Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor?

Tapio_ut sa:
Uppenbarligen anser myndigheterna att originalförpackningen är tillräckligt säker.

Men orignalflaskan är väl inte av PET?

Jag förresten har haft T-röd i en flaska mer än ett halvår nu och den visar inga som helst tecken på påverkan vilket jag hade väntat mig.

Det lär inte vara någon myndighet som har sagt ok till flaskan flaskan T-röd säljs i. Det lär snarare vara transportbranschen som anser att den är tillräckligt säker för att de ska transportera den. Hur lämplig den är för att fylla på spritkök tar de knappast med i sin bedömning.

Om man inte tänkt igenom sina rutiner mycket noga vid påfyllning av sprit för att undvika risker bör man nog hålla sig till säkerhetsflaskor är min slutsats efter att ha försökt tänka igenom noga. ;)
 
Spritflaskor för dryckesändamål är PET också - så alkoholtolerant är flaskorna - inga problem.

En lite tåligare flaska än en supertunn pet får ni från bolaget i form av Explorer eller Sailor vodka i 70cl storlek
 
Jag har säkerhetsflaska, men det är p.g.a. att den är stöttålig och hållbar och okladdig att hälla ur. Vill inte ha t-doja på grejerna i ryggan/väskan och vill inte heller sitta där utan bränsle som jag misstänker kan bli förljden av PET om oturen är framme.

Men brandrisken? Allvarligt, fyller nån här verkligen på brännaren utan att kolla att den har slocknat ordentligt, oavsett flaska?
 
Tillräckligt många för att det skall bli skriverier i tidningarna varje år och bakom var sådan skriven incident så är det säkert 100-falt mer incidenter som man håller tyst om...

Det är inte bara låga i brännaren man skall ha koll på - utan ev. låg/glöd under och bredvid köket eller grannköket och det är skitsvårt att se sådant i solgass och spritlåga är närmast osynlig i dom situationerna.

Säkerhetsflaskan är utformad så att det förhindrar låginträngning inne i flaskan med smala kanaler genom korken som agerar flamspärr och om det mot förmodan ändå skulle tränga in låga så är den så tålig att tryckökningen (upp till 8 Bar) inte spräcker flaskan.

T-sprit och metanol till skillnad mot bensin - har precis lagom ånghalt av bränslegaser i luft för att gaserna inne i flaskan skall vara explosiv om den antänds av någon tändkälla och vid stökeometisk förhållande kan trycket bli uppåt 6-7 Bar vid en deflagration (snabb förbränning av gasvolymen, i folkmun ofta kallad explosion) om inte trycket kan avgå tillräckligt fort.

Bensin i bränsleflaska har för hög ånghalt för att det skall kunna brinna inne i flaska (kan dock nå explosiva halter vid -20 - -40 grader C beroende på bensinblandning) , fotogen har för låg halt för att brinna i för oss lämpliga omgivningstemperaturer utomhus.

---

Sedan är det generellt inte rekommendabelt eller tom. förbjudet att ha bränslen, frätande och giftiga ämnen i förpackningar som kan associeras och förväxlas med förpackning för mat och dryck som tex. en 33 cl petflaska i väldigt igenkännbara former med stilla eller kolsyrad dryck etc. - det skall framgå tydligt att en behållare med tekniska och farliga ämnen inte är avsett för att ätas/drickas och med adekvata varningssymboler utsatta på denna - som tex. trangias säkerhetsflaska

Det har inget med materialet i flaskan om den skulle tåla innehållet eller inte.
 
Det finns olika typer av plaster... Dom som är avsedda för bränsle orsakar inte statisk elektricitet vilket vissa plastförpackningar kan göra... Därför finns ingen anledning att vara dumsnål och chansa utan använd kärl till det dom är avsedda för så blir upplevelsen trevligare :)
 
Så är det , alkohol ger lättare explosiva blandningar i luft än bensin vid normala temperaturer.
I början av E85 eran skede lite explosioner dock utan skador vid tankning t.ex pga statisk urladdning.

Blev väl bättre materialval av pumpar och bättre jordslingor
 
När nu tråden tagit en förnuftig riktning tänkte jag att det kunde vara en bra idé att titta lite mer i detalj på bränsle-
avsedda flaskor, så jag plockade fram ett urval av mina från olika förvaringsplatser. Jag har några olika (för flytande
bränslen avsedda!) flaskor, både i plast och i aluminium. Vikterna som är angivna är alltså torra, tomma och utan
kork. Kork väljer man utifrån vad flaskan för tillfället ska användas till... Jag tycker vikterna är motiverade, speciellt
med hänsyn till transport- och hanteringssäkerheten. (Visst, det hade varit lite lättare med bränslet förvarat i en tömd
vinlådepåse i ryggans ytterficka - men sån gramhysteri är bara urbota dumt!) Under transport och/eller förvaring så
tycker åtminstone jag att det känns bäst att ha barnsäker kork monterad...

Av de tre småflaskorna använder jag Trangia och Optimus för förvärmningssprit till mina olika fotogenkök och Primus
för 4T alkylatbensin (till mitt 111B). HalvlitersOptimusen är "pumptank" till mitt "T25+Optimus Polaris Optifuel" -kök
(som avlöst mitt pensionerade KAP Arctic).
De övriga är förvaringskärl för diverse bränslen; Fotogen, Jet-A1, Diesel, EcoPar, Alkylat, Tenol, T-röd etc.
Olika flaskor till olika bränslen...
 

Bilagor

  • PICT8866C-72dpi.jpg
    PICT8866C-72dpi.jpg
    115 KB · Visningar: 1,477
Ett urval?!?
Jeeesus, jag har 2 alu-flaskor (1 o 1/2 l), utan säkerhetskork (jag visste inte ens att det fanns sådana!), men jag är förstås bara "sommarvandrare", så jag behöver inte olika bränslen.

Man lär sig en himla massa genom att följa Utsidans olika trådar! Dock verkar säkerhetskorkar vara avsett mest för nybörjare som inte vet hur man hanterar ett spritkök?
 
Några av mina flaskor, har fler i gömmorna... (flaskorna från FM brukas endast till för förvaring av sprit 35 och fotogen)

Mvh troswe
 

Bilagor

  • IMG_20170513_230813.jpg
    IMG_20170513_230813.jpg
    52.5 KB · Visningar: 1,580
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
pj.eriksson Passar pumpen olika flaskor? Kök och brännare 24
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Strövis Camping Gaz: Passar andra gasolpatroner? Kök och brännare 11
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
The_Lost_Cyclist gasbrannare! Passar den har brannaren med een har behallaren? svar fort!! Kök och brännare 12
Hamberg Stora jetboil kastrullen passar... Kök och brännare 1
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11
thureb Passar Optimus bränsleflaskor till KAPs pump? Kök och brännare 6
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
maskenrask Trangias lilla triangel? Kök och brännare 16
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
Staffan Andersson Trangias nyheter... Kök och brännare 45
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...