Påse för kängor i sovsäcken

På vintertid är det ofta nödvändigt att ha kängorna i sovsäcken annars är de härligt isiga och snudd på omöjliga att ta på sig på morgonen. Råkade ut för det på Mont Blanc (rätt dag som tur var) och hade sedan kängorna i en plastpåse i sovsäcken.

Men nu när man vet om det och vintersäsongen närmar sig borde det ju finnas något bättre än en plastpåse att ha dem i tycker jag. Hur förvarar ni era kängor i sovsäcken, eller har ni någon finurligare lösning?
 
Äh, ha ett par kängor utan foder så tar det ju inte alldelles så lång tid innan de är tinade. Har gjort så i alla år, även med pjäxor. Ser inte problemet riktigt. Se till att snöra upp dem först bara.

Jag vill iaf inte ha fuktiga kalla skor i sovsäcken, har problem att hålla den varm och torr ändå om det är riktigt kallt ute. Skor i plastpåse? Nja, inte för mig tack.
 
Senast ändrad:
Jag har filtskor i mina kängor som jag tar med mig i sovsäcken, själva kängorna lägger jag under sovsäcken mellan rumpa och knän och det brukar funka rätt bra.

Jag vet att Ajungilak sålde skopåse till sina vintersäckar för några år sedan, just för att man skulle kunna ta med sig kängorna i sovsäcken utan att smutsa ner.
 
är ett grundtipps. Annars lär det inte bli mycket sömn.....

Jag är 1.67 så det är sällan ett problem i mina vanliga sovsäckar, även om jag faktiskt lyckats få tag i en höst/vår-säck som är för 175 cm så är min vintersäck (PipeDream 800, comfort -17) hela 210 cm och gott om plats för prylar i säcken.

Och det här med att kängorna fryser annars är empiri, inte någon flummig teori. Det var inget vidare att dra på sig kängor som var helt täckta i is. Att snöra upp dem helt och öppna upp dem för att lättare ta sig i dem på morgonen borde snarare ge risk för att det även blir is i kängorna. Att skaffa nya kängor som är helt ofodrade är inte heller så realistiskt just nu, dessutom kändes det gott att ha all fodring som gick att få.

Det verkar finns en hel del skopåsar i nylon att köpa men jag hade någon slags tanke där man kanske hade ett tyg som kunde andas någorlunda så min kroppsvärme kunde hjälpa till att torka skorna lite. Kanske ha underdelen i nylon där man sätter sulorna och överdelen i ett material som andas lite?
 
Om du torkar kängorna i sovsäcken kommer ju fukten att hamna just i sovsäcken.
Här får man välja lite pest eller kolera, hellre fuktiga kängor på morgonen eller hellre fuktig sovsäck? Kängorna behåller man på under hela dagen så de kommer inte frysa till is, värre är det med sovsäcken...
Ett hett (förlåt, kunde inte låta bli) tipps är att ställa en petflaska med varmt vatten i varje känga när man vaknar. Det brukar tina upp kängorna bra och efter frukost har man redan tempererat vatten att diska och borsta tänderna i!
 
Det problemet skapas bara om man använder fodrade skodon med foder som inte går att ta ut, som blir typ frysta kycklingklumpar på morgonen. Det var ett av skälen till att jag slutade använda fodrade kängor efter en provperiod och åtegick till skalen, ett annat var att fodrat aldrig torkar under den varma årstiden.

Som gro och Joask202 tar upp; bätttre att använda ofodrade skodon med urtagbar filtladda att ta med i sovsäcken. Går också bra att ta med extra filtladdor att kunna byta till.

Raskesven
 
Ev skopåsar

bör aldrig vara plastpåsar, de behåller ju fukten... Nätsäckar i helsyntet fungerar väl. GDS
Skalkängor och laddor eller sockar med ombyte fungerar väl, liksom fotlappar och skohö.
Givetvis fryser fuktiga kängor till isklumpar. Därför är eldtält, eldhyddor att föredra vid minusgrader. Torkställning är en synnerligen funktionell tingest....
Alla som sovit i snöka en kall natt vet att kängorna inte skall förvaras i gånggropen....
Vid tältning utan kamin fryser kängorna regelmässigt.
Jag har aldrig sett någon som trots enorma arbetsinsatser lyckats torka fodrade kängor under turen...med skalkängor brukar ett par varma stenar och innersulorna över skafthålet fixa torkningen snabbt. Uppsnörning är en förutsättning för all skotorkning. Snörena eller remmarna torkar man lättas utanpå underkläderna med den fördelen att de då oxså är tinade....
Den som tagit på sig frysta skor och försökt gå med isblocken skall vara lycklig om kängan inte gått av i sulan...så att hålla skorna torra och ofrysta är viktigt, både för komfort och framfart.
 
Och det här med att kängorna fryser annars är empiri, inte någon flummig teori. Det var inget vidare att dra på sig kängor som var helt täckta i is. Att snöra upp dem helt och öppna upp dem för att lättare ta sig i dem på morgonen borde snarare ge risk för att det även blir is i kängorna. Att skaffa nya kängor som är helt ofodrade är inte heller så realistiskt just nu, dessutom kändes det gott att ha all fodring som gick att få.

Ja, kängorna fryser, det är självklart, men det tar ju inte mer än en kvart att tina upp frysta kängor utan foder, och snörar man upp dem är de lättare att få på. Mina meindl tog runt en timma att tina om man gick i vettig takt.
 
Även om det tar max en kvart att tina upp skorna är det väl klart smidigare att slippa?


Sen handlar det ju som sagt var inte om att torka kängorna, det handlar bara om att hindra dem från att frysa. Plastpåse gör alltså inget, tvärtom ser den till att sovsäcken inte blir för blöt.
 
Ja, kängorna fryser, det är självklart, men det tar ju inte mer än en kvart att tina upp frysta kängor utan foder, och snörar man upp dem är de lättare att få på. Mina meindl tog runt en timma att tina om man gick i vettig takt.

Läs nedanstående, från tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50049

I HighCampen på 5350m hade vi minus 43 grader celsius och som mest var de stormbyar med hastigheter upp til 90mph. Sönderblåsta tält, rasade snömurar och frusna fingar. Toppenväder med andra ord, :)

Är nog inte så kul att vakna med frusna kängor i den temperaturen, speciellt inte när man skall ge sig av mot toppen klockan 1 på natten som fallet var för mig på Mont Blanc. Det funkade med platspåse på senaste turen men skulle som sagt gärna ha något bättre förberett i framtiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
Nettan A Sovsäck/påse i fleece Bo och sova 6
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.