Liggunderlag i sovsäcken?

Blir det bättre isolering att ha liggunderlaget(cellplast) i sovsäcken istället för under sovsäcken? Någon som provat?

Jag har aldrig provat och tänker inte göra det heller. Förstår inte meningen med det då liggunderlaget isolerar
mot kylan i marken, borde inte vara speciellt praktiskt heller.
 
Tvivlar på att det gör någon större skillnad värmemässigt, möjligtvis till det negativa, eftersom det torde vara nära nog omöjligt att få en sovsäck tät vid huvud/hals med ett liggunderlag som sticker ut...

Dessutom skyddar ju liggunderlaget sovsäcken från underlaget i vanliga fall.
 
Hur är din sovsäck och ditt liggunderlag skurna?
Markkylan är betydligt större än många tror.

Är du en irullare så bör underlaget i säcken göra att du snor in dig.

Berätta hur du sover och vilken säck samt underlag du har?

Jag vet att du tänker fel med de säckar och underlag jag brukar.

go tur
 
antagligen skulle du få undersidan på din sovsäck fuktig av kondens då sovsäcken ligger mot kyligt fuktigt underlag ..
 
Jag gissar att det största problemet du kommer att få är att efter en natts sömn med sovsäcken mot marken kommer sovsäcken att vara ordentligt fuktig till nästa natt/nätter. Därmed blir det sämre sömn kommande natt/nätter.
 
okomfort

Utöver vad som sagts om fuktig sovsäck om den ligger direkt mot marken,så om min kropp välja att ligga på ett cellplastliggunderlag eller på en mjuk sovsäcksinsida så väljer den sovsäckinsida, alla 7 dagarna i veckan. :)

Vad och hur/varför skulle det ev bli bättre med det omvända?

/Patrik
 
Jag kan inte komma på en enda anledning till att trycka ner liggunderlaget i sovsäcken, obekvämt, opraktiskt och ett effektivt sätt att förstöra sovsäcken mot tältgolvet. Inte minst om man har en dyr dunsovsäck vill man inte utsätta den för onödig fukt, slitage och smuts.
Ett liggunderlag i cellplast är dessutom lika tätt mot huden att ligga direkt på som en plastpåse varför det ganska snabbt blir klabbigt när hudens fukt inte kan transporteras bort.
 
Intressanta svar, om än dock lite dumförklarande?
Jag ska motivera min dumma fråga. Någonstans (jag kanske har drömt det) här på vårat kära forum har jag läst att ett liggunderlag som man klipper till så det passar i sovsäcken medför att om man vänder sig ligger på plats och så även sovsäcken. Nu hittar jag inte det här inlägget, men det ska finnas någonstans. Jag kände mig personligen skeptisk till det här påståendet och tänkte även samma sak att cellplasten borde agera "plastpåse" mot kroppen. Den extra nötningen på sovsäcken och även upptagningen av fukt hade jag inte tänkt på, även om det nu känns väldigt självklart. Men era argument är väldigt självklara och stärker mer eller mindre mina egna tankar i ämnet. Då kan jag förkasta tanken om att ha liggunderlaget i sovsäcken.
Sitter i träsket, cellplast/uppblåsbart liggunderlag. Jag har använt mig av uppblåsbart men tyvärr är jag aningen oförsiktig, kalla mig klumpig, och lyckades ganska snabbt få ett hål i liggunderlaget. Det blev kallt....och hårt.... Inte heller har jag hittat något cellplastliggunderlag som är i närheten lika bra isolerande och bekvämt som ett uppblåsbart liggunderlag, av förklarliga skäl.
 
,,bra cellplast liggunderlag har Thermarest olika varianter av den klassiska ridgeresten är sådana som funkar för mej ,,
 
Finns ju sovsäckar som har insydda liggunderlag också som en variant. Minns inte om det var Exped, Thermarest eller nåt annat märke..
 
Finns ju ett liggunderlag, som heter Klymit Inertia X frame, kanske finns andra varianter också, som är tänkt att ha inne i sovsäcken. Har inte provat, så att jag kan inte hissa eller dissa, men tanken är inte ny, så TS ska nog inte känna sig helt dum. Men man måste ju ändå ha något rent och torrt under sovsäcken, annars blir den ju som andra på påpekat smutsig och fuktig och i förlängningen kall.

Skulle kunna tänka mig fördelen att man kan ha ett oisolerat eller mindre isolerat liggunderlag, typ X-framen fast att det är kallare ute än liggunderlagets rekomenderade temperatur. Då man värmer upp liggunderlaget med sin kroppsvärme och isolerar det med sovsäcken. Eller tänker jag fel? Men det måste nog vara tillräckligt smalt eller utformat så att det inte hindrar att man kan stänga sovsäcken helt, med bafflar och huva eller göra så att loftet på säcken blir sämre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.