Hjälp med att starta ett flerbränslekök

Tjena
Köpte i dagarna här ett EtaPower MF , skall iväg ett par veckor och klättra i Spanien och tyckte att jag skulle behöva ett kök som fungerade med många olika bränslen.

Nu till saken då, Efter mitt första manliga karakars försök utan att läsa bruksanvisningar eller liknande och helt utan någon erfarenhet utav sådana här kök så bar jag mig ut i höstmörkret utanför dörren och gjorde mitt första startförsök. efter 15 min så sprang jag in igen med gulaschsoppan kall..

Idag då så gjorde jag mitt andra försök efter att ha läst instruktionsboken ordentligt..
Jag köpte ett nytt bränsle på macken, nåt Etanol som skulle vara för stormkök och liknande,
Nippel 28 till köket dvs en nippen för bensin och liknande bränslen.

Vrider på "gasen" någon sekund, ser att tussen nere vid förvärmaren blir fuktig tänder på tussen och låter det brinna..
Nu förflyttar sig elden ifrån "koppen" med tussen i upp till själva brännaren..
när den gula elden försvinner så blir elden blå.

det är nu som det börjar strula för mig,
Jag lyckas inte hålla elden vid liv, jag har testat alla tänkbara olika sätt, aggressiv stil att ge mycket bränsle och defensiv osv osv..

Är det så att köket bara fungerar med bensin , gas och fotogen? (har testat med t-röd också första dagen)

Idag fick jag äta gulaschsoppan hemma på spisen :(

Tack för kaffet! mvh Fredrik
 
Jag har själv ett primus omnifuel, och när det gäller den så kan man inte använda sprit, utan det är bara gas, bensin, fotogen eller diesel som gäller. Jag misstänker att någonting hände i och med att du körde med T-röd första dagen.

Försök att öppna alla ventiler till slang osv. och låt ev. sprit förångas innan du gör nytt försök med annat bränsle.

Mvh /Joel
 
Bränslen har olika egenskaper, tändtemperatur, enrgiinnehåll etc.
Kök är enkla mekaniska tingestar.
Du skaffar ett MF-kök, byter nippel och kör med etanol och får det inte att fungera.
Inga problem men vad vill du göra?
Köra på bensin eller på fotogen?
Etanol använder du för att förvärma med när du kör på fotogen.
Kör du med bensin kan du förvärma med bensin.
Rätt munstycke för rätt bränsle.
(Etanol skall du inte bruka som bränsle då det löser packningar etc förutom att det är ett lågvärdigt bränse, dvs tungt.)
Sen förvärmer du med stängd kran, och tryck i bränsleflaskan. När förvärmingssoppan är nästan slut öppnar du kranen och då skall det brinna med blå låga och dåna. Svårare än så är det inte.
Nästa gång blir kaffevattnet varmt!
Go tur
 
Enligt produktbladet skall ditt kök gå på "både gas och flytande bränslen, såsom kemiskt ren bensin, bensin, och i nödfall även fotogen." Prova med alkylatbensin dvs gräsklipparbränsle.

T-röd består till större delen av etanol så du har provat samma typ av bränsle två kvällar i rad.
Jag har hört om andra försök att köra flerbränslekök avsedda för bensin och fotogen på etanol eller metanol. Det har gått lika dåligt som för dig.

Sök lite mer här på forumet så hittar du nog fler inlägg i frågan.

Mvh, Klas
 
Okey men då är det bränslet som är problemet då!
Trodde i min enfald att det skulle fungera med alla sorters flytande bränslen..

Ska göra ett nytt försök imorgon med bensin då och rengöra allt innan!
Nästa fråga kanske kan bli hur rengör man köket på bästa sätt?
 
Som redan nämt - du provade med sprit och det är väldigt få flerbränslekök som fungerar med just etanol (spriten stjäl ofta för mycket värme i förgasarslingan och det behöver gå ut ungefär dubbelt så mycket bränslegaser ur munstycket per tid i jämförelse med gasol och bensinånga). Även om förgasningen skulle räcka så behövde man ett munstycket med ca dubbla gasflödet för lågan på spritgaser inte skall brinna för magert och slockna.

Det finns folk som har provat med E85 i dylika kök med samma nedslående resultat trots att det är 15% bensin i det - för mager gas-luftblandning och förgasarslingan värms inte tillräckligt för att producera tillräckligt med bränslegas. Om någon undrar varför modellflygsmotorer och speedway-motorer knappt har några kylflänsar så beror det just på att bränslets förgasning (läs metanol och etanol) räcker nästan ensamt till för att kyla motorn.

