Kokkärl med grytmysare

Blev till slut ett Soto Thermolite :) Hade cirka 30 euro på min finska bank så passade perfekt då jag såg det på rea i Tyskland.
 
IMG_1686.JPG

Vindskydd är en ölburk.

IMG_1688.JPG

Grymysaren när jag äter.

IMG_1652.JPG

Frukostförberedelser. Man ser vindskyddet, grytmysaren med spännband och de två plattorna jag har under kokkärlet och som lock på kokkärlets överdel. Grytmysaren är även ett sittunderlag...allts har den en dubbelfunktion.

IMG_1920.JPG

Köksutsikten!

Ungefär så gör jag.
 
I kokkärlet få jag plats med gastub, 230 gram, vindskydd, brännaren som är en MSR Pocket Rocket 2 i fodral samt tändstålet. På bilderna ovan har jag 450 g gas, får ej plats i kokkärl.

För att vara supertydlig:
1. Grytmysaren är ett Jysk liggunderlag, ganska tunnt.
2. Vindskyddet är en gammal ölburk som jag låter hänga på två av brännarens armar.
 
Allt detta prat om grytmysare! Jag fattar inte ett ord! Har aldrig använt, kommer aldrig att använda. Extra vikt och skrymmande, men varför?! Håller ni maten i kastrullen så länge att den verkligen hinner bli kall? Snackar vi vinterfjäll eller sommarfjäll? Alla bilder tycks handla om sommarfjäll. Varför dessa grytmysare?

Jag tillreder mina frystorkade portioner direkt i kastrullen och har aldrig varit med om att maten hunnit bli kall, trots att jag låter den dra extra länge.

Jag använder en trangiakastrull, är det skillnad på om man använder kastrull i titan? Svalnar det snabbare?
 
Allt detta prat om grytmysare! Jag fattar inte ett ord! Har aldrig använt, kommer aldrig att använda. Extra vikt och skrymmande, men varför?! Håller ni maten i kastrullen så länge att den verkligen hinner bli kall? Snackar vi vinterfjäll eller sommarfjäll? Alla bilder tycks handla om sommarfjäll. Varför dessa grytmysare?

Jag tillreder mina frystorkade portioner direkt i kastrullen och har aldrig varit med om att maten hunnit bli kall, trots att jag låter den dra extra länge.

Jag använder en trangiakastrull, är det skillnad på om man använder kastrull i titan? Svalnar det snabbare?
Jag använder en grytmysare på följande sätt.
1. Jag har i all mat i kokkärlet och kokar upp det tillsammans med vatten. Rör om så att det inte bränner i botten.
2. Jag stänger av gasen, tar av kokkärlet från brännaren, och sveper om grytmysaren runt kokkärlet.
3. Nu kommer det fiffiga. Under 10 minuter får maten laga till sig själv, UTAN tillskott av värme. Pastan blir klar, linser blir klara...ja, allt blir klart av den värmen som kokkärl och mat har.
4. Efter 10 minuter äter jag och har då sparat 10 min gasanvändning. Enda gasen som åtgått var för uppkok.
5. Volila!

Alltså...jag sparar gas. Maten blir kall om det är en blåsig dag och det är nollgradigt ute. Jag gillar min metod i alla fall.

25-30 gram gas per måltid räknar jag med...påt ungefär vår-höst.
 
Ah. Vinsten finns när man inte äter frystorkat, som jag gör. Då fattar jag. :)
Vinsten finns när man äter torkad mat. Vanlig frystorkat eller hemmatorkat. Ofta ska det puttra en stund. Det kan få gotta till sig med lite isolering kring kokkärlet utan värmetillskott. Maten är efter 10 min så varm att man inte kan äta rakt av, i stora lass asså...
 
Den frystorkade mat jag äter behöver inte grytmysare. Det räcker gott med att hälla i varmt vatten.

För viss typ av mat är det definitivt bra att ha grytmysare, men all torkad mat behöver inte en sådan.
 
(...) Jag tillreder mina frystorkade portioner direkt i kastrullen och har aldrig varit med om att maten hunnit bli kall, trots att jag låter den dra extra länge.
Ja, där går ju skiljelinjen precis som andra redan skrivit. Jag tycker att min hemtorkade mat blir så mycket godare, utöver att den blir billigare, mindre skrymmande och mer energität per viktenhet. Men den blir ännu fräschare av att just inte koka, utan bara eftersvällas i en grytmysare. Metoden breddar också repertoaren på vilken sorts mat man kan ta med sig.

Att jag sen kan njuta av en riktigt het måltid och göra det långsamt utan att den hinner bli kall, är också skönt. Jag hatar att äta fort, och har svårt att få i mig tillräckligt när jag är ute på mer ansträngande turer. Får jag njuta långsamt av maten, så får jag i mig mer.
Jag använder en trangiakastrull, är det skillnad på om man använder kastrull i titan? Svalnar det snabbare?
Titan har mycket sämre värmeledningsförmåga än aluminium, så det är tvärtom. Men av marginell betydelse jämfört med skillnaden mellan oisolerat resp. isolerat med en grytmysare.
Extra vikt och skrymmande
Nja, min största grytmysare till enliters Trangiagryta bygger 6 mm, väger 30 gram, och funkar även som skyddsfodral och skrammeldödare. Utan den hade jag ändå behövt någon sorts påse för kökskittet.
 
Jag har samma erfarenhet som Elvah, äter själv ofta frystorkad mat (Real Turmat) och då är problemet att få maten tillräckligt sval för att äta, ca 10 minuters väntan är inte tillräckligt om man blandar maten med kokhett vatten. Det gäller åtminstone under de tre varmaste säsongerna på året för mig. Men det är ju kanske en smaksak hur varm mat man föredrar att äta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.