Hjälp med att starta ett flerbränslekök

Många kataloger har haft sina rena felaktigheter, Bra katalogförfattare och kunnig i ämnet är inte alltid med likhetstecken mellan.
 
Beklagar!

Om du hade sökt på forumet innan hade du inte köpt köket. Det är felkonstruerat och förvärmer inte bränslet tillräckligt. Reklamera eller böj upp förvärmningsslingan så att den istället för att sitta i nivå med brännaren sitter lite snett ovanför den.

Med tanke på att köket är kontaminerat med etanol, så faller nog reklamationsalternativet. Istället kan du satsa på att böja till förvärmningsslingan, så får du nog ett bra kök.
/Niklas
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Böja till förvärmningsslingan ?!?! Kan någon förklara...

Jag har gjort 2 försök med mitt MF och k'änner mig inte helt trygg all info om hur man gör önskas

Test 1 http://goo.gl/0RmOS
Test 2 http://goo.gl/NCYCy



EDIT Hittade detta
"Reklamera eller böj upp förvärmningsslingan så att den istället för att sitta i nivå med brännaren sitter lite snett ovanför den"

Mitt ser idag ut enligt nedan

5149406615_2e1b876c97_z.jpg

5149403859_83a7fc9bc9_z.jpg
 
Senast ändrad:
salgo60:

av filmsnuttarna verkar inte ditt kök vara speciellt kry - det brinner på flera ställen även efter förvärmningen vilket indikerar läcka i någon skruvförband mm. kontrolldra dessa och om du har plockat isär tidigare så se till att ev. packningar sitter där dom skall. (att dra till så menar jag vad som rimligen går att göra med medföljande service-vertyget - inte med rörtången med en meters skaft)

Det skall bara brinna på ett ställe (brännaren) och med blå låga när förvärmningen brunnit ut och får du inte det tätt trots att du har dragit till allt enligt 'boken' så är det läge för reklamation - är tätytorna i kopplingarna redan skadade från fabrik så blir dom inte tätare bara för att man drar åt lite till...

Om du inte öppnat köket innan så brukar det sitta så hårt redan från början att du inte kan dra till hårdare med servicevertyget med handkraft och brinner det runt kopplingarna trots detta så är det definivt läge för reklamation. om du har bytt munstycke så se till att de är rimligt åtdragna i sina hållare.
 
Tack Torbjörn skall kolla detta

Kan någon förklara detta med olika nippelstorlekar vad händer om man har fel dimension
 
Munstycket skall släppa ut rätt brännslemängd för en god blandning så att just det bränslet brinner optimalt. Har du för litet hål kan du inte få full fart på köket och har du för stort hål kommer bränslet att kyla ner mer än brinna optimalt.
Till ditt kök har primus tre munstycken. Använd rätt till rätt bränsle. Det är obra att leka med munstycken till andra kök även om fästgängan stämmer. Munstycksnumret står instansat på munstycket.
På dina filmer läckte någon förskruvning det skall bara brinna i brännaren. Blå väsande lågor.
 
Man kan alltid prova med olika munstyckstorlek och se om det brinner lagom med använd bränsle - det exploderar inte om man gör fel utan konsekvensen är om hålet är för litet så brinner lågan magert och vill nästan lyfta ifrån brännaren och slocknar/blåser ut lätt vid vindpust, medans man får en låga med gula toppar och brinner fett om hålet är för stort med för mycket bränsle. Munstycket med största hålet används för gas och munstycket med minsta hålet används för fotogen/diesel - dock brukar det inte vara någon katastrof om man kör bensin med gasolmunstycket sittande kvar i köket, medans har man gasmunstycket kvar vid fotogen så kan det brinna lite väl gult och avgaserna lukta mycket flygplats...

man skall heller inte förvänta sig att samma munstycke fungerar bra för samma bränsle både vid havsnivå och på hög höjd över 4000 meter - tvärt om är risken att det brinner för fett på hög höjd pga. den tunnare luften och den mindre syremängden per volym luft och det kan fungera att gå ett steg med munstycke med smalare hål.

Personligen tycker jag att gasolmunstycket fungerar bättre på bensin än med gasol när det gäller omnifuel vid havsnivå men behöver inte alls vara så på 2000 meters höjd.
 
Tack

Plockade isär och drog åt munstycket löste problemet med läckage. Stort tack...

Fråga om lågan tycker mitt 0,28mm munstycke ger lite väl gul låga
http://goo.gl/vXeTV

Vad menas med "brinner fett"?

Rockar fett har jag hört tidigare....
 
Senast ändrad:
Brinner fett eller brinner rikligt innebär att det är mer bränsle i gas/luftblandning än det finns syre och det kan inte brinna fullständigt.

Det ger ofta lysande låga, sot och luktande avgaser i avgasplymen - och också hög andel kolmonoxid.

En cigarettändarlåga är en låga som brinner 'fett' då den är lysande i huvudelen av lågan pga. syrebrist i lågkroppen - dock hinner det i det här fallet precis som stearinljus bränna upp sotet av luften som omspolar precis invid lågan och det brinner relativt sotfritt.

Det beror också på bränslet och bränsle med långa kolkedjor behöver tid för att bryta ned kolkedjorna i mindre bitar och det hinns inte med vilket man ser på typiska utomhusmashaller som brinner ofta med sotande låga

Mager låga är när bränslegaserna är så utspädda i luften att de nästan inte vill brinna och brinner blått när de brinner.

När det är perfekt blandat med luft så att efter förbränningen bara är vattenånga och CO2 av bränslet och ingen syre kvar så kallas det för stökeometrisk blandning - och ger också den hetaste lågan samt brinner blått

---

det jag såg på din video är att det brinner med färgning av lågplymen men blått precis vid brännaren - när du drog på extra så blev det stänk av klargult för att förgasaröret inte var tillräkligt varmt ännu för den pådraget du nu gjorde och det kom droppar av flytande bränsle som gjorde blandningen för fett i korta pulser och som avtog kvickt. (regeln är att när du drar på så gör det lite långsamt så att lågan som växer till sig hinner värma mer på förgasarröret - speciellt om det är nyligen startad kök.)

Det är dom här klargula lågtopparna som skall undvikas så mycket som möjligt då det är dom som innehåller både avgaslukt och hög halt av kolmonoxid (någon enstaka gul slinga då och då vid fotogen/dieseleldning kan dock inte undvikas pga. bränslets natur med långa kolkedjor) . - Obs för att klargöra så menas 'gula toppar' samma typ av lysande lågtoppar som man ser på en tänd ciggarettändare - inget annat.

färgningen som du ser innan du drog på är förmodligen från föroreningar från förgasarröret och hatten på din brännare - är dom gjorda i rostfritt stål så har dom tendens till att färga lågan en smula med lite rödgul ton i elden när dom börja bli glödvarma och detta är helt normalt (min gasbrännare i trangia gör likadant) - är det blått vid starten efter att förvärmningen brunnit ut och det blir svagt rödgulton i lågan när hatt/förgasarör börja glöda så smått så är det inget att bry sig om utan elda på vidare bara.

Har du kokat över och det kommit mat eller vatten på brännarhuvudet/slingan så kan det brinna knallgult ett tag av natriumet i koksaltet som fanns i vätskan - det försvinner efter ett tag och skall inte förväxlas med för fet bränsleblandning.
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips