Syntetsovsäckar, Bäst, mest prisvärd eller hållbar just nu?

Jag undrar vad som gäller bland syntetsäckar just nu? Det var länge sedan min senaste syntetsäck blev platt som en pannkaka och fluffig som en masonitskiva, och jag har inte kollat in hur utvecklingen har rört sig. Vad är prisvärt, vad är hållbart och vad är bäst när det gäller syntetsäckar nuförtiden? För 10 år sen har jag för mig att det var MountainHardwear som var syntetkungar enligt tester (det var då jag slutade läsa utemagasinet), är dom det fortfarande?
 
Tycker fortfarande att The North Face Cat's Meow är den bästa syntetsäcken för vår, sommar och höst. Även om den är några år gammal. Kostar ca 1800 kr.
 
Just NFs Cat's Meow var en jag hade i åtanke när jag handlade syntetsäck för ca 2 år sedan. Det slutade med en Mountian Equipment Moonwalker II som var väldigt likvärdig. Gemensamt är fyllningen (Polarguard Delta). Är väldigt nöjd med den.

Mvh
Peter P.
 
Cat's Meow

Jag är väldigt nöjd med min Cat's Meow. Bästa säck jag haft för den varmare halvan av året. Värd varenda krona. Har en Fjällräven siluett som har en himla skön sovkomfort men kvaliten är inte mycket att hurra för.

Det är rea på Monnwalkersäckarna på Naturkompaniet just nu. Har beställt en Moonwalker V på deras hemsida (visste inte att de fanns i affärerna till samma låga pris). Vi får hoppas att den blir bra, ska ha den i svenska vinterfjällen och andra ställen där det kan bli både blött och kallt.
 
Ajungilak Denali kan annars vara ett alternativ. Jag har googlat runt lite och hittat en brittisk nätbutik vilka har ett riktigt lockande pris, säcken är visserligen tung men jag ser den som ett rejälare alternativ till moonwalker v, vilken jag dessutom inte kan finna så många recensioner om


Det står visserligen att de bara skickar inom england men jag ska skicka ett mejl och höra om de inte e peppade på att sälja till en frusen stackars svenne.

http://www.completeoutdoors.co.uk/Ajungilak-Denali-5-Season-Sleeping-Bag
 
Tycker fortfarande att The North Face Cat's Meow är den bästa syntetsäcken för vår, sommar och höst. Även om den är några år gammal. Kostar ca 1800 kr.

Hur är den säcken för oss som är horisontalt handikappade? Alltså, vi som har manligheten kring midjan! Sitter den som en gristarm runt julkorven eller gott om plats i den?
 
Svängrum i Cat's Meow

Jag tror nog att det går att få in även lite julkorv i Cat's Meow. Jag har aldrig haft en tanke på att den trång på något vis.

Jag tror däremot att du ska se upp för en del av Mountain Equipments säckar, de kan vara ovanligt trånga. Gällande min Moonwalker V, som jag skrev om ovan, som också är en Mountain Equipment, tycker jag dock snarare att det är för mycket utrymme i ibland. Så kanske en Moonwalker II kan vara ett bra alternativ? Om de har hyfsat samma mått vill säga. Ja, viktigt i sammanhanget är väl att jag är 174 cm lång av normalomfång.

Kan passa på att säga att jag blev mycket nöjd med min Moonwalker V. Den har en väldigt skön sovkomfort. Värmekragen är väldigt gosig och säcken torkar snabbt. Hittills har jag sovit i -25 och jag vaknade två gånger på natten för att jag hamnat vid sidan av liggunderlaget, snurrade mig lite för att få upp värmen och somnade om som en stock. Däremot är packpåsen undermålig. Kompressionsremmarna är för korta och har dessutom inget stopp som förhindrar att de åker ur spännet, så man måste trä i dem fyrtioarton gånger på en tur. Räkna med att behöva lägga exta pengar på en annan packpåse.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.