäckar som klarar fukt betydligt bättre än dunsäckar.

För att få svar på kärnfrågan har jag efterlyst andras erfarenheter av att andas inne i sovsäcken. Det har trillat in några svar, men tyvärr allt för få för att kunna dra några tillförlitliga slutsatser. Dock verkar de som har inkommit inte skilja sig nämnvärt från min erfarenhet av ökad värme och viss ökad fuktighet i isoleringen (vid munnen).

Långtidseffekterna av andning i sovsäcken (veckor och månader i sträck) som rör om fukt ackumuleras i isoleringen vid ansiktet och med tiden sätter ner värmeförmågan hos säcken vet vi ingenting om (än så länge), och inte heller hur den omgivande temperaturen (utanför sovsäcken) påverkar denna eventuella ackumulering. Viktigast av allt vet vi inte hur många grader varmare man blir om man andas inne i sovsäcken istället för utanför den.

Finns det fler som har erfarenheter av att andas inne i sovsäcken och som kan dela med sig av dem?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Sent omsider tycker jag att det kan vara läge att bryta ut debatten om att andas inne i sovsäcken från tråden om vintertältning och liggunderlag där den uppkom http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29871


Långtidseffekterna av andning i sovsäcken (veckor och månader i sträck) som rör om fukt ackumuleras i isoleringen vid ansiktet och med tiden sätter ner värmeförmågan hos säcken vet vi ingenting om (än så länge), och inte heller hur den omgivande temperaturen (utanför sovsäcken) påverkar denna eventuella ackumulering. Viktigast av allt vet vi inte hur många grader varmare man blir om man andas inne i sovsäcken istället för utanför den.

Finns det fler som har erfarenheter av att andas inne i sovsäcken och som kan dela med sig av dem?

/ G




månader vet jag ingenting om ,men 1-3 veckor är iaf inget problem i en syntetsäck om man då och då kan trycka in en flaska med varmvatten för att pressa ut all eventuell kvarvarande fukt med någon dags mellanrum.detta från erfarenheten att använda en för klen säck(+-0 vid minus 15) och en fleccejacka om fötterna.


god fortsättning
peter
 
När jag var yngre så andades jag ofta i sovsäcken, just eftersom det känns ju så mycket varmare och skönare när man går och lägger sig. Men å andra sidan frös jag då väldigt ofta på morgonen.

Numera (efter att ha läst om just det här med fukten) har jag gått över till att ha balaclava och mössa på mig och andas utanför sovsäcken, och trots att det känns lite obehagligare för luftvägarna så fryser jag mindre. (Fast det KAN ju ha andra orsaker.)
 
kondens utifrån eller fukt innefrån?

Hej
Jag har en fundering som angränsar till denna fråga. Vid övernattning i julas var min sovsäck mycket fuktig på yttertyget. Jag sov i kåtan utan kamin och hade eldat i eldspisen tidigare. Yttertemperaturen var runt nollan. Det snöade blötsnö. Sovsäcken är en Ajungilak Goose Bay. Komfort ca -7 grader. Jag andades bitvis i säcken under natten. På morgonen var yttertyget fuktigt. Jag hade inte legat mot kåtans tyg.
Jag har alltid vid kallare väderlek sovit med huvudet inne i sovsäcken. Med mina gamla sovsäckar har jag inte haft dessa problem. Dessa har inte haft lika vattenavstötande yttertyg (mindre tätt?). En annan skillnad är att då sov jag oftast i vindskydd.
Vari kommer problemet? Kondens i kåtan? Tätare yttertyg som inte släpper ut andning/kroppsfukt. Temperaturen runt nollan?
Under hösten sov jag i vindskydd med sovsäcksskydd och hade lite fukt nere vid fötterna på sovsäcken. Då sov jag inte med huvudet i säcken( inga mygg men ca 8 grader).
mvh
Harald
 
Re: kondens utifrån eller fukt innefrån?

bredviken; sa:
Jag har en fundering som angränsar till denna fråga. Vid övernattning i julas var min sovsäck mycket fuktig på yttertyget...

Kan inte svara på om själva fukten kom inifrån eller utifrån. Men eftersom du inte verkar ha haft det här bekymret förut med säcken bör det rimligtvis vara de annorlunda ytterförutsättningarna som orsakade att kondensen uppstod på yttertyget. Kanske hade en annan säck gjort skillnad, kanske inte.

/ G
 
Min erfarenhet

Jag andas inne i säcken när jag campar i vinterkyla. Det kan bli en olägenhet vid många nätter i låga temperaturer.

Men jag har på de turer jag gjort, upp emot två veckor men merendels runt en vecka, inte ansett att den olägenheten har varit så besvärande att den inte med råge uppvägts av komforten att sova med skallen väl nere i säcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.