Det finns några gamla Optimus fotogen/flerbränsle brännare som faktiskt kunde ta T-röd - men då var man tvungen att sticka ned ett rör med mindre hål i 'koppen' för att strypa luftflödet för att lågan skall hålla sig kvar och inte bli för mager.

Köp en dunk akylatbensin (miljövänligare soppa för gräsklippare etc.), Obs, fyrtaktsmodellen, alternativt heptan eller kem. ren bensin i målarbutiken så går det förmodligen mycket bättre. var dock försiktig då bensingaser är mycket eldfängda och kryper efter marken.

kan du hitta köksfotogen typ statoil blå eller motsvarande så går det också, men är bökigare att få fart på (kräver mycket mer förvärmning)

---

Tror du inte behöva rengöra så mycket utöver att blåsa slangen och köket ren från flytande etanol. Bensinen kommer ganska snabbt blanda och tvätta ur kvarvarande T-sprit, det är möjligen första starten som kan vara en smula knepigt om den är spritrik tills allt är genom sköljt med bensin.
 
Töm ur bränslet och blås-skaka ur det sista ur slangen-rören. Det lilla som blir kvar gör varken till eller från. Jag har ju ett Optimus 111 som fick "virvelmunstycke" (egen konstruktion, munstycke med spår som får bränslet att rotera) och det går på allt från smörjfett )nästan) till dålig vodka. Bäst går det faktiskt på diesel eller flygbränsle.
 
Tjena
Köpte i dagarna här ett EtaPower MF , skall iväg ett par veckor och klättra i Spanien och tyckte att jag skulle behöva ett kök som fungerade med många olika bränslen.

Beklagar!

Om du hade sökt på forumet innan hade du inte köpt köket. Det är felkonstruerat och förvärmer inte bränslet tillräckligt. Reklamera eller böj upp förvärmningsslingan så att den istället för att sitta i nivå med brännaren sitter lite snett ovanför den.
 
om man väljer ett annat MF-kök så kommer det fortfarande inte att fungera med T-sprit/Tenol.

mao. så kommer inte reklamationen att accepteras om man hävdar att det inte fungerar med T-sprit/tenol då det inte står någonstans i beskrivningen att man lovar att det fungerar med just T-sprit/Tenol...

Dom flesta MF-kök lovar att det fungerar från gasol/bensin till flygfotogen/diesel, men ingen av dessa nämner T-sprit/tenol någonstans och i någon MF-kök stod det tom. utryckligen att T-sprit/tenol inte fungerar som bränsle.

---

Innan man anser köket felaktigt så bör man kolla med kem. ren bensin, akylatbensin, köksfotogen och se om det fungerar med dessa - fungerar det bra dessa bränslen så finns det ingen skäl till reklamation, men fungerar det dåligt även med dessa bränslen så är det annat läge.

T-sprit/tenol fungerar _bara_ i trycklösa öppna spritbrännare av den typ som finns trangia kök och motsvarande kopior. - och i urgamla optimusbrännare med rätt insatsrör...
 
Jag har för mig att (det numera konkade) Outside nämnde något om T-röd som nödbränsle till MSR XGK II i sin urgamla katalog (1991?), fast det köket lär ju t.o.m. gå på Saké!. Fast bäst går det givetvis på kemisk bensin eller fotogen (beroende på munstycke), samt för ett icke ringa oväsen.
/Niklas
 
Jag har för mig att (det numera konkade) Outside nämnde något om T-röd som nödbränsle till MSR XGK II i sin urgamla katalog (1991?), fast det köket lär ju t.o.m. gå på Saké!. Fast bäst går det givetvis på kemisk bensin eller fotogen (beroende på munstycke), samt för ett icke ringa oväsen.
/Niklas
Det blev solgt Optimus 111, og andre med lik brenner som kunne anvende T-rød med stryprør, det er laget trykkbrennere for sprit, men det har aldri vært noen stor suksess.

Multifuel brukes for alt som kan gå på flere typer brensel, og et typisk multifuel køk går på bensin, fotogen og andre brensler med omtrent samme egenskaper.

En reklamasjon i forhold til at MF ikke virker på sprit kan vel da bare bero på at man har fått feil informasjon av selger.

dsk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
041102 Starta Optimus Hunter Kök och brännare 9
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.