Priser på Hilleberg USA...

Satt och surfade runt på Hillebergs hemsida och upptäckte då att man kan köpa ett exempelvis nammtij GT2 för 2000 kr billigare än här i sverige.
Tyvärr så gick det ej att få de i USA att skicka till europa men kanske är det någon här som ska ut och resa.

Stefflo
 
Hillebergs outlet kanske?

Det känns lite surt och jag har också sett att det står att Hilleberg råder deras amerikanska återförsäljare att inte skicka bl.a. till Europa. Kolla deras outlet om du kan leva med nån minimal skada alternativt KG Jonsson i Sundbyberg som jag tycker har bra priser på HB.

Jag köpte precis ett till HB-tält, ett Allak, från outleten och jag hittar ärligt talat inte den lilla vävskada som ska finnas på en stånghållare. Fick det för 6480 kr mot 8100 kr nytt, GetOut säljer för 7950 kr + frakt. Jag skulle aldrig köpa ett tält där de påpekar "inte perfekt spänning" men en minimal vävskada eller liten lagning kan jag leva med för 1600 kr billigare pris, särskilt som jag redan har ett liknande tält.

http://www.hilleberg.se/outlet.HTM

Att nån först ska ta sig besväret att åka och köpa ett tält och sen kånka genom tullen med risk att fastna känns inte helt schysst. Man får väl köpa med sig saker för runt 1700 kr om det inte höjts på senare år.
 
Inte svära i kyrkan

...
Tyvärr så gick det ej att få de i USA att skicka till europa men kanske är det någon här som ska ut och resa.
Stefflo

Aja baja.

Betänk att trådar som ens kan lukta lite av typen "Det är för dyrt i Sverige - hur gör jag för att betala mindre" är som att svära i kyrkan.
Du vet talesättet "Svensken tänker blått, röstar rött och jobbar svart".

Jag tillhör dem personer som verkligen stödjer alternativa köpvägar för att slippa dubbel/trippelbeskattningar och annat påhitt.

Jag är nyss hemkommen från USA.
Köpte på mig rejält med grejor, betydligt mer än för 1700 kr, knallade genom tullen med ett leende på läpparna. Hade jag vetat om detta tidigare hade jag hjälpt dig med tältköpet.

Skatt har du troligtvis betalat och kommer att betala och betala och betala.
Dessutom köper du troligtvis dubbel/trippelbeskattade varor så jag hjälper dig gärna någon gång.

Lycka till med tältprojektet.

P.S Jag köpte en splitterny Nikon-kamera med objektiv, mellan 45-50% billigare än i Sverige :) D.S
 
Helt korrekt att Hilleberg rekommenderat återförsäljare i US att inte sälja till SE kunder.
Har bråkat med Hilleberg om detta, har dock inte orkat ta upp det i rätt.
Hilleberg bryter mot lagen gällande passiv försäljning, denna lagen gäller både i Europa och i nordamerika dock med den skillnaden att i Europa får de en tillsägelse medan i USA kan de få betala ut miljonskadestånd. Advokaterna menade att man både kunde dra Hilleberg samt de amerikanska återförsäljarna inför domstol. Jag samlade in bevis i julas men har inte orkat driva saken vidare.
Däremot har jag funderat på att dra igång en blogg om det, orsaken till detta är deras underbara svar på varför de bryter mot lagen.
De går från miljöhänsyn till att de vill värna om de amerikanska återförsäljarna, detta är förstås enbart skitsnack vilket jag poängterat till Hilleberg, skulle de bry sig om miljön hade de ordnat så att återförsäljare hade kunnat skicka produkt från närmaste hilleberg lager.
Det handlar förstås om att öppna upp en mer restriktiv marknad (USA) utan att förlora intäkter på en marknad där marknadsföringen i princip drivs av deras kunder.
Tack för informationen att de fortsätter med detta, ska ta och ge dem en möjlighet till att be om ursäkt och stoppa detta annars tar jag nog kontakt med advokaterna igen.
Men en rekommendation, det finns allternativ till Hilleberg, med samma kvalitet men billigare. Köper du ett Hilleberg betalar du ca: 2' - 3000 för märket (baserat på att du kan få tältet ungefär så mycket billigare på icke Hileberg marknader), är det värt så mycket?
 
Jag gör också så själv ibland. Har handlat Nikon D90 i Hongkong i november m.m. Men däremot är jag inte så pigg på att handla dyra prylar åt andra än mig själv pga tullen. Jag fick prata med en polis, ej tulltjänsteman, i 25 minuter på Arlanda en gång när jag hade med ett avgassystem till MC och en metalwood-golfklubba åt en kompis. Jag fick till slut passera med en arg förmaning om "gör inte om här!" efter att han gått igenom ALLT mitt bagage inkl. min Filofax, som man hade i nådens år 2004. Han hittade inga kvitton.
 
