Primus Micron vs MSR Pocket Rocket

Primus Micron eller MSR Pocket rocket, vilken ska man köpa? någon som har erfarenhet av dem? Micron är dyrare men har inbyggd tändare...

Optimus Crux! Jag skall själv köpa ett kök och tycker att Crux är mer intressant de alterantiv du gav p.g.a. sitt sörre brännhuvud och att det viks ihop så smidigt. En nackdel är priset.

/A

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!
Jag gillar min PocketRocket som jag haft ett år nu. Liten, lätt och behändig, men jag önskar att den hade piezotändning. Tänder med en minicigarettändare, tycker det är smidigare än tändstickor. Är ensamvandrare numera och fixar mat och varm dryck i raketfart....
Hälsn. BrittMarie

Röda lådan?

Vad väger fickraketen inklusive plastlåda? Vikten som anges är väl utan låda, men lådan måste vara med? Räknat med förpackning är väl micron lättare?

/Björn - som äger ett minikök men alltid kör MFS iallfall, man kan ju vingla och spilla ut gräddsåsen annars.

Kommer inte ihåg vikten på Pocket Rocket, under hektot tror jag. Jag har inte med den röda lådan ut, tar en plastpåse om raketen och stoppar den i kaffepannan.
BM

monkeyboy; sa:
Primus Micron eller MSR Pocket rocket, vilken ska man köpa? någon som har erfarenhet av dem? Micron är dyrare men har inbyggd tändare...

Jag köpte ett pocketrocket nyligen, delvis på grund av att pietzotändare har en tendens att strula enligt utsago.

Pocket rocket

Har en pocket när jag är själv eller max 2 fungerar utmärkt, o en tändare har man väl alltid med sig ändå, skall väl ha en liten mysbrasa kvällstid, vet inte jag heller vad en väger med den röda asken,men det känns ganska försumbart med tanke på de 88gram som raketen väger(trorjag) bra effekt men kan hålla med om angående stöden som lutar inåt,men pietzotändare på så små kök känns onödigt tycker jag samt att en del strul förekommer, då har man ökat vikten med något som inte fungerar de ni" litepackers"! lycka till med ditt köp.

Re: Röda lådan?

Vandrare; sa:
Vad väger fickraketen inklusive plastlåda? Vikten som anges är väl utan låda, men lådan måste vara med?

Min våg säger 119g totalt, 84g för enbart Pocket Rocket. Jag vet inte hur exakt det är.

Lådan bör nog vara med för annars är det rätt lätt att vika kärlstöden (eller vad det heter). Man kan kapa några gram om det roar en, men det finns inte mycket att tjäna på det.

crazy; sa:
monkeyboy; sa:

Jag köpte ett pocketrocket nyligen, delvis på grund av att pietzotändare har en tendens att strula enligt utsago.

Jag har haft en pocket rocket runt ett år och jag valde den till stor del av samma anledning som Mr Crazy, pietzotändarna är dynga det känns bättre utan!

-Patric-; sa:
Jag har haft en pocket rocket runt ett år och jag valde den till stor del av samma anledning som Mr Crazy, pietzotändarna är dynga det känns bättre utan!
Kan hända att ni har rätt, men mitt Primus med piezo, har fortfarande (efter flera års användning) inte strulat vid tändning (men självklart har jag med tändstickor (för candle lanternan, lite mys måste man ju ha oxå).

/Håkan

Tack för era svar!

Tack för alla svar!

Det ser ut som om det blir ett primu eller möjligtvis ett Optimus Crux då.

Känns ju bra att stöda den svenska outdoor industrin lite också =) Fast å andra sidan är väl säkert primus uppköpt av något internatinellt bolag... ;D

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips