Kokkärl med grytmysare

Nackdelen med hemmatorkad tycker jag är att den tar så mycket längre tid att bli färdig än sån frystorkad man köper som tar 10-min eller så. Men hemmatorkade köttstrimlor speciellt, behöver koka en stund för att de inte ska va som läderstrimlor. kanske får mala ner allt om jag torkar igen och ha en mer snabbupplösligt köttpulver och sen blanda med mos eller nåt till lappskojs.

Hur finfördelat kött har ni gjort ni som torkar själv?
Jag torkar färdiga hemmagjorda rätter, mest baserat på köttfärs.
 
Mycket köttips i denna tråd.
Jag har aldrig varit med om att köttfärs blivit knastrig. Man bör dock vid torkningen inte torka alldeles för varmt, då det lätt blir en hård hinna på ytan. Den hindrar dels torkprocessen, men kan också bli seg.

Vill man ha något som är lätt att torka och lätt att återväta/laga till, kan jag rekommendera tonfisk (strimlad i vatten, på konservburk).
 
Jag torkar mest godbitar till hunden. Ok, jag har svårt att hålla tassarna i styr, så jag äter en hel del själv.
Fettsnålt kött tex vilt, fläskfile eller kycklingbröst.
Skivar tunt. ( halvtinat kött )
Lägger skivorna i lättsaltat kokande vatten. (En eller ett par åt gången)
Fiskar upp dom när dom ändrat färg. (Blivit kokta. Tar ca 15 till 30 sekunder)
Lägger skivorna i torken ( En svamptork).
Kollar med termometer att tempen ligger på 40 grader eller mindre. ( För att jag vill torka, inte tillaga ytterligare)
Jag har torkat olika frukter o bär. Och svamp förstås.

Det går att torka även fetare bitar av kött, men man riskerar att smälta ut fettet i torken. Och dessutom blir hållbarheten nästan noll. ( fettet härsknar )

Jag gör rätt små batcher, typ en fläskfilé eller 2 Kycklingbröst åt gången. Går åt på ca en vecka.
Torkade äpplen tex är överraskande goda. Frukt och bär kokar jag inte innan torkning.
Jag torkar i 8 timmar. Antingen över natten eller över arbetsdagen.

De som fått knastriga resultat tror jag har torkat för varmt. Kött börjar tillagas någonstans mellan 45 o 50 grader.

John
 
Som matintresserad och tidig användare av vattenugn och Sous Vide tillagning av kött, har jag kommit i kontakt med texterna i länken. Man kan lära sig en hel del där.
Douglas Baldwin gör ett bra jobb med att förklara texter, tabeller och mer.


En av de vanligaste matförgiftningarna i Sverige före kylbilarnas tid var orsakade av korv. Därför blev den helkonserverade korven en framgång. Bullens Pilsnerkorv.

En annan vanlig är salmonella. Som vi har problem med än idag.

En som är vanligare än den borde vara, är jord. från potatis eller grönsaker som hanterats i samma utrymme som kallskuret som preppas för att sedan återgå till kylförvaring. Då tillväxer bakterierna från jorden.

Allt detta innebär inte att man skall låta bli laga mat. Bara att man skall lära sig farorna.

/John
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.