Storlek på sovsäcken..

Ska införskaffa en ny sovsäck nu i dagarna, men blev osäker på vilken längd jag bör välja.
Jag är tjej och 19 år, men med tanke på att jag är relativt kort, 160cm, känns det ju aningen onödigt att köpa en sovsäck på tex 190cm.
Överväger att köpa en Marmot Wave II Junior (http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=MARMOTWAVE2JUNIOR) som är 165cm.
Jag tänker att det borde räcka på längden, men frågan är bara om den även räcker på bredden så att säga.
Jag mailade addnature och hörde vad de trodde, och svaret jag fick var:
"Om du är 160cm lång så kan du använda Marmot Wave II Junior.Det är förstås en smaksak hur rymlig man vill ha den men 165cm räcker absolut för god komfort."
Så, ska jag lita på det tro, och chansa på att den passar bra?
 
Jag kanske bara är minimalist och realist, men ju mindre sovsäck desto lättare sovsäck, ju mindre säck desto varmare blir det inuti.

// Jocke
 
Nu är det ju så att alla är inte medvändare eller sover väl i sovsäck som sitter som en kådis. Är man ivändare och sover med benen skilda behövs en rymligare sovsäck, eller vid varmare väder kanske en quilt.
Hursom efter provsömn eller filtigt brukande av DV-kameran vet man och kan förhoppningsvis fatta rätt beslut. Men mindre sorlek i samma lofthöjd och yttermatrial brukar vara lättast.
//J
 
Ungefär vad seobserver skriver tänkte jag när jag läste tråden imorse. Vuxna, särskilt kvinnor är bredare än vad barn i motsvarande längd är. Jag har inte en aning om trådstartaren är kurvig eller slank, bredaxlad eller späd och nästan oavsett hur hon ser ut så är hon grövre byggd än de barn säcken är sydd för. Skulle gissa att en vuxensäck av samma dimensioner bjuder på lite mer utrymme för benen, höfterna och vändningarna. O så klart, något hekto till att släpa på, det är ofrånkomligt...
 
Hittade inte den modellen på Marmot:s hemsida men annars anger de vidden både över axlar och höfter så den informationen borde de ha eller kunna ta fram på Addnature också. I värsta fall så får de väl mäta säcken. Sen är det ju bara att mäta dig själv och värdera utifrån dina vanor om du tror den passar dig eller inte.
 
Junior kontra Women's

Jag kunde inte heller hitta Wave II Junior på marmot.com
Men däremot finns det en annan juniorsäck:
http://marmot.com/spring_2007/kids/girls/trestles_junior_30/details
Där anger man Size for stature (längd) till 152 cm varför jag blir lite frågande till att man på "din" säck anger 165. Gällande Size for stature med marmot kan man oftast vara lite längre och det går ändå fin fint. Jag har själv en marmot säck som med Size of stature på 183 och jag är 186 lång och tycker det är perfekt.
Gällande övriga mått kan du jämföra med en Women's säck:
http://marmot.com/spring_2007/equipment/bags/outdoor/womens_angel_fire_reg/details
De som borde veta i Sverige är Granitbiten som har agenturen på Marmot, www.granitbiten.com
 
Det självklara rådet

Ha, nu kom jag på vad jag borde ha sagt tidigare. Beställ sovsäcken och prova om den passar. Passar den inte så är det bara att skicka tillbaka den. De är schysta på Addnature.
 
Det blev en McKinley Moana Alpine 19 för den som ville veta ;)
+3 comfort, -2 limit comfort, -19 extreme.
Den höll måttet under min 9 dagars Islandsresa i varje fall.
Man kan vara max 175cm lång i den, jag är 160cm och det var då nätt och jämt att den passade på längden faktiskt. Eller den passade väl ganska perfekt. Så jag inser nu i efterhand att det nog var en himla tur att det blev den här och inte den jag kikade på först.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonsson20 Storlek på sovsäck Bo och sova 6
Tomas J Vilken storlek har ni på era Amerikanska sovsäckar? Bo och sova 3
hdn Storlek på M-E:s sovsäckar Bo och sova 3
dmchris Storlek sovsäck - hur viktigt är det? Bo och sova 5
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
Samuel E MSR Hubba Hubba HP verklig storlek Bo och sova 6
jonas72 Storlek Staika Bo och sova 1
donutz WM Summerlite storlek Bo och sova 10
Brentman Sovsäck storlek?? Bo och sova 14
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.