Primus EtaPower MF och bensin problem

Nytt begagnat rör

Uppdatering:
På måndag skall Primus skicka mig ett begagnat rör istället (posten hade redan gått idag).
 
Rör

Jo jag har sett det också men tänkte ge Primus en chans att fixa detta problem. Annars får jag lämna tillbaka det och köpa något annat istället.
 
Väntar med spänning på rapporten, har köpt en sådant kök jag med.

Testade först med fotogen och det blev exakt som du beskriver här fast på mycket kortare tid. Förvärmde, fick igång förgasningen, det väste på bra och jag ställde dit kokkärlet. Efter ett tag verkar det som rörböjen blev för kall (dvs förgasningen avtog) så jag fick stor gul låga och efter ytterligare ett tag så kom det fotogen nere i förvärmningskoppen igen så det började brinna där nere.

Ny förvärmning, samma procedur igen.

Testade med t-röd och annat munstycke och det fungerade lite bättre men om jag inte missminner mig blev det samma sak efter ett tag. Tänkte köpa renad bensin och testa i helgen.

Men rent spontant utan någon erfarenhet av denna typ av kök så blir det helt enkelt för kallt i röret som går vid sidan om brännaren vilket resulterar i att vätska tar sig förbi igen och rinner såklart ut under köket (om koppen blir full).

Eller är det meningen att det kontinuerligt ska komma ut vätska i koppen och hjälpa till med värmning av rör med mera?

Enligt primus kan man endast "i nödfall" köra det med fotogen. Att det går lite dåilgt med fotogen är alltså inte förvånande. Vad gäller t-röd så är köket inte alls gjort för det. Etanol är skadligt för de flesta gummisorter så det finns dessutom en uppenbar risk att du förstör packningarna om du kör med t-röd.
 
Jo, det kan jag mycket väl tänka mig. Det var mest för att testa och se om jag kunde få igång processen och få den att hålla i sig med något mer lättbrinnande.
 
Om köket redan har problem att hålla värmen på förgasarslingan (som verka sitta låg och nästa helt utanför elden) så underlättas det knappast av att man provar med T-sprit då sprit är känt för att dra stora mängder med förgasningsvärme gentemot andra bränsletyper.

i Speedway så har motorerna knapp några kylflänsar då alkoholen som används som bränsle i dessa kyler motorerna så pass mycket...

när det väl är i ångform så brinner T-sprit, fotogen och bensin lila lätt - problemet är att just producera ånga i tillräcklig mängd och tryck
 
Senast ändrad:
Aha, förklarar varför jag tyckte att t-röd brann bra/lätt men inte producerade tillräckligt med värme.
I vilket fall så har jag testat mitt kök med bensin idag och det verkar fungera tillfredställande, men jag fick ingen blå låga.

Det blev ett bra väsande och kontinuerlig förgasning, men den brann fortfarande med en lite hög, gul låga. Verkade inte sota så mycket och smälte snö och kokade vatten fort.
 
kollat att du använder rätt munstycke för bensin - har man gasmunstycket så kommer det ut för mycket bränsleånga gentemot indragen luft och det brinner inte rent.

T-sprit har mycket lägre energi per vikt och volym än bensin och följdaktligen behövs det mycket mera bränsleånga per luftandel för samma värmemängd - förmodligen hade inte ens gasmunstycket varit tillräckligt stort för att fullt ut kompensera T-spritens lägre energiinnehåll och större massaflöde.
 
Böjt rör

Idag använde jag köket igen och efter att ha böjt upp röret, dvs vinkeln ökade så kom rör-loopen längre bak och hamnade då i själva elden. Detta ledde till att köket funkade mycket bra. Vattnet värmdes mycket snabbare än tidigare och jag slapp sot med mera. Klar förbättring!
 
Vänta här nu... Jag har ett sånt kök som jag inte orkat testa än, men ska börja använda nästa vecka och röret går ju runt brännaren, alltså inte mitt genom elden... Så ni rekommenderar alltså att böja till röret så att den går genom själva lågan? Ok... good to know. Gör en minnesanteckning.

//Lars
http://www.lostcyclist.com/
 
Nytt rör

Att röret går utanför verkar det göra på alla kök så jag tycker det är lite konstigt att Primus bad mig böja till röret. Dock så fungerar det mycket bättre efter att jag gjorde det.

Nu visade sig att jag inte kunde få ett begagnat rör utan skall få ett nytt rör från fabriken istället. Det skulle dock ta lite längre tid.

Lars, jag skulle först prova utan att böja för att se om det behövs eller inte. En anna nrekommendation är att "leka" med köket hemma innan du ger dig ut för det var lite klurigt att få rätt mängd bensin. Skall du köra med gas så funkar det rakt av dock!
 
undrande

hej är också ägare av ett etapower mf som jag hade med mig på vintertur i fjällen blev dock ett stort fiasko... som tidigare användare skrivit så är det väldigt svårt att förvärma och när man får igång det så är det som att effekten är väldigt låg :S och efter ett tag (olika varje gång jag testat 5-15 min) så övergår det från "svetslåga" till flammande gul eldslåga...
Undrar nu ifall någon fått sitt kök reklammerat pga av detta besvär? Är det enbart ett användarfel? Har alla böjt sina rör? är det någon som inte har haft problem med sitt kök? undrande ägare...
ps. med gas går det som smort...

tacksam för svar.

Mvh erkali
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
fr3dr1k Primus EtaPower MF Kök och brännare 7
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
ErikThorsell Efterbrännare på Primus Etapower MF?? Kök och brännare 3
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
jbella Primus 2007, EtaPower Kök och brännare 1
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.