Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor?

Trangias säkerhetsflaskor är försedda med en säkerhetskork som även säljs separat för omkring sextio kronor. Går denna säkerhetskork att skruva på PET-flaskor?
 
Nej.

(Gud ske lov! Annars skulle säkert en massa gramjägarfanatiker
börja använda PET-flaskor för sitt campingköksbränsle... Hu!!!)
 
Halaj!

Jo, många (gramjägare) vill inte släpa med en litertrangiaflaska för bara en helg. Man vill ju optimera flaskans storlek till mängden man behöver. Och att ha en en liten skvätt i botten på en stor flarra är ju inte optimalt.
Dessa ”laboratorieflaskor” kör jag på kortare expeditioner. Jag är trygg med dem. De finns inte i dagligvaruhandeln, men finns på Hornbach.
Har panelen här åsikter om dem? Dum fråga kanske. Panelen har alltid åsikter. Det är dem jag vill höra.

//T
 

Bilagor

  • labbflaskor.jpg
    labbflaskor.jpg
    32.1 KB · Visningar: 1,216
Jo, många (gramjägare) vill inte släpa med en litertrangiaflaska för bara en helg. Man vill ju optimera flaskans storlek till mängden man behöver. Och att ha en en liten skvätt i botten på en stor flarra är ju inte optimalt.
Nu finns det ju inte bara enliters Trangiaflaskor att välja på, jag ser att du har vad jag tolkar som både enlitaren (506010) och halvlitaren (506005) på bilden redan. Det finns även en 0,3-litersversion (506003) som inte är mycket större än ditt större labbkärl, väger 95 gram inklusive säkerhetskorken...
 
1. De är inte avsedda att användas som bränslebehållare.
2. De saknar säkerhetskork (som hindrar bakflamma att nå in i flaskan).

Borde räcka som motivering... :)
 
1. De är inte avsedda att användas som bränslebehållare.
2. De saknar säkerhetskork (som hindrar bakflamma att nå in i flaskan).

Borde räcka som motivering... :)

Halaj!

Jag tycker att ditt argument 1. går bort.
Det är skitsamma vad kärlet är tänkt till, frågan är om den funkar. För titta på flaskan du köper T-dojan i. Jag tycker inte att vare sig korken eller flaskan känns det minsta robustare än en PETflaska. Uppenbarligen anser myndigheterna att originalförpackningen är tillräckligt säker.
En PET verkar vara inert mot etanol i det korta loppet, men vad händer om man har T-röd i en PET flera veckor? Blir plasten mjuk? Eller spröd? Jag hade inte vågat chansa.

Jag har köpt trangiaflaskorna till mc-färder. Det skumpar rejält i packväskorna, och skulle T-dojaflaskan ligga och gnaga mot något hårt så att det blir hål blir det inte kul. Det skumpar ju förstås rejält under vandring också, och det kan vara bra att ha t.ex. flaskan och köket långt från varandra i ryggan.

//T
 
Jag hittade den här en gång när jag googlade efter annat;
http://www.plasticseurope.org/Docum...hemicalResistanceofPET-20050303-003-EN-v1.pdf
Slutsats: PET fungerar utmärkt kemiskt som lagring till T-röd (om den nu är att lita på, den anger olika hållbarhet för petrol och gasoline!).

Problemet är nog snarare att halsen är för bred och kort för att förhindra "eldkastareffekten" och att den kan gå sönder vid en kraftig tryckhöjning. t ex for att luftblandat bränsle exploderar i en halvfull flaska. Det är nog flaskans konstruktion som är problemet, inte plastens kemiska motståndskraft. Tror jag, det är mina gissningar inte något jag har belägg för.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
pj.eriksson Passar pumpen olika flaskor? Kök och brännare 24
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Strövis Camping Gaz: Passar andra gasolpatroner? Kök och brännare 11
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
The_Lost_Cyclist gasbrannare! Passar den har brannaren med een har behallaren? svar fort!! Kök och brännare 12
Hamberg Stora jetboil kastrullen passar... Kök och brännare 1
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11
thureb Passar Optimus bränsleflaskor till KAPs pump? Kök och brännare 6
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
maskenrask Trangias lilla triangel? Kök och brännare 16
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
Staffan Andersson Trangias nyheter... Kök och brännare 45
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.