Som övertygad Hilleban tror jag inte på det där påståendet. Metoderna du nämner är jag förstås emot men "en gång Hilleberg alltid Hilleberg" gäller för mig. Köpte just mitt andra HB-tält enligt ovan. Det finns inte en grej man kan störa sig på, allt är genomtänkt och funkis. Som normal vandrare/fiskare/jägare köper man inte så många tält på en livstid så varför gå på second best? Duckar för mothugg... Jag har självklart inte testat så otroligt många andra tält, vet bara att HB funkar perfekt och har inget övrigt att önska.

Men en rekommendation, det finns allternativ till Hilleberg, med samma kvalitet men billigare. Köper du ett Hilleberg betalar du ca: 2' - 3000 för märket (baserat på att du kan få tältet ungefär så mycket billigare på icke Hileberg marknader), är det värt så mycket?
 
Det har väl varit uppe ett gäng gånger men det är inte OK enligt forumreglerna att diskutera hur-du-slipper-skatt eller fulkartor till GPS m.m. Sen kan man ju själv tycka vad man vill om det. Går det inte att handla HB från England då vi är i samma union då?

Uppmaning till brott
Att uppmana eller uppmuntra andra till brott (tex tips om piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet.
 
Har frågat Hilleberg...

Jag förstår dig helt och fullt Niklaz. Skulle nog inte heller satsa på att köpa åt andra
när man kan passa på att handla till sig själv. Är ju inte så kul att ta risken för andra.
Men var ju tvungen att ställa frågan.

Som en kul grej så skickade jag ett mail till Hilleberg och fick detta svar.
Jag kan ju inget om valutafluktuationer men känns som att att det är ett
svar lite taget ur luften. Dania tycks ju vara mer påläst på detta ämne känns det
som än vad jag är som en glad surfare bara.
Jag har ju inga planer på att starta en olaglig införsel av Hilleberg tält bara för detta
me tycker bara det är konstigt att priserna är så mycket lägre.

*******************************************************
MITT MAIL

Hejsan!

Satt och surfade runt på er sida då jag är väldigt sugen på ett Nammatj GT 2. Upptäckte då
att med en dollarkurs som idag på 8,11 så kostade tältet 5474 kr i USA och 7350 kr här
i sverige. Köper man det i Tyskland och England så får du betala 7436 kr med dagens EUR kurs.

Är det inte så att alla tält tillverkas här i Sverige och borde då inte vara billigast här med tanke på frakter och allt.

Mvh
Stefan

****************************************************
SVAR

Kan man tycka, men valutafluktuationer styr mer än så om man jämför över olika marknader med olika valutor.

Hilleberg AB
 
Satt och surfade runt på er sida då jag är väldigt sugen på ett Nammatj GT 2. Upptäckte då att med en dollarkurs som idag på 8,11 så kostade tältet 5474 kr i USA och 7350 kr här i sverige. Köper man det i Tyskland och England så får du betala 7436 kr med dagens EUR kurs.

Tycker inte prisskillnaden är anmärkningsvärd. I Sverige betalar vi 25% moms på det mesta vilket jag gissar inkluderar tält(?). Många US-stater saknar moms eller redovisar den inte i priset.
Dvs jämförbart svenskt pris är 7350/1.25=5880 sek exl moms. Priset handlaren får ut i Sverige är alltså 7.4% högre än i USA. Den skillnaden kan troligtvis bortförklaras med valuta fluktuationer, större volymer, bättre konkurrens annat löneläge mm.

Men visst åker du över och smugglar in tältet till Sverige så finns det en rejäl hacka att tjäna.

Däremot är prisskillnaderna på tex Leatherman otroliga. Köpte nyligen en Juice C2 för ca 42 dollar (336 sek). Motsvarande pris är 800 sek i Sverige, dvs 138% högre.
 
...
Däremot är prisskillnaderna på tex Leatherman otroliga. Köpte nyligen en Juice C2 för ca 42 dollar (336 sek). Motsvarande pris är 800 sek i Sverige, dvs 138% högre.

Jag brukar rekommendera den som tycker det är jobbigt med att man köper grejor ibland så billigt att kontakta tex skattemyndigheten och fråga om det finns möjlighet att få göra en slags inbetalning som skall täcka förlusten som staten gör när man inte betalar samma pris i Sverige.

Jag vet faktiskt 2-3 personer som har gjort det och dessutom faktiskt även fick betala.
Däremot hängde jag inte riktigt med på varför dem köpte deras prylar då i USA om dem fanns i Sverige.
Jag hoppas ju att dem inte fanns vid det tillfället i Sverige eftersom dem köptes där + extra inbetalningen i Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.