Få ner sovsäcken i påsen.

Hej!

Jag har tagit fram min ny sovsäck, en Fjällräven Paras M 12, när jag skulle få tillbaka den ner i påsen så var det lite svårt, jag har fått ner den nu, och min fråga till er är: Spelar det någon roll hur den ligger i säcken? När jag köpte den så låg den perfekt i säcken, nu är den något ojämn nertill, men den ligger i och det verkar inte som att säcken sitter hårdare kring sovsäcken nu.
Alltså: Spelar det någon roll hur snyggt rullat sovsäcken ligger i påsen?

En fråga till, Kan man knöla ner en syntetssäck utan att man skadar den på något sätt? Att fibrerna klumpar sig eller så.

Tack för svar!

MVH
Carl
 
sovsäckar

Alla sovsäckar bör väl knölas ner, så inte fibrer o dun kommer likadant hela tiden bara tryck så mycket du orkar
 
Knöla!

Hej!

Jag har läst lite olika råd om detta med hur man ska göra, jag gillar att knöla, men sovsäcken kom ju rulad. Hur kan jag höra med Min Paras M 12? Den kan väl inte ta skada av att knölas ner?
 
Lischke; sa:
Sedan kan man slå lite på säcken för att den ska se bra ut. ;)
Haha, kul citat ovan, ska jag tillämpa på andra friluftsprylar, vänner och bekanta...

Knölningen gör att fibrerna hamnar lite olika varje gång du knölar. Man kan också pula ned säcken, men det kräver lite extra teknik. ;)

Se bara till att du inte förvarar säcken nedknölad när du inte är ute på vift. I en stor nätkasse eller annan otät stor påse brukar vara bra. Hänger man upp säcken kan fyllningen lägga sig i ändarna med tiden, vilket är obra.
 
Strykarräven; sa:
Hänger man upp säcken kan fyllningen lägga sig i ändarna med tiden, vilket är obra.

Hur går det till? I en dunsäck ligger dunet i kanaler på bredden, och i en syntetsäck sitter väl hela fyllningen ihop i en enda matta?
Så om det ska lägga sig i ändarna måste mattan först ramla isär, och då är det ju redan kört.

Hur som helst, om man har en stor garderob eller ett förråd där man kan hänga upp saker på en pinne så är Ikeas hänggarderob (varianten i bomull) en bra, lättåtkomlig förvaring för hushållets samtliga sovsäckar.
49810_XXXXXXXX_S6.jpg

Längst till höger. Jag hänger inte mina säckar inuti den, utan lägger bara in dem fluffigt.
 
KNÖLA NER

Nordesjö; sa:
Strykarräven; sa:
Hänger man upp säcken kan fyllningen lägga sig i ändarna med tiden, vilket är obra.
Vilken välstädad garderob, (långt från ämnet)
Hur går det till? I en dunsäck ligger dunet i kanaler på bredden, och i en syntetsäck sitter väl hela fyllningen ihop i en enda matta?
Så om det ska lägga sig i ändarna måste mattan först ramla isär, och då är det ju redan kört.

Hur som helst, om man har en stor garderob eller ett förråd där man kan hänga upp saker på en pinne så är Ikeas hänggarderob (varianten i bomull) en bra, lättåtkomlig förvaring för hushållets samtliga sovsäckar.
49810_XXXXXXXX_S6.jpg

Längst till höger. Jag hänger inte mina säckar inuti den, utan lägger bara in dem fluffigt.
 
Nordesjö; sa:
Hur går det till? I en dunsäck ligger dunet i kanaler på bredden, och i en syntetsäck sitter väl hela fyllningen ihop i en enda matta?
Så om det ska lägga sig i ändarna måste mattan först ramla isär, och då är det ju redan kört.
Ska jag vara helt ärlig så har jag inte styckat mina gamla hängda och ohängda säckar för att se vad som händer. Däremot påstår en del att fyllningen skakas ihop i ändarna av sina "compartments"/utrymmen när säcken hänger längre tid. Har en polare vars syntetsäck illustrerar detta tydligt, som hängde på en vind i flera år, varefter fyllningen låg i "tovor" i den ända av de sydda utrymmena som låg lägst.

På din info låter det ju som att det inte skulle vara någon större fara, och ditt resonemang låter vettigt. Jag kommer nog ändå att köra "better safe than sorry" med mina älsssssskade små dyrgripar.
 
Re: KNÖLA NER

glanne; sa:
Vilken välstädad garderob, (långt från ämnet)

För att undvika eventuella missförstånd: bilden är Ikeas. Min egen garderob är mera
"Martin! Måste du ha alla dina friluftprylar liggande här inne - min finklänning luktar korvgrillning!"
"Älskling, det är DINA friluftsprylar också nu."
:)
 
Loft

Det där om att säckar inte ska förvaras komprimerade handlar inte om att saker ramlar omkring och klumpar ihop sig,skälet till att sovsäckarna ska hängas upp/ligga löst mellan turerna är för att de ska få en chans att puffa upp sig.Återfå loftet s a s.


peter
 
Re: Loft

ping; sa:
Det där om att säckar inte ska förvaras komprimerade handlar inte om att saker ramlar omkring och klumpar ihop sig,skälet till att sovsäckarna ska hängas upp/ligga löst mellan turerna är för att de ska få en chans att puffa upp sig.Återfå loftet s a s.
(Parentes): Är inte förlorat loft detsamma som att fyllningen tovat/klumpat sig, dvs att fibrerna i dunet eller synteten tappat spänst och därför minskar i volym?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Ut i skogen Hur få plats med all packning? Bo och sova 71
Salmiak Wiglo! Hur få det snyggt spänt? Bo och sova 9
xtrem Vart få man tag på renskinn? Bo och sova 11
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Snubblaren Hyr få tältet svalt? Bo och sova 21
monokrom Hur få bort mögel? Bo och sova 13
statemachine Försök att bränna ner stakadammens vindskydd. Bo och sova 17
Davva2 Hundsovsäck ner till minus 30 Bo och sova 8
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
rJohansson Hur packa ner tält bäst? Bo och sova 22
peter1959 Knöla ner allt lätt.. Bo och sova 77
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13
caisar Kompakt sovsäck ner till nollan? Bo och sova 5
Elmfeldt Gräva ner tält Bo och sova 4
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.